شیراز یکی از شهرهای زیبای ایران با زیبایی‌های بسیار است که گردشگران زیادی زا به خودش جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این شهر باغ دلگشا می‌باشد که قدمتی تاریخی دارد.

باغ دلگشا ؛ بنایی که قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد

سلام نو - سرویس گردشگری: شیراز شهری است مملو از باغ‌های زیبا و چشم نواز با قدمتی تاریخی. یکی از این باغ‌ها که در فاصله ۵ دقیقه ای از ارامگاه سعدی قرار گرفته و با درختان بهارنارنجش انسان را مدهوش می‌کند باغ دلگشا است.باغی که پس از فراز و نشیب‌ها و تخریب‌های بسیار تا به امروز پابرجا مانده است تا نشانی از قدرت و شکوه روزگار خود باشد. باغ دلگشای شیراز به قدری زیبا بوده است که تیمور گورکانی بعد از دیدن این باغ دستور ساخت باغی مشابه باغ دلگشا را در سمرقند داد.

باغ دلگشا ؛ بنایی که قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد

باغ دلگشا در کجا قرار دارد؟

باغ دلگشا در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده است و به‌طور دقیق‌تر در سمت جنوب تنگ آب‌خان و در دامنه‌ کوهستان قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. اتوبوس‌های خطوط پایانه شهید دستغیب-بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان-پایانه نمازی در نزدیکی این مکان، ایستگاهی به نام چهارراه دلگشا دارند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو نیز، ایستگاه ولیعصر است که از این مکان چند کیلومتری فاصله دارد و از آنجا باید در بلوار سلمان فارسی سوار تاکسی شوید.

سرگذشت باغ دلگشا شیراز

اگرچه قدمت تاریخی این باغ به قبل از اسلام و زمان حکومت ساسانیان، صفویان و قارجاریان برمی‌گردد اما در دوران صفویه هم مکانی برای تفریح بوده است. اگرچه در زمان حکومت نادرشاه تا آغاز حکومت زندیه باغ دلگشا دچار ضربه و آسیب‌های بسیاری شد اما در دوران کریم‌خان زند دوباره این باغ جانی دوباره گرفت و به دوران اوج آبادانی و شکوه خودش رسید. سال‌ها بعد در دوران قاجار شخصی به نام حاج ابراهیم اعتماد الدوله شیرازی دوباره باغ را احیا کرد اما بعد از او این باغ هماند مخروبه‌ شد تا اینکه در سال ۱۳۳۶ توسط نواب رضا قلی میرزا باغ خریداری شد و عملیات مرمت و بازسازی شروع شد. حدود ۳۰ سال بعد باغ دلگشا توسط میرزا علی اکبر قوام الملک مرمت شد درر زمان او بود که ایوان و ستون‌های این عمارت بنا شد. پسر او نیز حمام را در ضلع شرقی باغ ساخت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این باغ تا حدود ۵۰ سال پیش نیز تحت تملک دختر قوام الملوک و همسرش ناظم الملک بود اما اکنون اداره آن در دست شهرداری است.

باغ دلگشا ؛ بنایی که قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد

معماری باغ دلگشا

مساحت باغ دلگشا ۷٫۵ هکتار است و بیشترین درختی که در آن یافت می‌شود، نارنج است. این باغ هنگام اردیبهشت با شکوفه‌های زیبا و عطر و بوی دل‌انگیز بهار نارنج، فضایی بسیار دلنشین دارد.

با قدمتی که به دوره زندیه بازمی‌گردد، عمارت موجود در وسط باغ به شیوه‌ معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده است. این عمارت سه طبقه‌ دو درب ورودی در دو طرف ساختمان دارد و شامل یک تالار بزرگ به‌همراه چهار شاه‌نشین می‌شود. ایوان بزرگی با دو ستون در طبقه‌ میانی آن وجود دارد که رو به استخر است و پیرامون آن اشعاری از شوریده (شاعر شیرازی عهد صفوی، صاحب مثنوی سحر حلال) با خط نستعلیق نوشته شده است.

سقف‌هایی از چوب با گچبری‌های زیبا به‌همراه آینه‌کاری‌ها و نقاشی‌هایی از رنگ روغن به زیبایی این عمارت می‌افزایند. همچنین در مقابل ساختمان عمارت، حوض سنگی بزرگی جلب توجه می‌کند. آب باغ نیز از چشمه قنات آرامگاه سعدی تامین می‌شود. به‌علاوه ساخت اولین عمارت کلاه فرنگی ایران نیز در این باغ به ثبت رسیده است.

این باغ در سال ۱۳۸۱ و به شماره‌ ۹۱۲ به ثبت ملی رسیده و اکنون در اختیار شهرداری شیراز است.

باغ دلگشا ؛ بنایی که قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد

مناسب‌ترین فصل برای بازدید از باغ دلگشا شیراز

هر موقع از سال شیراز زیبایی های خود را دارد اما در اردیبهشت شیراز همانند تکه‌ای از بهشت می‌شود با بوی خوش بهارنارنج که در سراسر شهر حس می‌شود. پس هم اکنون به فکر تهیه بلیط هواپیما خود باشید. از آنجایی که باغ دلگشا دارای درخت‌ها و گل‌کاری‌های زیباست، بهتر است در فصل بهار به دیدن این باغ بروید تا از شکوفایی گل‌ها و درخت‌ها لذت ببرید. درهای باغ همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به روی علاقه مندان باز است اما برای بازدیداز موزه این مجموعه باید در زمان ۹ صبح تا ۹ شب به باغ دلگشا مراجعه کنید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از باغ دلگشا شیراز چه قدر است؟

برای ورود به باغ دلگشا باید با پرداخت هزینه اندکی بلیط تهیه کنید. زمان پیشنهادی برای بازدید از این باغ زیبا ۱ ساعت پیشنها شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید