۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
کد خبر: 55391919

ما در این مقاله تعدادی از بهترین جاهای دیدنی زرتشتیان یزد را به همراه مهم ترین ویژگی های آن ها به شما معرفی خواهیم کرد.

جاهای دیدنی زرتشتیان یزد

شهر خبر-سرویس گردشگری: اغلب توریستان و گردشگران داخلی گمان می کنند استان فارس تنها نقطه ای از ایران است که می توانند آثار تاریخی مربوط به زرتشتیان را در آن مشاهده کنند. اما استان یزد یکی از نقاط توریستی برجسته داخلی می باشد که شما می توانید اماکن تاریخی و باستانی مربوط به زرتشتیان را به صورت انبوه در آن مشاهده فرمایید. به همین منظور ما در این مقاله تعدادی از بهترین جاهای دیدنی زرتشتیان یزد را به شما معرفی خواهیم کرد.

برترین جاهای دیدنی زرتشتیان یزد :

زیارتگاه پیر هریشت اردکان :

زیارتگاه پیر هریشت اردکان یکی از قابل توجه ترین جاهای دیدنی زرتشتیان یزد می باشد که در ۱۵ کیلومتری اردکان واقع شده است. این آتشکده در ارتفاعات شریف آباد قرار گرفته است و قدمت آن به زمان حکومت ساسانیان باز می گردد. واژه هریشت در باور زرتشتیان به محل غایب شدن گوهر بانو دختر یزدگرد پادشاه ساسانی گفته می شود. لازم به ذکر است که امروزه نیز زرتشتیان از این مکان تاریخی برای برگزاری برخی از آیین مذهبی و جشن های خود استفاده می کنند.

دخمه های باستانی :

در شهر یزد دخمه های باستانی مختلفی وجود دارد که قدمت آنها به زمان حکومت ساسانیان باز می گردد. در حال حاضر شما می توانید در ۱۵ کیلومتری شهر یزد یک دخمه متعلق به زرتشتیان را مشاهده فرمایید که با نام برج خاموش یا برج سکوت شناخته می شود. این دخمه در سال ۱۳۸۱ به لیست آثار ملی ایران اضافه شده است و هر ساله توریستان بسیاری را به خود جلب می کند.

آتشکده زرتشتیان :

یکی از برجسته ترین و شناخته شده ترین جاهای دیدنی زرتشتیان یزد، آتشکده یزد می باشد. آتشکده یزد این روز ها به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شده است. در این آتشکده شما می توانید مکان های مختلف مخصوص آیین دینی زرتشتیان را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که حیاط این آتشکده نیز بسیار بزرگ، سرسبز و زیبا می باشد که می توانید از آن به عنوان یک لوکیشن بی نظیر عکاسی استفاده نمایید. آتشکده زرتشتیان یزد بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد و در زمان حکومت ساسانیان در ایران ساخته شده است.

جاهای دیدنی زرتشتیان یزد

جاهای دیدنی زرتشتیان یزد

روستای چم :

شهر تفت یکی از نقاط توریستی استان یزد می باشد که جاذبه های توریستی و گردشگری قابل توجهی دارد. روستای چم یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری تفت می باشد که قدمتی تاریخی دارد. در حال حاضر این روستا حدود ۸ خانوار ساکن داشته که دین اغلب آنها زرتشتی می باشد. امروزه شما می توانید آثار باستانی متعلق به حکومت ساسانیان و دین زرتشت را در این روستا مشاهده کرده و از آنها لذت ببرید. روستای چم یک انتخاب بسیار ایده آل برای علاقه مندان به تاریخ کهن ایران می باشد.

 قلعه اسدان :

قلعه اسدان یکی دیگر از جاهای دیدنی زرتشتیان یزد می باشد که بر روی تپه ای از جنس ریگ بنا شده است. این قلعه در منطقه مریم آباد یزد قرار گرفته است و قدمت آن به زمان دوران حکومت زرتشتیان باز می گردد. زیارتگاه ستی پیر یزد در سال ۱۳۷۹ به لیست آثار ملی ایران اضافه گردید و به عنوان یکی از مشهور ترین جاذبه های گردشگری یزد شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر شما می توانید بخش هایی مثل آتشدان، مکان اصلی زیارتگاه و ... را در این مجموعه مشاهده فرمایید.

زیارتگاه پیر نارستانه :

اغلب جاهای دیدنی زرتشتیان یزد دارای داستان و فلسفه بسیار هیجان انگیز و قابل توجهی می باشند. زیارتگاه پیر نارستانه یزد یکی از مهیج ترین اماکن تاریخی استان یزد می باشد که سالانه توریستان بسیار قابل توجهی را به خود جلب می کند. لوکیشن زیارتگاه پیر نارستانه در واقع محل ناپدید شدن یزدگرد سوم در زمان حمله اعراب به خاک ایران می باشد. افسانه های این مکان تاریخی بیان می کنند که کوه مقدس این منطقه شاهزاده پارسی را در خود پناه داده و برای همیشه پنهان کرده است.

جاهای دیدنی زرتشتیان یزد

جاهای دیدنی زرتشتیان یزد

زیارتگاه پیر نارکی :

زیارتگاه پیر نارکی بین دو دره ی گیگون و زنجیر در شهر تفت استان یزد قرار گرفته است. این زیارتگاه از سه جهت توسط کوه محصور شده و یکی از خاص ترین جاهای دیدنی زرتشتیان یزد می باشد. این منطقه سالانه مورد استقبال گردشگران بسیار زیادی قرار می گیرد. به همین دلیل ساکنان زرتشتی این منطقه خانه های خشتی کوچک متعددی را برای توریستان در این مکان ساخته اند. خانه های موجود در این منطقه به سبک معماری سنتی ایران بنا نهاده شده اند. به همین دلیل می توانند حال و هوای تاریخ این سرزمین را برای شما زنده کنند. لازم به ذکر است که قدمت این زیارتگاه باستانی به زمان حمله اعراب به ایران و فرار دختر یزدگرد سوم به این منطقه باز میگردد.

در انتها دقت داشته باشید که استان یزد علاوه بر موارد فوق دارای جاهای دیدنی متعلق به زرتشتیان دیگری نیز می باشد که هر کدام از آنها دارای ویژگی هاییی خاص و منحصر به فردی می باشند. به طور کلی شما می توانید آثار باستانی متعددی  در شهر یزد و سایر شهر ها و استان های فرعی این استان مشاهده فرمایید.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید