از دست دادن استخوان به ویژه استخوان‌های نگه‌دارنده دندان یکی از علایم اصلی بیماری لثه است که می‌تواند موجب افتادن دندان شود.

چاقی مهم‌ترین دلیل مرگ زودرس
به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب‌نیوز ، پایگاه خبری ساینس گزارش داد، بر اساس این مطالعه التهاب بیش از حد ناشی از چاقی، تعداد سلول‌هایی به نام MDSC را افزایش می‌دهد.

این سلول‌ها گروهی از سلول‌های ایمنی هستند که هنگام بیماری افزایش می‌یابند تا عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم کنند. منشا این سلول‌ها مغز استخوان است و می‌توانند به طیف وسیعی از سلول‌ها از جمله استئو کلاست تبدیل شوند. استئوکلاست سلولی است که بافت استخوانی را تجزیه و تخریب می‌کند.

از دست دادن استخوان به ویژه استخوان‌های نگه‌دارنده دندان یکی از علایم اصلی بیماری لثه است و ممکن است منجر به افتادن دندان شود. بر اساس آمار بیش از ۴۷ درصد از بزرگسالان بالای ۳۰ سال به بیماری‌های لثه مبتلا هستند.

این مطالعه ارتباط بین چاقی و بیماری‌های لثه را تایید می‌کند؛ ولی مکانیسم این رابطه کاملا ناشناخته است. در ادامه مطالعات محققان دریافتند بیان ۲۷ ژن مرتبط با استئوکلاست در گروهی از مدل‌های حیوانی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

در حال حاضر حدود ۶۱ درصد از بزرگسالان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند؛ به همین دلیل تمام عوامل متاثر از چاقی باید به طور جدی بررسی شود.

چاقی یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ زودرس است. در سراسر جهان، چاقی و اضافه وزن عامل اصلی ۴۴ درصد از موارد ابتلا به دیابت، ۲۳ درصد بیماری‌های قلبی و ۷ تا ۴۱ درصد از سرطان‌ها است.

محققان امیدوار هستند با استفاده از یافته‌های این مطالعه راهکاری موثر برای درمان بیماری‌های لثه توسعه دهند.

نتایج این مطالعه در نشریه Dental Research منتشر شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید