خرید گواهی سپرده سکه طلا از طریق بورس روشی جایگزین برای سرمایه‌گذاری در سکه طلاست که ریسک نگهداری این فلز ارزشمند را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

روش‌های سرمایه‌ گذاری در طلا از طریق بورس

طلا به‌عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. هدف بیشتر افراد از خرید طلا حفظ ارزش سرمایه است و اینکه اگر سرمایه‌گذار زمانی به وجه نقد نیاز پیدا کند، امکان نقد کردن این سرمایه بسیار راحت است. همین ویژگی‌های طلا سبب شده است که ابزارهایی با هدف سرمایه‌گذاری در طلا به‌وجود بیایند و دیگر نیازی به معاملات فیزیکی این فلز ارزشمند نباشد. 

چرا سرمایه‌گذاری در طلا گزینه مناسبی است؟

همیشه بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، روشی است که بیشترین میزان بازدهی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان بیاورد. با توجه به نوسانات قیمت طلا در بازار جهانی و مشکلات اقتصادی برخی کشورهای بزرگ، بسیاری از مردم جهان به خرید طلا روی آورده و تصمیم گرفتند تا از این فلز گران‌بها به عنوان شکلی از سرمایه‌گذاری استفاده کنند. اما مشکلاتی مانند امنیت و نگهداری طلا، هزینه‌هایی نظیر کارمزد، اجرت و… خود به دغدغه‌ای برای این نوع سرمایه‌گذاری تبدیل شده و افراد این قبیل نگرانی‌ها را مانعی برای سرمایه‌گذاری خود در طلا می‌دانند.

خرید طلا از طریق بورس

آیا روشی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که بتوان انتظاراتی نظیر بازدهی طلا را از آن داشت ولی در عین حال ریسک‌های ذکر شده را کاهش دهد؟ 

در پاسخ به این سوال باید گفت که افراد با خرید گواهی سپرده سکه طلا از طریق بورس می‌توانند به صورت غیرمستقیم در سکه‌ی طلا سرمایه‌گذاری کنند و تا حدودی دغدغه‌های خود را از بین ببرند. برای خرید گواهی سپرده کالایی سکه طلا، سرمایه‌گذار حتما باید کد بورسی داشته باشد و ثبت‌نام خود را در یکی از کارگزاری‌های کشور انجام دهد. 


منظور از گواهی سپرده چیست؟

گواهی سپرده یک ورقه بهادار است که مالکیت آن به‌منزله‌ی داشتن اصل سرمایه و دارایی به‌صورت فیزیکی است. به طور کلی گواهی سپرده کالا برگه‌ای است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر کالای سپرده شده به یک انبار است و پشتوانه آن نیز رسیدی است که توسط انباردار پس از تحویل آن صادر می‌گردد. هر نماد گواهی سپرده سکه یک تاریخ سررسید دارد که به صورت عدد ماه و سال روبروی نماد درج شده است. خریدار این گواهی‌ها می‌تواند در سررسید گواهی، سکه خود را از خزانه بانک مربوطه تحویل بگیرد و یا اینکه این گواهی را پیش از تاریخ سررسید فروخته و از نوسان قیمت آن منتفع شود.

مزایای خرید گواهی سپرده‌کالایی سکه طلا

همانطور که در بالا اشاره شد، سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بورس دارای مزایایی است که سرمایه‌گذار را از جهاتی آسوده‌ خاطر می‌کند. این مزایا شامل کارمزد بسیار پایین نسبت به معامله در صرافی‌ها، معافیت مالیاتی، از بین رفتن ریسک سرقت با توجه به صادر شدن گواهی به نام مالک و از بین رفتن ریسک نگهداری فیزیکی است.


منظور از صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا چیست؟

صندوق طلا نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. سرمایه‌گذاری در صندوق طلا برای کسانی که طلا را به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری در نظر دارند ولی فرصت یا دانش کافی برای تحلیل آن را ندارند مناسب است. ترکیب دارایی‌های این صندوق‌ها حداقل ۷۰ درصد گواهی سپرده سکه طلا، حداکثر ۲۰ درصد اوراق مشتقه سکه و حداکثر ۱۰ درصد اوراق با درآمد ثابت است. (اوراق بهادار با درآمد ثابت، یکی از بهترین راهکارهای سرمایه‌گذاری با پرداختی‌های با بازه زمانی از پیش تعیین شده است که از آن می‌توان به‌عنوان یکی از راه‌های سرمایه گذاری کم ریسک نام برد.)

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر سکه‌ی طلا

صندوق‌های مبتنی بر طلای قابل معامله در بورس، از طریق کد بورسی عادی امکان معامله دارند و نیاز به دریافت کد بورسی جداگانه برای معاملات آن‌ها نیست. یکی دیگر از مزایای صندوق طلا نقدشوندگی بالا است. به این معنا که در صورت نیاز، سرمایه‌گذار می‌تواند به آسانی اقدام به فروش واحدهای خود کند. برخلاف خرید فیزیکی سکه طلا که به نقدینگی بالایی نیاز دارد، با حداقل ۵۰۰ هزار تومان می‌توان در صندوق‌های مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری کرد. همانطور که پیش‌تر گفته شد، صندوق‌های طلا یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که افراد می‌توانند آن‌ را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. اما صندوق‌های دیگری نیز در بورس معامله می‌شوندکه متقاضیان می‌توانند برای آشنایی با انواع صندوق‌های فعال در بورس، مقاله بهترین صندوق سرمایه‌گذاری را مطالعه کنند.


 

 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید