استان فارس یکی دیگر از استان‌های زیبای ایران می‌باشد که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های این استان دره آکواریوم می‌باشد که قدمتی چندهزار ساله دارد.

با دره چند هزارساله داراب بیشتر آشنا شوید

سلام نو - سرویس گردشگری: داراب، شهری باستانی با قدمتی چندهزار ساله در استان فارس است. این شهر زیبا با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و کوهنوردی بسیار از جمله روستاهای باستانی، آبشارها، تنگه‌ها، دره‌ها و کوهستان‌های سرسبز، گردشگران و کوهنوردان بسیاری را در فصول مختلف به‌سمت خود می‌کشاند.

دره آکواریوم، در نزدیکی بخش فورگ در ارتفاع ۱,۳۳۰ متری از سطح دریا واقع شده و با آبشارها، نیزارها و حوضچه‌های آبی متعدد، چشم‌اندازی بی‌بدیل و زیبا را برای تماشا کردن و لذت‌بردن، خلق کرده است.

بازدید از دره منحصربه‌فرد آکواریوم، یکی از بکرترین تجربه‌های طبیعت‌گردی در استان فارس به شمار می‌آید.

با دره چند هزارساله داراب بیشتر آشنا شوید

دره نوردی

دره آکواریوم با عبور از ۱۰ صخره که باید دست به سنگ شد، به همراه عبور از پنج آبشار لغزنده و همچنین شنا کردن در حوضچه‌ ها در خلاف جهت آب خروشان، طی خواهد شد. هیجان، ماجراجویی و دره نوردی از ویژگیهای این سفر است.

با پیاده‌ روی در کف دره به مدت تقریبی یک ساعت، به نیزار بزرگی می ‌رسیم که ارتفاع نی ‌های آن به بیش از سه متر نیز می ‌رسد. بعد از این نی‌ زارهای بلند و درهم تنیده، چشمه ‌ای زیبا و پر آب وجود دارد که به چشمه پنجعلی معروف است که از جاذبه ‌های طبیعی کاسه‌ رود محسوب می ‌شود. دره آکواریوم در ادامه مسیر باریک می ‌شود که برای عبور از آن نیاز به مهارت ‌های فنی کوهنوردی و دره نوردی است. کاسه بزرگی در انتهای دره وجود دارد که آب زلالی در آن جمع شده است، نکته قابل توجه آن است که تمام آب این حوضچه از چشمه های زیر زمینی تامین میشود.

با دره چند هزارساله داراب بیشتر آشنا شوید

نحوه دسترسی

ورودی این دره درست در زیر پل معروف منطقه در مسیر داراب به حاجی آباد قرار دارد. این دره در ۹ کیلومتری شمال روستای فورگ واقع است. پل هوایی و مسیر اولیه منتهی به آبشار دقیقا مرز بین رستاق و فورگ است.

پوشش گیاهی و جانوری دره آکواریوم

آب‌وهوای کوهستانی، منجر به تنوع و غنی‌شدن پوشش گیاهی دره آکواریوم شده است. علاوه بر نیزارهای وسیع، درختان بید، انجیر، نخل و گیاهان مختلف از جمله پرسیاوشان، درمنه‌های کوهی و درختچه‌های بنگرو در این دره و اطراف آن، منظره‌ای چشم‌نواز خلق کرده‌اند. ماهی‌های ریز و درشت، تنها موجوداتی هستند که در حین عبور از تنگه، کف پای شما را قلقلک خواهند داد. جانوران کوهی مانند پازن و آهو در گذشته در این منطقه زندگی می‌کردند، اما متاسفانه به‌علت شکار بی‌رویه و غیرقانونی، دیگر دیده نمی‌شوند.

با دره چند هزارساله داراب بیشتر آشنا شوید

مناسب‌ترین زمان سفر به دره

بهترین زمان سفر به دره آکواریوم، فصل بهار و به‌خصوص ماه اردیبهشت است و اغلب گروه‌های کوهنوردی در این زمان از سال به این منطقه می‌روند. البته حضور آن‌ها چندان منطقه را شلوغ نمی‌کند، زیرا دره آکواریوم، کماکان یکی از نقاط بکر و مکان های دیدنی استان فارس به شمار می‌آید. آب‌وهوای مطبوع و دلپذیر منطقه در استانی خشکی چون فارس، دره آکواریوم را تبدیل به بهشتی می‌کند که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید از آن را از دست داد.

طبیعت بکر و دست‌نخورده دره آکواریوم، سال‌ها است که با زیبایی و شکوه خود، چشم‌ها را به خود خیره و نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند. بیایید با پیروی از اصول گردشگری مسئولانه، از این منطقه طبیعی منحصربه‌فرد مراقبت کنیم تا دیگران و نسل آینده هم بتوانند از آن لذت ببرند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید