فشتکه از نظر لغوی به دو قسمت فشت و اکه تقسیم می‌شود. فشت به معنی بلند و بلندی و اکه به معنی ده یا روستا می‌باشد. چون این روستا از سطح دریا بلندتر بوده این روستا را فشتکه یا روستای (ده) بلند نامیده‌اند.

سفری به اولین روستای  ملی حصیر ایران

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای فشتکه خُمام، نخستین روستای ملی حصیر ایران است. فشتکه طبیعتی زیبا و سرسبز دارد و تا منطقه آزاد انزلی تنها ۳۴ کیلومتر فاصله دارد. حصیرهای این منطقه به کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و امارات صادر می شود. ماده اولیه این حصیرها از خود منطقه تامین می شود و در جنگل نزدیک روستا رشد می کند.

روستای فشتکه به عنوان اولین روستای ملی حصیر ایران و روستای هدف نمونه گردشگری در استان گیلان انتخاب شده است. لازم به ذکر است که فشتکه جزو ۱۴ روستای منطقه آزاد نیز به شمار می رود. در حال حاضر فشتکه کاندید ثبت جهانی حصیر در یونسکو می ‌باشد.

سفری به اولین روستای  ملی حصیر ایران

وجه تسمیه

فشتکه از نظر لغوی به دو قسمت فشت و اکه تقسیم می شود. فشت به معنی بلند و بلندی و اکه به معنی ده یا روستا می باشد. چون روستای فشتکه از سطح دریا بلندتر بوده این روستا را فشتکه یا روستای (ده) بلند نامیده اند.

حصیربافی در فشتکه

از صنایع دستی مهم این روستا حصیر بافی است که ماده اولیه آن از نوعی گیاه است (در زبان محلی به نام لی) که در جنگلی کوچک درحاشیه همین روستا می روید. ۹۰ تا ۹۵ درصد از خانوارهای این روستا در عرصه حصیر بافی، گلیم بافی و.. فعال هستند. این روستا مقام نخست را در زمینه‌ بافت حصیر در سراسر کشور به ‌خود اختصاص داده است.
مواد اولیه حصیر بافی عموما گیاه خودرو و طبیعی «لی»(گالی) است که در اطراف مرداب‌ ها و مناطق باتلاقی نزدیک به دریا رشد می کند و به وفور و بدون هزینه در دسترس است. «سوف» نیز یکی دیگر از گیاهانی است که با آن می توان زیراندازهای سنتی استان را با آن بافت.

سفری به اولین روستای  ملی حصیر ایران


غذاهای محلی

فسنجان، باقالی قاتق، اشپل، ترش تره، سیرقلیه، میرزا قاسمی نیز در این روستا مانند سایر نقاط گیلان رایج است.

رویدادهای مهم و پتانسیل‌های گردشگری

به خاطر اینکه دو سوم این روستا بیرون از منطقه آزاد و یک سوم آن در محدوده منطقه آزاد قرار گرفته است، مورد توجه سرمایه گذاران زیادی قرار گرفته و منطقه نمونه گردشگری اعلام شده است. همچنین معمولا در اواسط شهریور ماه جشنواره ملی حصیربافی نیز در فشتکه برگزار می شود. در این جشنواره ‌در حضور بازدید کنندگان حصیر بافی انجام می گیرد. بازی ‌های محلی و غذاهای بومی گوناگون نیز در این جشنواره ها به بازدید کنندگان معرفی می شوند.

سفری به اولین روستای  ملی حصیر ایران

امکانات و شرایط روستا

این روستا به دلیل سرسبز بودن و آب و هوای خوب، راه آسفالت، فاصله ۴ کیلومتری با ساحل منطقه آزاد، جاذبه های طبیعی و توریستی دارای امکانات رفاهی مناسبی است.

موقعیت مکانی

فشتکه، روستایی است از توابع خمام واقع در شهرستان رشت، استان گیلان. این روستا در دهستان چاپارخانه قرار گرفته و در مسیر اصلی جاده رشت-انزلی قرار دارد.

مسیر دسترسی به روستای فشتکه

برای دسترسی به این روستای زیبا بعد از ورود به استان گیلان و رفتن به شهر زیبای رشت با طی کردن ۷ کیلومتر به شهر خمام که معروف به شهر خوبان است رفته و سپس روانه ی این روستای دیدنی خواهید شد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید