مشهد در کنار وجود حرم مبارک امام رضا (ع) جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد. یکی از این جاذبه‌ها خانه داروغه مشهد می‌باشد که با معماری زیبا و عجیب خود، چشم‌انتظار گردشگران است.

در سفر به مشهد از خانه داروغه دیدن کنید

سلام نو - سرویس گردشگری: در سفر به شهر مشهد، زیارت حرم مطهر امام‌ رضا (ع)، شاندیز و شیشلیک‌های لذیذ آن، طرقبه و سرزمین موج‌های آبی در صدر برنامه سفر گردشگران قرار دارند؛ اما بازدید از خانه‌های قدیمی و تاریخی با معماری‌های زیبا معمولا در برنامه سفر هر گردشگری به چشم نمی‌خورد. بناها و خانه‌های تاریخی، نشان از اصالت و هویت هر شهری دارند و قدمت، فرهنگ و تمدن آن سرزمین را به نمایش می‌گذارند. برخی از این بناهای تاریخی و قدیمی در طول زمان آسیب دیده‌ و تخریب شده‌اند؛ اما بسیاری از آن‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی یا سازمان‌های دیگر مرمت شده‌ و اصالت خود را حفظ کرده‌اند.

در شهر مشهد نیز خانه‌های قدیمی مرمت شده زیادی وجود دارند که گذشته این شهر را به تصویر می‌کشند. خانه تاریخی داروغه مشهد یکی از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود که با معماری زیبا و عجیب خود، چشم‌انتظار گردشگران است.

در سفر به مشهد سفر به خانه داروغه را فراموش نکنید

ساعت بازدید خانه داروغه مشهد

ساعت بازدید خانه داروغه مشهد: همه روزه غیر از ایام تعطیل از ساعت ۸ الی ۱۴ و ۱۶ الی ۱۹

البته در تعطیلی های مخصوص سازمان میراث فرهنگی و تعطیلات نوروز به دلیل استقبال زیاد مردم امکان بازدید آن از ۸ الی ۲۲ برای علاقمندان وجود دارد. اگر دیدن مکان های تاریخی برای شما جذابیت دارد، با رزرو هتل قصر طلایی علاوه بر بازدید از موزه فرش آن می توانید در کمترین زمان با وسیله نقلیه شخصی یا عمومی به خانه داروغه مشهد سر بزنید.

در سفر به مشهد سفر به خانه داروغه را فراموش نکنید

سرگذشت خانه آخرین داروغه مشهد

این خانه تاریخی و زیبا به دستور آخرین داروغه مشهد یعنی یوسف خان هراتی در دوره قاجار ساخته شد. خانه داروغه یک ملک شخصی بوده که برای پذیرایی از مهمان های اعیانی مورد استفاده قرار می گرفته است. جالب است بدانید که تا سال ۱۳۶۰ ورثه مرحوم هراتی در این بنای زیبا سکونت داشتند. چندین سال از آن به عنوان تکیه و حسینیه استفاده می شد تا این که با تصویب طرح بهسازی و نوسازی مرکز مشهد، خانه داروغه مورد مرمت و تعمیر قرار گرفت. اکنون این بنای با شکوه و زیبا، جزو میراث فرهنگی ایران محسوب می شود و شهرتی جهانی دارد.

در سفر به مشهد سفر به خانه داروغه را فراموش نکنید

مسیر دسترسی

برای دسترسی به خانه داروغه مشهد با استفاده از مترو باید خط یک را سوار و در ایستگاه ۱۷ شهریور پیاده شوید. در خیابان وحدت به میدان حججی می‌رسید. وارد شارستان رضوی شوید. پس از یک کیلومتر، مسجد مسگرها دیده می‌شود. وارد راسته حوض مسگران شوید. خانه داروغه در ابتدای کوچه قرار دارد.

نحوه دسترسی

برای دسترسی به خانه داروغه مشهد با استفاده از اتوبوس خطی را انتخاب کنید که از بلوار وحدت می‌گذرد و در بلوار ولایت از اتوبوس پیاده، وارد خیابان نواب صفوی و پس از چهارراه وارد شارستان رضوی شوید و مسیر را ادامه دهید. خانه داروغه در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد؛ از این‌رو می‌توانید از تاکسی‌هایی با مقصد حرم استفاده کنید و در نزدیکی این خانه پیاده شوید.

با استفاده از خودروی شخصی نیز می‌توانید از خیابان نواب صفوی وارد راسته حوض مسگران شوید و به خانه داروغه برسید. مسیرهای دیگر که به شارستان رضوی ختم می‌شوند بلوار طبرسی، بلوار امیرالمومنین و بلوار وحدت هستند.

در سفر به مشهد سفر به خانه داروغه را فراموش نکنید

معماری بنا

خانه داروغه یکی از جذاب ترین جاهای تفریحی مشهد برای گردشگران ایرانی و خارجی می باشد چرا که معماری بی نظیر آن هر مسافری را به دوران قدیم می برد. این بنای تاریخی که یکی از عجایب معماری دوره قاجار محسوب می شود، در فضایی به مساحت ۱۱۰۰ متر مربع ساخته شده است. برای بازسازی و مرمت خانه داروغه چندین گروه از مهندسین معماری تمام سعی خود را برای محافظت از میراث فرهنگی کردند. در سال ۲۰۱۶ این طرح بازسازی برنده جایزه حفظ و نگهداری میراث فرهنگی آسیا اقیانوسیه از سازمان یونسکو شد که افتخاری بزرگ برای ایرانیان محسوب می شود.

خانه داروغه مشهد در موارد زیر جز فهرست اولین ها قرار دارد:

اولین حمام اختصاصی

اولین شومینه مشهد

اولین پنجره دو جداره

در ساخت این مکان تاریخی از تلفیق معماری ایرانی و روسی استفاده شده است که المان هایی مانند تزئینات چوبی سقف، کاشی های ۷ رنگ، نمای تراس، پله های دوطرفه، فرشته ها و تندیس های قالبی و گچی و شیرهای بالدار گواه این موضوع می باشند. همین ویژگی های خاص و منحصر به فرد در خانه داروغه، مشهد را به یکی از بهترین مقصدهای تابستانی برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ تبدیل کرده است.

در سفر به مشهد سفر به خانه داروغه را فراموش نکنید

یکی از جذابیت های معماری خانه داروغه مشهد، بنای سه طرفه آن است. هنگام ورود به این مکان تاریخی خواهید دید که در سه طرف محوطه ساختمان دو طبقه بنا شده است که شامل ۳ بخش ایوان خانه، زمستان نشین و تابستان نشین می باشد. البته این بنای با شکوه از قسمت های دیگری نیز تشکیل شده که با آن ها اشاره می کنیم:

سرداب

ضلع غلام رو

مطبخ

حوض سنتی

ضلع های هم نشین

دو طبقه نانوایی

اتاق های بادگیر

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید