مشهد در کنار وجود حرم مطهر امام هشتم جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز دارد. یکی از زیبایی‌های این شهر کوهسنگی می‌باشد که از روزگاران نیز مورد توجه شاهان و بزرگان بوده است.

تجربه سفری لذت‌بخش در کوهسنگی مشهد

سلام نو - سرویس گردشگری: کوهسنگی مشهد از زمان‌های بسیار دور تفرجگاه عموم بوده و توجه شاهان و بزرگان هر دوره، روز به روز بر اهمیت آن افزوده است. وجود کوه‌ها، دریاچه‌ها، باغ‌ها، موزه، مراکز هنری، امکانات فرهنگی و تفریحی موجود، هرساله گردشگران زیادی را به سوی این پارک جذب می‌کند و کمتر کسی است که در سفر به مشهد، از پارک کوهسنگی بازدید نکرده باشد.

پارک کوهسنگی یکی از جاهای دیدنی مشهد است که گردشگران و زائران این شهر می‌توانند ساعاتی خوش و طولانی را در کنار خانواده در آن سپری کنند.

تجربه سفری با لذت در کوهسنگی مشهد

سرگذشت پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی از پارک های مشهد قدمتی دیرینه دارد و یکی از جاذبه‌های تاریخی-گردشگری مشهد به شمار می‌رود. در منطقه کوهسنگی (۹۹۵ ق) شاه عباس صفوی زمانی که فقط ۱۶ سال داشت، توسط مرشد قلی استاجلو تاج‌گذاری کرد. کوهسنگی تا سال ۱۳۱۰ (ش) با شکل طبیعی اولیه‌اش دست‌نخورده ماند و سال‌ها به‌عنوان یک منطقه ییلاقی-تفریحی با بهره‌مندی از جاذبه‌های بکر طبیعی از قبیل کوه‌های دست‌یافتنی، چشم‌اندازهای طبیعی، رودخانه‌ها، باغ‌های سرسبز و آب‌وهوای معتدل مکانی گردشگری به شمار می‌رفت.

کم‌کم با گذشت زمان با احداث برخی از امکانات تفریحی مانند استخر و جاری‌شدن قنات‌ زیبایی، اهمیت این منطقه دوچندان شد. اگر در حین گردش خیلی احساس گرسنگی کردید سری به بهترین فست فودهای مشهد بزنید. در سال ۱۳۱۸ هجری-شمسی یک ساختمان دوطبقه با معماری کم‌نظیرِ آلمانی‌ها ساخته شد؛ همچنین برای توسعه این پارک خدماتی نظیر جدول‌کشی خیابان‌ها، نرده‌کشی و گل‌کاری صورت گرفت.

شهردار وقت شهر میلان، تعدادی مجسمه به شهردار شهر مشهد هدیه کرد. دو عدد شیر سنگی در درب ورودی پارک و دو مجسمه‌ی انسان در کنار استخر بزرگ، روبه‌روی رستوران و تالارش نصب شد تا همه‌ی مردم ببینند (مجسمه‌های انسانی پس از انقلاب اسلامی برداشته شدند).

تجربه سفری با لذت در کوهسنگی مشهد

نحوه دسترسی

برای دسترسی به کوهسنگی مشهد از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد و پایانه اتوبوس‌های مسافربری مشهد، می‌توان از تاکسی استفاده کرد. از ایستگاه راه‌آهن مشهد نیزدسترسی به‌وسیله اتوبوس یا تاکسی امکان‌پذیر است.

ایستگاه اتوبوس کوهسنگی در خیابان کوهسنگی و در نزدیکی پارک قرار گرفته است؛ به‌طوری که در عرض کمتر از دو دقیقه پیاده‌روی به پارک می‌رسید. همچنین ایستگاه مترو کوهسنگی دقیقا روبه‌روی درب شرقی پارک قرار دارد. فاصله این ایستگاه تا ورودی پارک نیز حدود دو دقیقه است.

وجه تسمیه

هنگامی که به کوهسنگی مشهد وارد می‌شوید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند وجود دو قله سنگی در دو طرف پارک است. علت نامگذاری این پارک، وجود این دو کوه سنگی از رشته‌کوه بینالود است. پارک کوهسنگی از بالا و روی نقشه به‌صورت یک منطقه مثلثی شکل دیده می‌شود.

برای رسیدن به قله کوه‌ها، یک مسیر پلکانی و سنگی روی کوه شرقی وجود دارد. طول این مسیر ۱۳۰۰ متر است و از سه پلکان تشکیل شده است. پس از طی کردن مسیر، چشم‌انداز زیبایی از حرم مطهر امام رضا و شهر مشهد را مقابل خود خواهید دید.

تجربه سفری با لذت در کوهسنگی مشهد

مناسب‌ترین زمان بازدید از پارک کوه سنگی

امکان بازدید از این مجموعه در هر ساعت از شبانه‌روز وجود دارد (مراکز تفریحی محدودیت ساعت کاری دارند). طبیعت زیبا و معماری خاص کوه سنگی مشهد باعث شده آخر هفته‌ها افراد بسیاری به ورزش، پیاده روی و دویدن مشغول باشند، به‌خصوص مسیر کوهستانی پارک که به‌وسیله یک مسیر پلکانی برای رفت‌وآمد بازدیدکنندگان هموار شده است. این کوه را نمی‌توان چندان جای مناسبی به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد برای کودکان دانست.

بهترین زمان بازدید از پارک کوه سنگی مشهد در صبح یا بعد از غروب آفتاب است، زیرا از شدت تابش نور خورشید کم شده است و با چشم‌اندازی بی‌نظیری از شهر مشهد روبرو خواهید شد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید