در صورتی که بخشی از نقدینگی وارد بازار شوند، احتمالا بازار سهام با رنگ سبز به تعطیلات آخر هفته خواهد رفت.

پیش بینی بورس برای فردا سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در حالی با کاهش بیش از ۳٬۳۰۰ واحدی در روز دوشنبه همراه شد که از یکسوی تا ساعت ۱۰ توانسته بود با افزایش بیش از ۵۰۰ واحدی همراه باشد و پس از آن روند نزولی در پیش گرفت. از سوی دگیر، نگاهی به نمادهای موثر بر افت شاخص کل در جریان معاملات روز دوشنبه حاکی از این است که «میدکو» به تنهایی کاهش بیش از ۲٬۳۰۰ واحدی را رقم زده است. به بیان دیگر،‌ اگر معاملات «میدکو» رو در نظر نگیریم،‌ شاخص کل امروز افت حدود هزار واحدی را تجربه می کرد.

شاخص هم وزن شاید نمود بهتری از شرایط معاملات بازار سهام در روز دوشنبه باشد؛ شاخص هم وزن با کاهش حدود هزار واحدی همراه شد و تا سطح ۳۸۱ هزار واحدی عقب نشینی کرد. روند شاخص هم وزن در طول روز هم نشان می دهد که تا میانه های بازار روند صعودی داشته اما از اواسط بازار عقب نشینی کرده است.

بنابراین اولین سیگنالی که از روند معاملات روز دوشنبه و تغییرات شاخص کل و شاخص هم وزن می‌توان دریافت کرد این است که شدت عرضه نسبت به روزهای گذشته کاهش محسوسی داشته است و کمبود نقدینگی و نبود تقاضا، مهم ترین عامل در ادامه روند کنونی بورس است؛ به بیان دیگر هر چند شدت عرضه کاهش یافته اما همچنان قدرت نسبی عرضه بالا است که این موضوع ناشی از نبود تقاضا است. شاید این فرضیه با در بررسی روند ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی بیش تر خود را نمایان سازد.

رکود بورسی با طعم فرار

ارزش معاملات خرد(سهام و حق تقدم) در بازار روز دوشنبه به زیر سطح ۲هزار میلیارد تومان سقوط کرد و حدود یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بود. موضوعی که نشان می دهد رکود بازار سهام تا چه اندازه عمیق است و عملاً خریدارهای بورس به حداقل رسیده اند.

در جریان معاملات روز دوشنبه، حقیقی های بازار حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از بورس خارج کردند که به معنای آن است که حدود ۲۰ درصد ارزش معاملات یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی بازار سهام تنها به خروج حقیقی ها مربوط بوده است.

وضعیت شاخص بورس برای فردا

اگر بخواهیم بازار سهام روز دوشنبه را در یک جمله جمع بندی کنیم باید بگوییم که «بورس خریدار ندارد». به معنای دیگر، شرایط نااطمینانی های اقتصادی و سیاسی ایران به حدی افزایش پیدا کرده است که سرمایه گذاران سعی می کنند که فعلاً دارایی های خود را به صورت نقد نگه دارند(منظور دارایی های امنی همچون دلار است که در شرایط کنونی حداقل در کوتاه مدت، ارزش آن بر اساس شرایط تغییر می کند). در نقطه مقابل بازار سهام در شرایط اشباع فروش قرار دارد و هر چند فشار فروش مطلق کاهش یافته اما همچنان فشار نسبی فروش بالا است.

بر این اساس به نظر می رسد که بورس سه شنبه هم همانند روز دوشنبه به دو نیمه تقسیم شود؛ احتمالا در نیمه اول شاهد بازار متعادلی باشیم و شرایط در نیمه دوم بسته به فشار نسبی عرضه خواهد داشت. اگر همچنان پول های پارک شده نظاره گر باشند، افت محدود شاخص کل دور از انتظار نیست و در صورتی که بخشی از نقدینگی وارد بازار شوند، احتمالا بازار سهام با رنگ سبز به تعطیلات آخر هفته خواهد رفت

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید