استان زیبای کهگیلویه و بویراحمد، یکی دیگر از استان‌های زیبای ایران است که ویژگی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان دشت مورپیسه می‌باشد که حدود ۲۶۰۰ اثر تاریخی را در خود جای داده است.

دشت مورپیسه ؛ زیبای بی‌نظیر استان کهگیلویه و بویراحمد

سلام نو - سرویس گردشگری: استان زیبای کهگیلویه و بویراحمد با داشتن چشمه‌ها و تفرجگاه‌ها، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان طبیعتی بکر و خاص داشته و با به نمایش گذاشتن مناظر بدیع گردشگری، پذیرای گردشگران است. این استان با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، حدود ۲۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم‌نواز، مکانی مناسب برای گردشگران و به‌خصوص طبیعت‌گردان است. شهرستان بهمئی از مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی از جمله شهرهای شناخته شده استان محسوب می‌شود. این شهرستان به واسطه زیبایی‌ها و آب و هوای مطبوعش هر ساله در فصول سبز، پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. یکی از آثار طبیعی زیبا دشت مورپیسه کاکان است.

دشت مورپیسه ؛ زیبای بی‌نظیر استان کهگیلویه و بویراحمد

این دشت پر از لاله های واژگون در سی و پنج کیلومتری شهر یاسوج در محور اقلید قرار گرفته است. مورپیسه در بهار به تماشای لاله هایی می نشیند که گلدان ها وارونه طبیعت اند . آب در دل آن آتشدانه های سرخ ، شبنمی است. سخاوتمندانه برساقه های سز ، دشت لاله های واژگون ، به سان قالیچه ای رنگارنگ که در دامنه رشته کوه دنا جان آدمی را به تماشا فرا می خواند . با دیدن مناظر دشت لاله های واژگون زنگار دل مسافران خسته ، آهسته از وجودشان رخت بر می بندد. این دشت که پر از لاله‌های واژگون است، قسمت وسیعی را در بر گرفته و زیبایی آن همچون بهشت است. دامنه‌های مملو از لاله‌های واژگون و دیگر گل‌های وحشی، زیبایی منحصر به فردی به این دره بخشیده است.

دشت مورپیسه ؛ زیبای بی‌نظیر استان کهگیلویه و بویراحمد

چشم انداز این دشت زیبا

چشم‌انداز این دره رویایی برای طبیعت دوستان ، جاذبه‌ای بسیار جالب توجه و استثنایی است. لاله‌های واژگون گلدان‌های وارونه طبیعت‌اند. دامنه رشته‌کوه دنا گلفرش‌های اینچنین زیبا کم ندارد و به راستی که دامنه‌های دنا را می‌توان گلشن زیبایی‌ها دانست. چراغ و فندیل‌های واژگون و سر به زیر این دشت در پهنه طبیعت این منطقه غیرقابل توصیف و رویایی‌اند. بهار با لاله‌های واژگون این دشت دیدنی‌تر از هر بهار دیگری است. درست در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج ، روستای مورپیسه کاکان قرار دارد. این روستا آب و هوای بسیار خوبی و دلپذیری دارد و بخصوص در فصل های بهار و تابستان می توانید بهترین تعطیلات را در دشت ها و باغ های این روستا بگذرانید. این روستا به عنوان یکی از روستاهای تاریخی و با قدمت طولانی که نیز معروف است و مطابق با اسناد موجود قدمت آن به ۲۰۰۰ سال پیش باز می گردد.

دشت مورپیسه ؛ زیبای بی‌نظیر استان کهگیلویه و بویراحمد

در قسمت ‌هایی از این روستا، کتیبه ‌های مربوط به دوره هخامنشی کشف شده است. روستای کاکان چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبایی دارد. مهمترین جاذبه‌های طبیعی این روستا: آبشار زیبای مارگون است که در مرز دو استان کهکیلویه و بویراحمد و فارس، در شرق شهر یاسوج و در نزدیکی روستاهای مارگون و کاکان واقع شده است. این آبشار بلند در بالا دست تنگه زیبا و خوش آب و هوای مارگون جاری است. رگه‌های متعدد و حیرت‌آور آن به درون دره سرازیر می‌شوند.

فاصله آن تا شهر یاسوج، حدود ۳۵ کیلومتر است. زیبایی این دشت عظیم غیرقابل توصیف است. این دشت در فصل بهار اما چهره دیگری به خود می‌گیرد. در فصل بهار طبیعت‌گردان می‌توانند به تماشای لاله‌هایی بنشیند که در دشت مورپیسه کاکان در نیایش عظمت طبیعت و زیبایی خویش فرو رفته‌اند. لاله‌های واژگون گلدان‌های وارونه طبیعت‌اند. دامنه رشته‌کوه دنا گلفرش‌های اینچنین زیبا کم ندارد و به راستی که دامنه‌های دنا را می‌توان گلشن زیبایی‌ها دانست. چراغ و فندیل‌های واژگون و سر به زیر این دشت در پهنه طبیعت این منطقه غیرقابل توصیف و رویایی‌اند. بهار با لاله‌های واژگون این دشت دیدنی‌تر از هر بهار دیگری است.

دشت مورپیسه ؛ زیبای بی‌نظیر استان کهگیلویه و بویراحمد

دشت مورپیسه کاکان

دشت مورپیسه در اردیبهشت زیباترین چهره را به خود می‌گیرد

نزدیکی این دشت به دو شهر یاسوج و سی‌سخت هرساله امکان بازدید مسافران زیادی را فراهم می‌کند. در مسیر جاده یاسوج به یزد جاده‌ای به سمت آبشار مارگون و شهرستان سپیدان منشعب می‌شود که پیش از رسیدن به استان فارس، از دشت مرتفع و زیبای مورپیسه عبور می‌کند. این دشت در اردیبهشت ماه پوشیده از گل‌های لاله واژگون است. در بهار دشت مورپیسه زیباترین چهره خود را عرضه می‌کند. دشت لاله‌های واژگون مورپیسه، به سان قالیچه‌ای رنگارنگ است که در دامنه رشته‌کوه دنا جان آدمی را به تماشا فرا می‌خواند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید