خوزسان یکی از استان‌های زیبای ایران است که زیبایی‌های فراوانی دارد. یکی از زیبایی‌های این استان دشت و آبشار شیمبار می‌باشد که یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های خوزستان به شمار می‌رود.

دشت شیمبار ؛ بی‌نظیرترین جاذبه خوزستان

سلام نو - سرویس گردشگری: طبیعت خوزستان برای بسیاری با نی‌زار و کارون پیوند خورده؛ اما این استان پهناور، جذابیت‌های زیادی را در خود پنهان کرده است. یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی استان خوزستان، دشت شیمبار نام دارد. این منطقه سرسبز با چشمه‌ها، آبشارها و جنگل‌های مخمل‌پوش خود، بسیاری از گردشگران را در فصول مختلف سال به خود فرامی‌خواند.

دشت شیمبار ؛ بی‌نظیرترین جاذبه خوزستان

معرفی دشت شیمبار

دشت شیمبار از جاذبه‌های طبیعی و اماکن دیدنی جنوب غربی کشورمان است که با وسعتی برابر با ۵۰ هزار کیلومتر مربع در ۱۰۰ کیلومتری مسجد سلیمان و ۴۵ کیلومتری شهر قلعه خواجه واقع در بخشی کوهستانی در امتداد سلسله کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. این منطقه که در دامنه کوه دلا واقع شده، برخی از زیباترین مناظر شگفت انگیز طبیعت کشورمان را در خود جای داده است: چشمه‌های خروشان، جنگل‌های سرسبز و انبوه، آبشارهای باشکوه و کوه‌های مرتفع از جمله مواهب طبیعی و عناصر تماشایی و جذابی هستند که بخشی از طبیعت دل‌انگیز و روح نواز این منطقه را تشکیل می‌دهند و دشت شیمبار را به مکانی دلفریب و خوش منظره برای شیفتگان طبیعت و عاشقان عکاسی مبدل می‌سازند.

دشت شیمبار ؛ بی‌نظیرترین جاذبه خوزستان

پوشش گیاهی دشت شیمبار

دشت شیمبار از جنگل‌های انبوه و سرسبزی تشکیل شده است؛ مناطقی که طیف وسیعی از درختان و گیاهان متنوع را در خود جای‌ داده‌اند. از درختان بادام و بلوط گرفته تا انواع و اقسام قارچ و مرکبات، تنوع گیاهی این منطقه بر زیبایی بی حد و حصر آن افزوده است. در واقع پوشش گیاهی این منطقه از سه بخش مجزا تشکیل می‌شود: بخش کوهستانی شیمبار (که با درختانی چون بلوط و بادام کوهی پوشیده شده)، بخش شط شیمبار (که از درختچه های جاز تشکیل شده است) و دشت شیمبار (که گونه‌های مختلفی از گل‌های رنگارنگ و درختچه‌های معطر را در خود جای داده است).

پوشش جانوری دشت شیمبار

از آنجایی که دشت شیمبار جزو مناطق بکر و حفاظت شده (شکار ممنوع) کشورمان محسوب می‌شود، انواع حیوانات وحشی از قبیل گراز، خرس، شغال، کفتار، گرگ و پلنگ در آن یافت می‌گردد. همچنین این منطقه محل زندگی حیواناتی از قبیل خرگوش، بز، کبک، کل، سنجاب ایرانی و قوچ وحشی است و زیستگاه طبیعی برخی از پرندگانی نظیر کرکس و عقاب محسوب می‌شود. متاسفانه شکار غیر مجاز در سال‌های گذشته موجب شده که چرخه اکوسیستم این منطقه با مشکل مواجه شود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوشش حیات وحش آن وارد آید. گفتنی است که در حال حاضر دشت شیمبار زیستگاه طبیعی ۷۰ گونه پرنده و ۲۵ گونه پستانداری است که به شکلی پراکنده در جای جای این منطقه زندگی و غذای مورد نیاز خود را از طبیعت بخشنده این منطقه تامین می کنند.

دشت شیمبار ؛ بی‌نظیرترین جاذبه خوزستان

نحوه دسترسی به دشت شیمبار

مهم‌ترین راه دسترسی به منطقه، مسیر جدیدالاحداث مسجدسلیمان به شهرکرد محسوب می‌شود. این مسیر تا ابتدای منطقه آسفالت شده است. داخل منطقه، راه‌های شنی روستای وجود دارد. مسیر دیگری از بخش اندیکا به‌سمت بخش بازفت امتداد دارد و از وسط منطقه می‌گذرد. بخشی از این مسیر آسفالت و قسمت‌هایی از آن شنی است.

مسیرهای مال‌رو و فرعی نیز وجود دارند که با امکان پیاده‌روی در آن‌ها و مشاهده‌ی طبیعت اطراف وجود دارد.

دشت شیمبار ؛ بی‌نظیرترین جاذبه خوزستان

مناسب‌ترین زمان سفر به دشت شیمبار

بهترین زمان سفر به دشت شیمبار، بهار است؛ زمانی که دشت شیمبار با جامه‌ای دل‌انگیز و سبز و هوایی مطبوع و دلپذیر به زیباترین حالت خود می‌رسد. البته پاییزهای دشت شیمبار نیز با رنگ‌هایی دل‌فریب، جذابیت خودش را دارد و بسیاری از گردشگران این زمان را ترجیح می‌دهند. همچنین تابستان‌ها، این دشت با برخورداری از هوای خنک، میزبان بسیاری از مسافران و طبیعت‌دوستان است.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسین خسروی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    0 0
    واقعا زیباست البته از شهرکرد تااونجا ۳ساعت راهه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید