با درخواست رئیس‌جمهوری اوکراین برای پسویتن به ناتو، به گفته جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید، فعلا زمان عضویت اوکراین در ناتو نیست.

موضع کاخ سفید درباره پیوستن اوکراین به ناتو

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن گفت که ایالات متحده به سیاست "درهای باز" درخصوص ناتو متعهد است اما فعلا زمان مناسبی برای بررسی درخواست عضویت اوکراین به شمار نمی‌رود.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: در حال حاضر، دیدگاه ما این است که بهترین راه برای ما برای حمایت از اوکراین، حمایت عملی و میدانی در اوکراین است و این که روند بروکسل و عضویت در ناتو باید در زمان دیگری آغاز شود.

پیش از این، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین درخواست عضویت در این بلوک نظامی غربی را امضا کرد و مدعی شد کی‌یف هم‌اکنون یک متحد "بالفعل" است و خواستار "تسریع" روند عضویت شد.

روز جمعه سالیوان اظهاراتی را که قبلاً توسط ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مطرح شده بود تکرار کرد. به گفته دبیرکل ناتو عضویت مستلزم اجماع تمام ۳۰ عضو بلوک تحت رهبری ایالات متحده است. استولتنبرگ همچنین متعهد به حمایت "تزلزل‌ناپذیر" و "قاطعانه" از اوکراین شد، اما تأکید کرد که این امر ناتو را به یکی از طرف‌های درگیری با روسیه تبدیل نمی‌کند.

سالیوان در پاسخ به سوالی در مورد مراسمی که در کرملین برگزار شد و طی آن مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون از اوکراین به روسیه "ضمیمه" شدند، تاکید کرد که همه این سرزمین‌ها متعلق به اوکراین هستند و همه‌پرسی‌های "ساختگی" که "با زور اسلحه" در آنجا برگزار شدند، بخشی از یک فرایند "از پیش تعیین‌شده و باطل" بودند.

سالیوان افزود: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مورد خو و رفتار اهریمنی غرب جار و جنجال به راه انداخته تا غصب زمین‌ها به سبک استعماری و امپریالیستی خود را توجیه کند.

همچنین در شرایطی که پوتین و بایدن هر دو انفجار در خطوط لوله نورد استریم را خرابکاری عمدی توصیف کردند، سالیوان تاکید کرد که ایالات متحده و متحدانش مقصر نیستند. سالیوان به خبرنگاران گفت: اظهاراتی که روسیه در مورد ایالات متحده و سایر کشورها ارائه کرده کاملاً نادرست هستند و روسیه هم می‌داند که آنها نادرست هستند، اما البته این بخشی از شیوه بازی آنهاست.

پیش از آن بایدن گفته بود که روسیه درباره این خط‌ لوله‌ها که نشت کرده است، در حال "پمپاژ اطلاعات نادرست و حرف‌های دروغ" است و آمریکا و متحدانش "در زمان مناسب" برای یافتن آنچه واقعا رخ داده، تحقیقات انجام خواهند داد. بایدن گفت:‌ ما هنوز این را نمی‌دانیم. به آنچه پوتین می‌گوید توجهی نکنید. می‌دانیم آنچه او می‌گوید واقعیت ندارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید