کهگیلویه و بویراحمد، یکی از استان‌های پرجاذبه ایران است که توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. یکی از جاذبه‌های این استان آبشار خامی می‌باشد که در تنگه‌ای پوشیده از درختان بلوط قرار گرفته است.

آبشاری در تنگه‌ای پوشیده از درختان بلوط

سلام نو - سرویس گردشگری: آبشار خامی باشت گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است. این آبشار در تنگه ای زیبا بنام تنگ برا قرار گرفته که پوشیده از درختان سرسبز بلوط و بیشه زارهای مورد و چشمه سارها و رودخانه های زیبا است.

رشته کوه زاگرس در این منطقه از زیبایی خاصی برخوردار است. عظمت و شکوه کوه خامی را می توان در یک نگاه احساس کرد و شاید تنها نقطه کوهستانی در ایران باشد که می توان در آن به طور یک جا از جنگل بلوط، چشمه ساران، آبشارها، علفزارها، گیاهان، رودخانه ها و حیات وحش سخن به میان آورد.

آبشاری در تنگه‌ای پوشیده از درختان بلوط

ویژگی گیاهی

هرگز فراموش نکنید که گیاهان زیادی با ویژگی های مختلف دارویی در حوالی این منطقه رشد می کنند که از مهمترین آنها باید به بن سرخ، گل شیپوری، چویل، اوهندول، جاشیر، ریواس، آویشن، پونه کوهی و اوشنم اشاره نماییم. در خصوص کوه خامی این را نیز باید اضافه کنیم که هر سال با آغاز فصل بهار، گردشگران و کوهنوردان متعددی از تمام نقاط روانه این کوه می شوند تا شاهد نوازشهای طبیعت بر دیدگان خود باشند. کوه خامی برخلاف تعداد بیشماری از جاذبه های طبیعی ایران، از تفرجگاه و اقامتگاه های زیادی برخودار بوده که از جمله آنان می توان به گو ونا، اونو و بازگه اشاره کرد.

کوه خامی در نواحی قله ای خود کاملا برف گیر بوده و در تنگه های خود یخچالهای کوهستانی فعالی دارد که در تمام طول سال، بیشترین ریزش برفهای منطقه ای را در خود جای می دهند. در این کوه، رودخانه و چشمه سارهای زیادی وجود دارند که از میان آنها می توانیم به چشمه اونو و کل کوزر، پیورو اشاره ای داشته باشیم.

آبشاری در تنگه‌ای پوشیده از درختان بلوط

بلندترین نقطه قله خامی به کل وول شهرت دارد که منطقه ای برف گیر است. علاوه بر این کوه خامی دارای تنگه هایی است که مانند یخچال های کوهستانی عمل می کند و در تمام فصول سال برف را در خود نگه می دارد؛ مثل تنگ برف گیر قیه (قیه همان پیاله و کاسه در اصطلاح محلی است).

از مهم ترین چشمه ساران کوه خامی می توان به چشمه موری کش،او کمپ ،پیورو، چشمه اونو و کل کوزر اشاره کرد که چشمه موری کش از بیشترین آب در تمام فصول سال برخوردار می باشد.

آبشاری در تنگه‌ای پوشیده از درختان بلوط

ویژگی‌های گردشگری منطقه

چشمه دوپیردل و چشمه سرد و نیز در این منطقه شهرت بسیاری دارند. طبیعت اطراف روستای شادگان یکی از زیباترین مناطق استان کهگیلویه را رقم زده است. آبشار این منطقه، به نام آبشار گله جهنمی (گله جنی)، محل تفرج و استراحت اهالی شهرهای چرام، گچساران، دهدشت و باشت می باشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید