معاون عتبات سازمان حج و زیارت اعلام کرد که طبق آمار ارائه شده توسط بیمه، طی عملیات اربعین تا یازدهم مهرماه، ۱۶۴ زائر فوت شدند .

فوت ۱۶۴ زائر  ایرانی از زمان پیاده‌روی اربعین تاکنون
شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه از فوت ۱۶۴ زائر از زمان پیاده‌روی اربعین تاکنون و همچنین از برقراری دوباره سفر زائران ایرانی به دو شهر کاظمین و سامرا خبر داد.

در آستانه سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) وفروکش کردن نا آرامی ها اخیر در عراق، سفر کاروان های اعزامی سازمان حج و زیارت به شهرهای زیارتی کاظمین و سامرا از سرگرفته شد.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد معاون عتبات سازمان حج و زیارت گفت: روز دوشنبه، یازدهم مهرماه ۱۴۰۱، ۳۵ کاروان زیارتی به کاظمین و سامرا اعزام شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی با بیان این‌که درحال حاضر ۵۸۰۰ زائر در قالب کاروان‌های سازمان حج و زیارت در عراق بسر می‌برند، اظهار کرد: از ۲۸ شهریور ماه تا ۲۸ مهرماه برای اعزام ۲۸ هزار زائر به عتبات عالیات ظرفیت‌سازی شده که تاکنون ۲۱ هزار نفر ثبت نام کرده اند و از این تعداد ۸ هزار نفر اعزام شدند.

توقف سفر زائران ایرانی به کاظمین و سامرا

سازمان حج و زیارت روز یکشنبه دهم مهرماه از توقف سفر زائران ایرانی به دو شهر کاظمین و سامرا در پی ناآرامی‌های بغداد خبر داده بود.

در ادامه این شورا، حسینی، رییس سازمان حج و زیارت از اقدامات و پیگیری های صورت گرفته در ارتباط با اربعین امسال گزارش داد و گفت: قرار است در جلسه آینده شورای عالی حج به ریاست آقای رئیس جمهور موضوع مدیریت ستاد اربعین بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم لزوم بررسی آسیب‌ها و ارائه گزارش مستند در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته را ضروری دانست و بر برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات هوشمند در حوزه اربعین و اطلاع رسانی مناسب در بخش های مختلف به زائران اربعین تاکید کرد.

به گفته معاون عتبات سازمان حج و زیارت طبق آمار ارائه شده توسط بیمه، طی عملیات اربعین تا یازدهم مهرماه، ۱۶۴ زائر فوت شدند که از این تعداد ۳۶ نفر بر اثر حادثه و بقیه هم عادی جان خود را از دست دادند.

در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت همچنین گزارشی از آمار مفقودین از ۲۰ شهریورماه تاکنون و آمار خدمات پزشکی بیمه سامان به زائران ایرانی را ارائه کرد و گفت: بعد از پایان عملیات اربعین تاکنون ۴ هزار زائر در قالب کاروان‌های زیارتی ارزان‌قیمت به عتبات اعزام شدند.

سپس دکتر سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان گزارشی از خدمات درمانی و پزشکی ارائه شده به زائران اربعین امسال، گفت: در اربعین امسال بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر ویزیت شدند، درحالی‌که این رقم در سال ۱۳۹۸ هشتصد و بیست هزار زائر بود و بیش از سه میلیون خدمت هم به زائران حسینی ارائه شد.

این جلسه با گزارش اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره خدمات هوشمند حج و اجلاس هوش مصنوعی که در عربستان برگزار شد، ادامه یافت و او این اقدامات را در راستای برنامه‌های سعودی در افق ۲۰۳۰ ارزیابی کرد.

او گفت: در ارتباط با خدمات هوشمند حج کارگروه‌هایی در سازمان حج و زیارت تشکیل شده است و مواردی که با فقه شیعه مغایرت دارد استخراج و به کشور میزبان منعکس خواهد شد.

رضایی همچنین اظهار کرد: با بررسی روند فعالیت‌ها در حوزه‌های ستادی، پزشکی، کارگزاری و واحدهای همکار در حج تلاش برای بازنگری در راستای کاهش نیروهای اعزامی به حج ادامه دارد و گزارش آن به شورای برنامه ریزی ارائه خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم لزوم اصلاح ساختار و بازنگری در وظایف نیروها و کارسنجی را یادآور شد و خواستار ظرفیت‌سازی متناسب با شرایط جدید در عربستان و توجه به استفاده حداکثری از خدمات و امکانات کشور میزبان متناسب با سیاست‌های کلی مجموعه حج و زیارت شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب همچنین لزوم مطالعه و مشورت با مسئولان کشورهای مختلف در خصوص راهکارها و شیوهای جدید در ارائه خدمات به زائران و اعزام حداقل نیروی لازم به عربستان را یادآور شد و گفت: باید از تجربه و شیوه‌های مطلوب دیگر کشورها استفاده شود و همه تلاش کنیم که با کاهش نیروهای ستادی، اجرایی و فرهنگی، تعداد زائر بیشتری به حج اعزام شود.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین خواستار ارائه طرح سازمان حج و زیارت در حوزه اداره هوشمند حج شد و افزود: با توجه به تحولاتی که در روابط کشورمان و عربستان انتظار می‌رود رخ دهد و درخواست‌های مردمی، بر لزوم انجام مطالعات لازم برای اعزام زائران ایرانی به سفر عمره تاکید کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید