روزنامه همشهری در گزارشی به بررسی قیمت میوه در بازار و مقایسه قیمت میوه‌های نوبرانه‌ پاییزی و تابستانه پرداخت و عنوان می کند نوبرانه های پاییز ارزان تر از میوه های تابستان است!

خبر مهم درباره بازار میوه / قیمت میوه‌های نوبرانه‌ پاییزی ارزان‌تر است!

به گزارش سلام نو، روزنامه همشهری نوشت: توزیع میوه‌های فصل سرد، میانگین قیمت را در بازار میوه از ۶۰هزار تومان به ۴۵هزار تومان کاهش داده است.

در دومین هفته از پاییز، میوه‌های فصل سرما در مغازه‌های میوه فروشی متنوع‌تر شده‌اند و پوست سبز نارنگی‌ها هم کم‌کم نارنجی شده اما هنوز ۷۰درصد بازار در اختیار میوه‌های تابستانی است. سیب و انار و نارنگی‌های پوست سبز نزدیک به یک ماه است که به بازار آمده‌اند و به تازگی پرتقال و کیوی و خرمالو هم به آنها اضافه شده ولی نکته جالب در بازار میوه قیمت پایین‌تر نوبرانه‌های پاییزی در مقایسه با میوه‌های تابستانه است.

از گلابی شاه میوه با قیمت بالای ۱۰۰هزار تومانی‌اش که صرف‌نظر کنیم، میانگین قیمت دیگر میوه‌های درختی در مغازه‌های سطح شهر تهران تابستان امسال هرگز از ۶۰هزار تومان پایین‌تر نیامد و این نرخ‌های نجومی باعث شد بیشتر خانواده‌ها به‌جای انواع میوه‌های درختی به سمت میوه‌های جالیزی مثل هندوانه و طالبی و گرمک بروند که با احتساب قیمت هر کیلو، انتخاب‌های به‌صرفه‌تری بودند. این قیمت بالا هنوز هم وجود دارد و با اینکه فصل برداشت بیشتر این میوه‌ها به آخر رسیده قیمت از حوالی ۶۰هزار تومان پایین نیامده است.

در یکی از مغازه‌های میوه‌فروشی‌غرب تهران، هر کیلو آلو شابلون ۵۶.۸۰۰تومان، شلیل و شبرنگ ۶۰هزار تومان، هلو هسته جدا ۴۵هزار تومان، انگور قرمز بی‌دانه ارومیه ۸۵هزار تومان، انگور بی‌دانه زرد ۶۸هزار تومان، شلیل شمس ۶۸هزار تومان، هلو انجیری ۵۳هزار تومان و گلابی ۱۱۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که جز خرمالوی ۶۰هزار تومانی، قیمت دیگر میوه‌های پاییزه در این مغازه از ۵۰هزار تومان کمتر است: هر کیلو کیوی ۳۸هزار تومان، نارنگی ۳۵هزار تومان، به اصفهان ۴۸هزار تومان، سیب لبنان ۴۸هزار تومان و پرتقال جنوب ۵۴.۸۰۰تومان. میانگین قیمت این میوه‌ها حدود ۴۵هزار تومان است درحالی‌که هنوز هیچ‌کدام به مرحله عرضه انبوه نرسیده‌اند.

چرا قیمت میوه‌های زمستانه از تابستانه ارزان تر است؟

فروشنده‌ها دلیل این اختلاف قیمت را ماندگاری بالا و قابلیت میوه‌های زمستانی برای نگهداری طولانی مدت می‌دانند که باعث می‌شود ضایعات آنها به حداقل برسد، درحالی‌که میوه‌های تابستانی با توجه به ظرافت و حساسیت بافت آنها چنین شرایطی را ندارند و توزیع و نگهداری آنها پرهزینه‌تر است.

یکی از فروشندگان در این زمینه به همشهری گفت: بارهایی که ضایعات می‌دهند قیمت بالاتری دارند و به همین دلیل در میان میوه‌های پاییزی خرمالو ۲برابر نارنگی قیمت دارد. دلیل دیگری که برای نرخ مناسب‌تر میوه‌های نیمه دوم سال عنوان می‌شود این است که به‌طور کلی حجم بار زمستانی بیشتر از تابستانی است.

یکی از فعالان بازار میوه با بیان این موضوع در گفت‌وگو با همشهری افزود: با اینکه مرکبات در شمال و جنوب کشور تولید می‌شود اما محصول شمال، کل نیاز کشور را جواب می‌دهد و فراوانی بار، قیمت‌ها را رقابتی‌تر می‌کند. به‌گفته وی، پرتقال جنوب در شرایطی به بازار میوه تهران رسیده که هنوز پرتقال سال گذشته در انبارها وجود دارد، اما این شرایط برای بار تابستانی مهیا نیست و نیاز بازار باید از شهرهای مختلف در اقصی‌نقاط کشور و در حجم‌های کمتر تامین شود و گذشته از این امکان نگهداری طولانی‌مدت در انبار و سردخانه وجود ندارد. این عامل البته از سوی برخی دیگر از کارشناسان، به‌عنوان مولفه‌ای در جهت کاهش قیمت شناخته می‌شود.

گرانی دیگر کالاها میوه را گران کرد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به اینکه بخش زیادی از میوه‌های تابستانه از شهرهای اطراف پایتخت تامین می‌شود، هزینه پایین‌تر حمل‌ونقل بار از این شهرها به تهران را عاملی برای توزیع ارزان‌تر دانست و به همشهری گفت: معمولا به این شکل است که پایان فصل و میوه‌های آخر بار باید ارزان‌تر باشند و قیمت مناسب‌تری داشته باشند درحالی‌که امسال شرایط برعکس شده و نوبرانه‌های ما قیمت مناسب‌تری دارند.

اسدالله کارگر افزود: با توجه به اینکه امسال مورد مهمی از آفت، سرمازدگی یا آسیب در باغ‌های میوه تابستانه نداشتیم این انتظار وجود داشت که در طول تابستان و با عرضه انبوه قیمت‌ها کاهش داشته باشد که این اتفاق در حد انتظار ما نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه قیمت بیشتر انواع میوه‌های درختی تابستان هنوز از توان خرید بخشی از مردم بالاتر است، افزود: رشد قیمت دیگر کالاها بر قیمت میوه‌های تابستانه تأثیر گذاشت و درحالی‌که بهترین سال تولید را پشت سر گذاشتیم و میوه‌ها بیشتر از حاشیه تهران تامین شد اما به لحاظ افزایش نرخ در دیگر کالاها، قیمت میوه را بالا نگه داشت. کارگر ادامه داد: میوه‌های ورودی فصل ما امسال خوشبختانه قیمت مناسبی دارند و با گذشتن از زمان نوبرانه و با توزیع انبوه قیمت‌ها قطعا از این مقدار هم پایین‌تر می‌آید.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره تامین بازار میوه‌های زمستانی گفت: درحال حاضر همه میوه‌های زمستانه شامل سیب، نارنگی، لیمو شیرین، پرتقال، کیوی، انار و خرمالو در میدان اصلی و مغازه‌های شهر تهران عرضه شده و ما تنها منتظر انبوه شدن توزیع این میوه‌ها هستیم.

کارگر افزود: با توجه به کیفیت نه‌چندان بالای میوه‌های ابتدای فصل، یک ماه ابتدای پاییز را هم کماکان میوه‌های تابستانه مورد استقبال مردم است اما در ادامه با توزیع انبوه زمستانه‌ها بازار و قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید