مازندران استان پر جاذبه ایرانی می‌باشد که به واسطه زیبایی‌هایش همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. یکی از زیبایی‌های این استان جنگل کونتا است که از دشت‌ها و شالیزارهای زیبا و دلنوازی برخوردار می‌باشد.

جنگلی با شالیزارهای دلنواز در قلب مازندران

سلام نو - سرویس گردشگری: جنگل کوتنا از جاهای دیدنی قائمشهر به شمار می‌آید و در روستای زیبایی به همین نام به معنی «کوه تنها»، در جنوب‌شرقی شهر قرار گرفته است. جاده رسیدن به این جنگل از دشت‌ها و شالیزارهای زیبا و دلنوازی برخوردار بوده که زیبایی‌های آن را دو چندان کرده است.

جنگلی با شالیزارهای دلنواز در مازندران

شالیزارها و دشت های قرار گرفته در اطراف این روستا به کوتنا زیبایی بی نظیری بخشیده است. در فاصله شش صد متری از این روستا، سیاهرود قرار داد که از این نعمت خدادی در آبیاری دشت و مزارع اطراف استفاده می گردد و همچنین زیبایی این روستا را دو چندان کرده است و چون از لحاظ جغرافیایی در ارتفاع و بلندی قرار دارد در میان دیگر روستاهای واقع در بیشه سر بی همتا می باشد.

همجواری جنگل کوتنا، دشت و رودخانه سیاهرود در روستای کوتنا طبیعت بی نظیری را بوجود آورده است تا بتوان هم از شالیزار و هم از فضای زیبای این جنگل لذت برد و این جنگل را به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل کرده است.

جنگلی با شالیزارهای دلنواز در مازندران

روستای کوتنا از شمال به روستای تلوک و از جنوب با روستای قادیکلای بزرگ و آهنگر کلای بیشه‌سر و گل‌افشان و همچنین از شرق با روستاهای کرچنگ و ریکنده و سیّد ابوصالح و سیف کتی و پرچینک و از غرب نیز با روستای ساروکلا همجوار است و یورسی در شمال، کراتی در شرق و پهلنگ لم در غرب روستای کوتنا را محصور کرده است.

پس از تحقیقات بسیار و مطالعات گسترده در کتاب ها و لغت نامه های تاریخی و محلی در رابطه با نام جنگل کوتنا که از نام این روستا گرفته شده است به کلماتی از قبیل کوتینار، کوتنه، کوتن ها، کوتن انار و ... برخوردیم که در این میان فقط یک مورد از این کلمات مورد تائید کتاب های تاریخی قرار گرفته است و آن نیز عنوان کوتن ها می باشد. در زمان های قدیم به دلیل وجود نداشتن وسیله ای برای آسیاب کردن، مردم برای این کار از سنگ و تخته ای استفاده می کردند که در زبان محلی به آن چله سنگ می گفتند و در این کار دارای مهارت به خصوصی بودند. همچنین در فرهنگ لغت محلی نیز کوتنا به معنی کوبنده می باشد که این نیز درستی تحقیقات انجام شده را تایید می کند.

جنگلی با شالیزارهای دلنواز در مازندران

وجه تسمیه

کوتنا در زبان های مختلف مناطق جغرافیایی که در نزدیکی به هم قرار گرفته اند مانند کشورهای عربی و منطقه طبرستان قدیم، دارای معانی مشابهی میباشد. کوتنا در زبان روستایی عربی به معنای فشار آورنده است. با توجه به اینکه انارستانی که در این تپه و این کوه کوچک واقع شده است از رشته کوه های البرز جدا گشته است و تنها سر بر آورده و از دیگر تپه ها دور افتاده است، کوتنا به معنای کوه تنها نام گرفته است و اقتباس از کلمه کوتینار می باشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید