استان گیلان یکی از استان‌های ایران است که زیبایی‌های بی‌نظیری را در خود جای داده است. این پدیده گردشگران زیادی را به خودش جذب کرده است و در ۱۵ کیاومتری رشت قرار گرفته است.

سراوان ؛ قدیمی‌ترین جنگل ایران در گیلان

سلام نو - سرویس گردشگری: پارک جنگلی سراوان از قدیمی ترین عرصه های جنگلی گیلانِ است که به خاطر گونه های متنوع گیاهی در سطح کشور و حتی جهان کم نظیرِ است. ابتدای ورودی پارک جنگلی سراوان یک آبگیر کوچک وجود دارد که فوق العاده زیباست. این آبگیر دارای یک سکوی چوبی و دو قایق قو شکل برای گشتن در آب است.

همپنین قسمتی از این پارک به موزه میراث روستایی گیلان اختصاص یافته که اولین موزه روستایی کشور است.

پارک جنگلی سراوان که در ۱۵کیلو متری شهرستان رشت قرار دارد، همه روزه پذیرای بسیای از گردشگران به این منطقه می باشد و از امکاناتی همچون پارک بازی کودکان – کلبه های اقامتی و پارکینگ برخوردار است.

سراوان ؛ قدیمی‌ترین جنگل ایران در گیلان

دریاچه سراوان در کجا قرار دارد؟

دریاچه سراوان در سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان قرار گرفته است. این منطقه از توابع بخش سنگر شهرستان رشت است و از قدیمی‌ترین عرصه‌های جنگلی در ایران به شمار می‌رود. برای رفتن به دریاچه سراوان باید به پارک جنگلی سراوان در کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت-قزوین بروید. این پارک در سمت غرب جاده قرار دارد. پارک جنگلی سراوان در حد فاصل رشت تا سیاهکل، در محدوده وسیعی از جنگل سراوان قرار دارد. این پارک جنگلی از شرق به اتوبان رشت-قزوین، از جنوب به روستای کچا، از غرب به روستای بهدان و از شمال به جاده نیروگاه می‌رسد.

سراوان ؛ قدیمی‌ترین جنگل ایران در گیلان

پوشش گیاهی و جانوری

اطراف دریاچه سراوان به‌دلیل پوشش گیاهی پارک جنگلی سراوان بسیار سرسبز است. موقعیت ویژه جنگل سراوان و گونه‌های گیاهی کم نظیر، چشم‌اندازهای طبیعی زیبایی در این پارک جنگلی خلق کرده‌اند. روی دریاچه سراوان را نوعی خزه سبز به‌دلیل درختان اطراف آن می‌پوشاند.

درختان و گیاهان پارک جنگلی سراوان به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول طبیعی و خودرو هستند و شامل گونه‌هایی مانند بلوط، ممرز، انجیلی، توسکا، بید، بیدمشک، سفید پت و آلوچه جنگلی می‌شوند.

دسته دیگر به مرور زمان در این پارک کاشته شده‌اند و از انواع آن‌ها می‌توان به درختان کاج سیلوستریس، کاج تدا، سرو نقره‌ای و زربین اشاره کرد.

در سراسر منطقه اطراف مرداب سراوان و پارک جنگلی گونه‌های متنوعی از پرندگان و حیوانات زندگی می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان قرقاول، کبک، دارکوب، جغد جنگلی، راسو و خرگوش را نام برد. در جنگل سراوان انواع خزندگان و حشره‌های متنوع نیز وجود دارند.

سراوان ؛ قدیمی‌ترین جنگل ایران در گیلان

امکانات رفاهی و گردشگری پارک جنگلی سراوان:

این پارک دارای دو درب ورودی، آلاچیق ها و تاسیسات رفاهی، میز و نیمکت، کباب پز، محوطه بازی برای کودکان، وسایل بازی کودکان، سطل زباله، سرویس بهداشتی، سکوی نصب چادر و… و همچنین امکاناتی برای بازی پینت بال و پارک کودک است.
از دیگر جاذبه های پارک جنگلی سراوان وجود نخستین موزه میراث روستایی کشور و استان گیلان در قسمتی از این پارک طبیعی است. موزه میراث روستایی گیلان در روزهای مختلف سال بازدید کنندگان به ویژه پژوهشگران و دانشجویان بسیاری را به سوی خود می کشاند. در این موزه معماری یکصد ساله مناطق جلگه ای و کوهستانی گیلان و شیوه زندگی روستایی بازسازی شده است. شما میتوانید با آداب و رسوم و همچنین غذاهای محلی گیلان در این موزه آشنا شوید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید