استان خراسان‌جنوبی مانند سایر استان‌های ایران زیبایی‌های بی‌نظیری در خود دارد. یکی از جاذبه‌های این استان کویر پلوند می‌باشد تفریحات خاطره‌انگیز این کویر گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

زیباترین خاطره‌ها را در کویر پلوند بسازید

سلام نو - سرویس گردشگری: کویر پلوند که با نام‌های کویر مظفری یا فردوس نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی فردوس به شمار می‌رود و در استان خراسان جنوبی و ۴۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان فردوس، در حاشیه‌ی روستای چاه پلوند قرار دارد. روستاهای کجه و چاهنو در شمال این کویر قرار دارد و از غرب به کال نمک، از شرق به روستاهای ابراهیم‌ آباد و طاهر آباد و از جنوب به پناهگاه حیات وحش رباط شور محدود می‌شود.

زیباترین خاطره‌ها را در کویر پلوند بسازید

نام‌های دیگر کویر پلوند

شاید مجبور باشید این کویر را با اسامی دیگری روی نقشه پیدا کنید. به این منطقه، کویر فردوس، کویر مظفری یا منطقه محافظت‌شده مظفری هم می‌گویند.

پوشش جانوری

گونه‌های جانوری متنوعی در این منطقه زندگی می‌کنند؛ مثلاً انواع مار، لاک‌پشت، قوچ و میش، کل و بز، بزمچه، انواع گنجشک، گربه شنی، شاهین، کاراکال، عقاب طلایی، روباه، شغال، کبوتر چاهی، غراب، زاغ بور، کمر کولی، قرقی، دلیجه، انواع چک‌چک، وبره، تشی، آهو، گرگ، کبک، تبهو، انواع باقرقره؛ اما این کویر به گورخرهایش معروف است.

زیباترین خاطره‌ها را در کویر پلوند بسازید

پوشش گیاهی کویر مظفری

گیاهان این منطقه هم خوراکی و هم وحشی هستند. اگر نگاهی به لیست بلندبالای گیاهان دارویی هم کنید، چندتایی از آن‌ها در لیست پیدا می‌شوند. در کویر فردوس می‌توانید گیاهانی مثل بادام کوهی، افدرا، درمنه، آنغوره، زرشک وحشی، تاغ، قیچ، بنه، کسور، اسکنبیل، آویشن، لاله قرمز، خارشتر، زیره سیاه، کاسنی‌ها، بومادران و آویشن پیدا کنید.

زیباترین خاطره‌ها را در کویر پلوند بسازید

تفریحات این کویر

گردشگرانی که پلوند را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، می‌توانند با تفریح‌های مختلف، تجربه‌ای خاطره‌انگیز از این کویر زیبا برای خود رقم بزنند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تماشای حیات وحش: پیوند کویر و کوهستان در پلوند و وجود منطقه حفاظت شده محیط‌زیست با گونه‌های نادر حیات وحش، پلوند را به یکی از مناطق مهم برای تماشای حیات وحش و پرنده‌نگری برای علاقه‌مندان تبدیل کرده است.

شترسواری: با توجه به پرورش شترهای وحشی و اهلی در این منطقه، امکان شترسواری نیز وجود دارد.

آسمان شب کویر: آسمان صاف و زلال شب کویر، بهترین مکان برای مشاهده و رصد ستارگان است. پس حتماً شب را در کویر اقامت داشته باشید تا بتوانید زیبایی آسمان کویر را در شب تماشا کنید.

پیاده‌روی: یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی که در کویر می‌توان انجام داد، راه رفتن روی شن‌های نرم و گرم کویر و تپه‌های ماسه‌ای یا برخان‌ها است.

آفرود، موتور چهارچرخ، سافاری، زیپ لاین از دیگر تفریح‌های کویر پلوند است که طرف‌داران زیادی دارد.

و...

زیباترین خاطره‌ها را در کویر پلوند بسازید

مناسب‌ترین زمان سفر به کویر پلوند

پاییز، زمستان و ابتدای بهار بهترین زمان برای کویرگردی و کویرنوردی است؛ اما برای رفتن به کویر مظفری فردوس را برای پاییز و بهار بگذارید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید