استان گیلان به سبب جاذبه‌های زیبایش گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. یکی از زیبایی‌های این استان تالاب عینک است که دومین تالاب بزرگ استان گیلان به شمار می‌رود.

تالاب عینک ؛ دومین تالاب بزرگ گیلان

سلام نو - سرویس گردشگری: تالاب عینک یا دریاچه عینک یا مرداب عینک تالابی‌ است طبیعی که در منطقه ۴ شهر رشت واقع است. این تالاب از شرق به تقاطع غیرهمسطح شهدای گمنام، از شمال به بلوار شهید افتخاری، از جنوب به پارک دانشجو و مناطق مسکونی غیرمجاز و از غرب به شرکت دخانیات رشت محدود شده است. این تالاب بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است. این تالاب به دلیل آن که در عکس‌های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می‌شود. این مرداب از مناطق گردشگری مهم و مکان های دیدنی رشت به شمار می‌رود. محیط آن ۱۲ کیلومتر و پهنه آبی آن ۴۴ هکتار و حریم و پهنه ساحلی و خشکی آن ۱۶۳ هکتار است.

تالاب عینک ؛ دومین تالاب بزرگ گیلان

آب این مرداب توسط چشمه های جوشان کف آبگیر تامین می شود. تالاب عینک از سه قسمت مجزا یعنی آبگیر شرقی، میانی و غربی تشکیل شده است که به وسیله دو معبر ماشین رو به طول ۱۴۳ متر از هم جدا شده اند. این آبگیرها به وسیله لوله سیمانی به هم متصل شده است. عمق این آبگیرها بین حداکثر چهار و حداقل ۱٫۶ متر با هم متفاوت است. جریان آن ها نیز با جهت غربی و شرقی است.
ابعاد تالاب عینک با توجه به میزان بارندگی سالانه، فصلی و ماهانه در طول فصول سال و سال های مختلف متغیر است. آبگیرهای موجود عمل ذخیره سازی آب را برای فعالیت های کشاورزی به عهده دارند اما متاسفانه در سال های اخیر به دلیل ساخت و سازهای بی رویه و تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی این عملکرد آبگیرها مورد تعرض قرار گرفته است.

تالاب عینک ؛ دومین تالاب بزرگ گیلان

ویژگی جانوری

تالاب عینک در کریدور پروازی پرندگان مهاجر قرار دارد و قابلیت آن را دارد که بخشی از پرندگان مهاجر این تالاب را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کند.

شواهد نشان می دهد که در گذشته نه چندان دور، حاشیه این تالاب از انواع درختان و نیز گونه ‌های انار وحشی، ازگیل، خیزران، گالی و ارملک پوشیده بود که رشد و توسعه ناموزون شهری در چند دهه گذشته موجب تغییر این اکوسیستم شده به طوری که در حال حاضر اثری از این گونه ‌ها باقی نمانده است.

تالاب عینک ؛ دومین تالاب بزرگ گیلان


روبروی تالاب عینک در ضلع شرقی جاده یک باغ جنگلی به نام باغ سالار وجود دارد. در داخل این جنگل یخچال طبیعی قدیمی شهر باران و همچنین چشمه چمارسرا قرار گرفته که آب آن نوشیدنی بوده و مردم از آن استفاده می کنند. در وسط این باغ جنگلی گودالی به عمق ۸ متر وجود دارد که در قدیم برف ها را از جمع آوری کرده و در داخل این گودال ذخیره می کردند تا در تابستان از آن بهره مند شوند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید