کشور ترکیه به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران زیادی را به خودش جذب می‌کند. یکی از زیبایی‌های این کشور جزیره بیوک آدا می‌باشد که در استانبول واقع شده است.

بیوک آدا ؛ زیباترین جزیره ترکیه در استانبول

سلام نو - سرویس گردشگری: جزیره بیوک آدا یکی از زیباترین جزایر استانبول است که در مجموعه جزایر پرنس قرار دارد. در بیوک آدا هیچ خودرویی تردد نمی‌کند و طبیعت آن بسیار زیبا و تماشایی است. این جزیره و دیگر جزایر مجموعه پرنس از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استانبول میان گردشگران خارجی هستند و در طول سال مسافران زیادی در سفر به این شهر به جزایر پرنس و جزیره بیوک آدا سفر می‌کنند.

برای بازدید از جزیره بیوک آدا باید از اسکله‌های معروف استانبول با کشتی به‌سمت جزایر پرنس بروید. اگر قصد سفر به استانبول را دارید و بازدید از جاذبه‌های طبیعی برای شما جذاب است، زمانی را نیز برای بازدید از این جزیره برنامه‌ریزی کنید. در ادامه به معرفی جزیره بیوک آدا، تفریحات آن، جاهای دیدنی این جزیره و راه‌های تردد به جزایر پرنس می‌پردازیم.

بیوک آدا ؛ زیباترین جزیره ترکیه در استانبول

ویژگی‌های جزیره بویوک آدا

بویوک آدا “Büyükada” با مساحت ۵ کیلومتر مربعی‌اش بزرگ ترین جزیره از جزایر ۹ گانه استانبول به شمار می رود و روزگاری تبعیدگاه شاهزادگان و ملکه های شهر بوده اما حالا با همین پیشینه تاریخی و بناهای قدیمی اش به مجل جذابی برای سفر تبدیل شده است. خانه های این جزیره به سبک عثمانی-ویکتوریایی هستند و دیوارهایی رنگی آن ها با گلدان گل های کاغذی آراسته شده اند. ضمنا بیش تر مساحت جزیره بویوک آدا را پوشش های جنگلی دربرگرفته است.

دیدنی‌های جزیره بویوک آدا

وقتی به جزیره رسیدید می توانید با کرایه دوچرخه یا پیاده به سمت جاذبه ها و بخش های دیدنی جزیره بویوک آدا بروید. فضای سرسبز و جنگلی و مسیرهای مناسب دوچرخه سواری در سمت جنوب جزیره قرار دارند و در شمال جزیره کافه ها، رستوران ها و هتل های متنوعی می بینید. بازار میوه، کلیسای آیا یورگی، موزه آدالار، کلیسای هریستوس، مسجد حمیدیه، کلیسای آیوس دیمتریوس و یتیم خانه یونانی از جمله جاذبه های دیدنی بویوک آدا هستند.

بیوک آدا ؛ زیباترین جزیره ترکیه در استانبول

سرگذشت جزیره

جزیره بویوک آدا از مناطق تاریخی در استانبول است و ساختمان‌های قدیمی یادگار دوران امپراتوری بیزانس و عثمانی قدمت این جزیره را نشان می‌دهند. ساخت نخستین قصر در این جزیره به زمان پادشاهی جوستین دوم، یکی از پادشاهان امپراتوری بیزانس باز می‌گردد. جوستین در سال ۵۶۹ پیش از میلاد دستور به ساخت یک عمارت و یک کلیسا در جزیره بویوک آدا داد؛ اما بعدها از این ساختمان‌ها برای تبعید امپراتورهای بیزانس استفاده شد. کلیسای جوستین نیز زندانی برای نگهداری از پادشاهان تبعیدی بود.

جزیره بیوک آدا در سال‌های بسیار دور تبعیدگاه برخی پادشاهان امپراتوری بیزانس بود و پس از آن نیز در طول تاریخ افراد سرشناسی مانند «لئون تروتسکی» به این جزیره تبعید شدند

از دیگر معماری‌های قابل‌توجه در جزیره بیوک آدا می‌توان به ساختمان‌های به جا مانده از دوره حکومت عثمانیان اشاره کرد. کلیساهای این جزیره با سبکی یونانی ساخته شده‌اند و توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. در زمان عثمانیان بسیاری از ساکنان استانبول برای تفریح و گذراندن تعطیلات به جزیره بیوک آدا می‌رفتند و بسیاری از ویلاهای قدیمی این جزیره توسط آن‌ها ساخته شد.

در سال ۱۹۲۹ میلادی «لئون تروتسکی»، مبارز انقلابی پیرو مکتب مارکسیسم به جزیره بیوک آدا تبعید شد و به‌مدت چهار سال در این جزیره زندگی کرد. او در این مدت دو اثر زندگینامه خود و تاریخ انقلاب روسیه را نوشت. امروزه هنوز خانه محل زندگی تروتسکی در این جزیره پابرجا است و گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. از دیگر سازه و ساختمان‌های معروف این جزیره می‌توان کلیسا و صومعه ارتدوکس یونانی، کلیسای آگوس دیمیتریوس از دوره بیزانس، مسجد حمیدیه و اسکله قدیمی این جزیره را نام برد.

بیوک آدا ؛ زیباترین جزیره ترکیه در استانبول

نحوه دسترسی به جزیره

یکی از راه‌های عبور و مرور داخل استانبول استفاده از قایق و اتوبوس‌های دریایی است. وجود تنگه بسفر در این شهر تردد بین برخی ایستگاه‌ها را به‌صورت دریایی نیز میسر می‌کند و سبب کوتاهی مسیرها می‌شود؛ اما دسترسی به جزیره بیوک آدا از طریق اتوبوس‌های دریایی و قایق‌ها امکان‌پذیر است.

اسکله‌های مختلفی در استانبول مسیر دریایی به‌سمت جزیره بیوک آدا دارند که با توجه به محل اقامت خود می‌توانید به این اسکله‌ها بروید. اسکله‌های کادیکوی، بستانچی و کارتال در بخش آسیایی استانبول و سیرکجی و کاباتاش در بخش اروپایی شهر قایق به مقصد این جزیره دارند؛ اما بهترین راه برای تردد به جزیره بیوک آدا ایستگاه کاباتاش است. در این ایستگاه بیشترین تردد به جزایر پرنس انجام می‌شود. ایستگاه مترو کاباتاش نیز در جوار اسکله کاباتاش قرار گرفته است و تنها دو ایستگاه با میدان تکسیم فاصله دارد.

تردد به جزیره بیوک آدا از اسکله کاباتاش از ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود و تا هفت عصر ادامه داد. این جزیره آخرین ایستگاه در این مسیر دریایی است و جزیره‌های دیگر ایستگاه‌های قبلی هستند. نخستین جزیره در این مسیر کینالی آدا است؛ سپس با عبور از هیبلی آدا به بیوک آدا می‌رسید. قیمت بلیط قایق‌ها برای جزیره بیوک آدا بیش از سایر ایستگاه‌ها است؛ پس دقت کنید زمان تهیه بلیط مقصد خود را عنوان کنید.

بیوک آدا ؛ زیباترین جزیره ترکیه در استانبول

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از جزیره بویوک آدا چه قدر است؟

چنانچه قصد داشته باشید شب یا حتی شب هایی را در جزیره بویوک آدا سپری کنید، هزینه سفر شما به این جزیره شامل هزینه رفت و برگشت، غذا و رستوران ها، بازدید از جاذبه ها و کرایه دوچرخه خواهد بود. حداقل زمانی که می توانید به این بازدید اختصاص دهید یک روز کامل است.

مناسب‌ترین فصل برای بازدید از جزیره بویوک آدا

اگر قصد دیدن جزیره بویوک آدا را داشته باشید، بهتر است خرید بلیط هواپیما استانبول را به اواسط ماه اردیبهشت تا اواسط مهر ماه موکول کنید چون از اواخر پاییز تا عید هوای این جزیره سرد است و بیش تر رستوران ها و هتل ها باز نیستند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید