استان گیلان یکی از استان‌های زیبای ایران است که زیبایی‌های فراوانی را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان روستای ییلاقی خصیل دشت می‌باشد که با نام روستای خصیب دشت نیز شناخته می‌شود.

خصیل دشت ؛ روستایی در میان ابرها

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای ییلاقی خصیل دشت که با نام روستای خصیب دشت نیز شناخته می‌شود، روستایی گردشگری در منطقه رانکوه املش، در استان گیلان است. این روستا از جاهای دیدنی املش است و گردشگران زیادی در طول تابستان، خود را به این منطقه‌ی کوهستانی می‌رسانند تا از هوای مطبوع، دشت‌های سرسبز و مملو از گل‌های وحشی و چشم‌اندازهای رویایی آن لذت ببرند. برای دسترسی به خصیل‌ دشت، باید از املش به‌سمت دهستان لات لیل بروید. پس از هفت کیلومتر جاده پرپیچ‌وخم، سرانجام به دهکده خصیل دشت خواهید رسید. این ییلاق در نزدیکی ییلاقات بلوردکان و هلودشت قرار دارد که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

روستای ییلاقی خصیل دست حدود ۱۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به همین دلیل هم آب‌وهوایی خنک و پاییزی در تابستان دارد. به ازای هر ۱۰۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، ۶ درجه از دمای هوا کاسته می‌شود و با توجه به اینکه ییلاق خصیب دشت حدود ۱۹۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد، بنابراین حدود ۱۲ درجه خنک‌تر از جاهای دیگر استان خواهد بود.

خصیل دشت ؛ روستایی در میان ابرها

این روستا برخلاف بسیاری از مناطق استان گیلان، بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. یکی از جذابیت‌های روستا این است که هنوز کسی در آن ساختمان‌ها و ویلاهای آنچنانی نساخته است. روستاهای هلودشت و بلوردکان از جمله روستاهای همسایه خصیل دشت هستند. مردم خصیل دشت، گیلک هستند و لهجه املشی دارند.

شاید مهم‌ترین ویژگی که باعث شده خیلی از گردشگران این ییلاق را برای سفر انتخاب کنند، بکر و روستایی بودن آن است. همان‌طور که گفتم هنوز کسی اینجا ویلایی رنگارنگ نساخته و به همین دلیل هم ظاهر روستایی آن حفظ شده است. خانه‌های روستایی در کنار آب‌وهوایی خنک و عالی در تابستان همان چیزی است که گردشگران را به این سمت می‌کشاند.

خصیل دشت ؛ روستایی در میان ابرها

بهترین زمان بازدید ییلاق خصیل دشت

بهار شاید بهترین زمان بازدید از ییلاق خصیل دشت باشد. اگر راستش را بخواهید من همیشه می‌گویم بهترین زمان برای بازدید از زیبایی‌های شمال و ییلاق‌های این استان، اردیبهشت ماه است. یعنی درست زمانی که هوا خیلی خنک است و همه‌جا سرسبز شده است.

درخت‌ها شکوفه داده‌اند و گل‌های وحشی دامنه روستا را پُر کرده‌اند. البته بهار اینجا کمی سردتر از جاهای دیگر است پس باید با خودتان لباس گرم ببرید. تابستان هم به دلیل ارتفاع زیاد ییلاق خصیب دشت از سطح دریا، خنک است. اما خب برای کسانی که زیاد سرما را دوست ندارند می‌تواند بهترین فصل برای سفر به جاهای دیدنی املش باشد.

خصیل دشت ؛ روستایی در میان ابرها

علت نام‌گذاری ییلاق خصیل دشت

مسئله مهم اینجاست که کسی از علت نامگذاری این ییلاق به خصیل دشت اطلاعی ندارد. حتی روستایی‌ها هم نمی‌دانند چرا به این ییلاق خصیل دشت می‌گویند. این ییلاق با نام «خصیب دشت» هم شناخته می‌شود که احتمالا به خاطر تلفظ راحت‌تر است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید