اصفهان شهر زیبا و خوش آوازه ایرانی است که گردشگران بسیاری را به سوی خود کشانده است. یکی از زیبایی‌های این استان چهارباغ عباسی می‌باشد که قدمت آن به دوران صفویان باز می‌گردد.

چهارباغ عباسی ؛ شاهرگ دیدنی‌های اصفهان

سلام نو - سرویس گردشگری: چهارباغ عباسی اصفهان یکی از مهمترین خیابان‌ها و گذرگاه‌های این شهر محسوب می‌شود که از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است. اصفهان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور به شمار می‌رود که دارای اماکن دیدنی و آثار تاریخی فراوانی از دوره‌های مختلف است. خیابان چهارباغ از میان تعدادی از مهمترین این جاذبه‌های گردشگری عبور می‌کند که قدمت آن به دوره صفوی بازمی‌گردد.

چهارباغ عباسی که اماکنی همچون میدان نقش جهان، سی و سه پل، کاخ چهلستون و … را در خود جای داده است، یکی از محبوب‌ترین خیابان‌های اصفهان به شمار می‌رود. هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی از چهارباغ عباسی و دیدنی‌های آن بازدید می‌کنند.

چهارباغ عباسی ؛ شاهرگ دیدنی‌های اصفهان

چهارباغ عباسی در کجا قرار دارد؟

چهارباغ عباسی از سی‌وسه پل شروع می‌شود و به‌سمت شمال شهر امتداد می‌یابد. چهارباغ بالا نیز از سی‌وسه پل شروع می‌شود و به‌سمت جنوب شهر تا دروازه‌ شیراز ادامه دارد. در واقع این سی و سه پل است که خیابان اصلی چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی را به یک‌دیگر مرتبط می‌کند. چهارباغ پایین نیز در امتداد چهارباغ عباسی به‌سمت شمال شهر ساخته شده است. بهترین راه دسترسی به چهارباغ عباسی استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. ایستگاه مترو میدان امام حسین در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی از جانب شمال قرار دارد. همچنین ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین گزینه خوبی برای دسترسی به این خیابان است. برای استفاده از خودروی شخصی، ترافیک منطقه را در ساعات شلوغی در نظر داشته باشید.

سرگذشت چهارباغ عباسی اصفهان

در زمان شاه عباس صفوی مسیری برای اتصال چهارباغ‌های ایرانی، کاخ‌ها و سی و سه پل ساخته شد. این خیابان که از میان باغ‌های شاهی عبور می‌کرد، به خیابان چهارباغ عباسی نامگذاری شد. در اطراف این مسیر باغ‌های مختلفی وجود داشت که به سبک ایرانی طراحی شده و از ۴ بخش برخوردار بودن که به آنها چهار باغ گفته می‌شد. یکی از این باغ‌ها چهارباغ عباسی نام داشت که از نام آن برای مسیر عبوری ساخته شده نیز استفاده نمودند.

در این خیابان زیبا جوی آبی جریان داشته و حوض‌هایی در محل‌های تقاطع تعبیه شده بودند و برای افراد سواره و پیاده مسیرهای مخصوصی درنظر گرفته شده بود. درختکاری اطراف این خیابان به موازات یکدیگر نیز جذابیت آن را دوچندان کرده بود. چهارباغ عباسی اصفهان به قدری زیبا بوده که جهانگردان دوران صفوی آن را با شانزه لیزه پاریس، هونرآل پالرمو، پونته موله رم و … مقایسه می‌نمودند و اعتقاد داشتند چهارباغ زیباترین خیابانی است که تا بحال دیده‌اند.

چهارباغ عباسی ؛ شاهرگ دیدنی‌های اصفهان

معماری چهارباغ عباسی

عدد چهار در هنر و معماری ایران باستان بسیار تاثیرگذار بوده است. وجود چهار عنصر اصلی تشکیل‌دهنده حیات بر پایه‌ حکمت ایرانیان پاک شمرده شده و برای ایرانیان جنبه‌ تقدس و نمادین داشته است. از این‌رو بهترین فرم پدید آمده در پلان‌های معماری نیز از چهار تبعیت می‌کنند و باعث چهار قسمتی شدن حیاط یا صحن تمامی بناهای ایران، چه قبل از اسلام و چه پس از اسلام، می‌شوند. از بناهای تاریخی که از این عدد تاثیر پذیرفته‌اند، باغ‌های ایرانی را می‌توان نام برد. در میان باغ‌های ایرانی، آن دسته از باغ‌هایی را که توسط معابر و گذرگاه‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شدند، چهارباغ می‌نامیدند.

طبق یافته‌های باستان‌شناسی، اولین باغ ایرانی با فرم چهارباغ، باغ پاسارگاد بوده که به دستور کوروش کبیر بنا شده است. طرح چهارباغ به دو شیوه در باغ‌های ایران اجرا می‌شد.

مناسب‌ترین زمان بازدید از چهارباغ عباسی

خیابان چهارباغ عباسی اصفهان در همه فصول از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است. درفصل بهار می‌توانید در این مسیر دلنشین قدم بزنید و یا برای استراحت نیمکت‌های تعبیه شده در زیر سایه درختان سرسبز را انتخاب کنید. در فصل پاییز چهارباغ عباسی به مکانی فوق العاده جذاب تبدیل می‌گردد و رنگین شدن برگ‌های درختان مناظر چشم نوازی برای عکاسی خلق می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید