استان آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های زیبای ایران است که زیبایی‌های فراوانی را در خود دارد. یکی از زیبایی‌های این استان تالاب ماهی‌آباد می‌باشد قدمت این مکان به به دوران مادها بازمی‌گردد.

آیا به تالاب ماهی‌آباد سفر کرده‌اید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: تالاب ماهی آباد که با نام سد ماهی آباد نیز شناخته می‌شود، در نزدیکی روستای ماهی آباد (روستای مئی هاوا)، از توابع شهرستان میانه قرار دارد. قدمت این منطقه به دوره مادها بازمی‌گردد و در گذشته، پادشاهان از آن به‌عنوان تفرجگاه استفاده می‌کردند. این تالاب فصلی امروزه برای اموری مانند کشاورزی و پرورش ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مواقع پرآبی، محل استراحت پرندگان مهاجر است.

تالاب ماهی آباد از مکان های دیدنی میانه است که برای دسترسی به آن، در حدود ۱۰ کیلومتری جاده میانه-ترک، باید وارد فرعی سمت راست شوید. با طی ۱۰ کیلومتر در این جاده و گذر از روستای کنه، به روستای ماهی آباد خواهید رسید. زیبایی تالاب در فصل بهار به بیشترین حد خود می‌رسد.

آیا به تالاب ماهی‌آباد سفر کرده‌اید؟

وجه تسمیه

دلیل این نامگذاری نیز به دوره مادها برمی گردد. در زمان حکومت مادها این منطقه از رونق خوبی برخوردار بوده، شهر میانه نیز یکی از شهرهای بنا شده در آن زمان است و جزء شهرهای پر رفت و آمد برای سران حکومت و قبایل دوره مادها بوده است. مردم آن زمان جهت استراحت و خوش گذرانی به مکان خوش آب و هوایی نیاز داشتند که یکی از اماکن تفریحی آن روزها تالاب ماهی آباد بود کم کم روستایی را جهت استراحت بنا نهادند و خود به خود “مئی هاوا” نام گرفت.

آیا به تالاب ماهی‌آباد سفر کرده‌اید؟

به روایتی دیگر دلیل این نامگذاری به خاطر وزش بادی است که از سمت شرق به سمت غرب می وزد. دلیل آن این است که اکثر مواقع در این روستا باد از سمت شرق به غرب می وزد. در زبان ترکی به این باد “مه” می گویند. و وزیدن این باد برای کشاورزی مفید است. بر عکس بادی که از غرب به شرق میزد و برای کشاورزی مفید نیست. به احتمال قوی اسم این منطقه مه هاوا نیز میتواند باشد.

قابل ذکر است که در دوره پهلوی اول روستای مئیهاوا و تالاب آنرا بدلیل وجود ماهی در تالاب، بنام ماهی آباد ثبت کردند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید