در پی فیلترینگ واتس اپ و قطعی اینترنت، کاربران ایرانی به پیامرسان محبوب خود، یعنی تلگرام برگشته اند.

بازگشت ۶ میلیون کاربر ایرانی به تلگرام

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی منابع خبری در ایران از بازگشت کاربران ایرانی به تلگرام در پی فیلترینگ واتس اپ و قطعی اینترنت در ایران خبر دادند.

قطعی اخیر اینترنت و فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های خارجی باعث افت شدید دسترسی کاربران ایرانی به اپلیکیشن‌های پرطرفداری مانند واتس اپ شده است.

پیشتر نیز انتظار می‌رفت محدودیت‌ها و نارسایی‌های واتس اپ در مقایسه با رقبای دیگر، باعث مهاجرت کاربران به پلتفرم‌هایی مانند تلگرام شود. حالا گزارشاتی منتشر شده که حاکی از بازگشت عده زیادی از کاربران ایرانی به پیامرسان محبوب خود، یعنی تلگرام است.

ماجرای فیلتر تلگرام از کجا آغاز شد

پیام‌رسان تلگرام در ایران قبل از فیلترینگ، دارای حدود ۴۰ میلیون کاربر فعال بود. و ۶۰ درصد از پهنای باند اینترنت این کشور صرف استفاده از این برنامه می‌شد. پس از اختلالات ایجاد شده توسط دولت ایران برای استفاده از وایبر و لاین، توجه مردم ایران به سمت پیام‌رسان تلگرام جلب شد. از جمله عللی که باعث این امر شد، می‌توان به سرعت و امنیت بالای این پیام‌رسان اشاره کرد به علاوه اینکه امکان انتقال گروه‌ها از نرم‌افزارهای قدیمی به این نرم‌افزار با استفاده از لینک‌های دعوت وجود داشت. اضافه بر این در این پیام رسان، محدودیت تعداد عضوگیری در گروه‌ها، از ۵۰ عضو در وایبر به ۲۰۰۰۰۰ عضو افزایش می‌یافت و امکان تبادل فایل‌ها با حجم بینهایت ممکن بود.

بازگشت ۶ میلیون کاربر ایرانی به تلگرام

ایران بارها بحث فیلترینگ تلگرام را مورد بررسی قرار داد و همواره محدودیت‌هایی را برای دسترسی کاربران به آن اعمال کرده‌است به گونه‌ای که دسترسی کاربران به این پیام‌رسان همواره با اختلالات جدی مواجه می‌شده‌است. طی اعتراضات ماه سال ۱۳۹۶ تلگرام به مدت بیش از یک هفته از دسترس کاربران ایرانی خارج شد و بالاخره در تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۳۹۶ مجدداً در دسترس قرار گرفت.

تلگرام فیلتر شد

در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۷ به دستور قضایی تلگرام از دسترس کاربران ایرانی خارج شد این دستور قضایی مسدودسازی تلگرام از سوی بیژن قاسم‌زاده (بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران) صادر شد؛ که در آن آمده بود: کلیهٔ ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتورهای تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف هستند از تاریخ ۹۷/۰۲/۱۰ نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب‌سایت و اپلیکیشن شبکهٔ اجتماعی تلگرام اقدام کنند. از جملهٔ دلایلی که برای صدور دستور مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام ذکر شده‌است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف بین قشرها جامعه به‌ویژه از طریق طرح مسائل نژادی، قومی در کنار تحریک و اغوای مردم به شورش و آشوب
  • جمع‌آوری اطلاعات مردم و کشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده‌های شهروندان ایرانی و جاسوسی به نفع اجانب
  • انتشار، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی و گسترش فساد و فحشاء در جامعه
  • اهانت به مقدسات و ارزش‌های اسلامی و تبلیغ به نفع فرقه‌های منحرف و مخالف اسلام
  • نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و لطمه به آسایش عمومی
  • قاچاق کالا، ارز، مواد مخدر و سایر کالاهای غیرمجاز
  • اقدام علیه امنیت کشور از طریق گروهک‌های تروریستی
  • کلاهبرداری، نقض مالکیت معنوی و سایر جرائم مالی
  • تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران
  • هتک حیثیت اشخاص

بازگشت کاربران ایرانی به تلگرام

طبق ادعای برخی رسانه‌های داخلی، اعمال محدودیت‌های گسترده در فضای مجازی باعث بازگشت کاربران ایرانی به تلگرام شده است. ظاهرا تاکنون نزدیک به ۶ میلیون کاربر واتساپ به پیامرسان تلگرام بازگشته‌اند که یادآور کوچ کاربران به واتس اپ، پس از فیلترینگ تلگرام در سال ۹۷ است.

البته کارشناسان اعتقاد دارند فیلترینگ و عدم دسترسی کاربران به واتس اپ تنها دلیل بازگشت به تلگرام نیست. به باور متخصصان کاربردی‌تر بودن اپلیکیشن تلگرام و همچنین دسترسی ساده‌تر (با وجود فیلترینگ) به آن باعث شده تا در شرایط مساوی، کاربران تلگرام را به پیامرسان واتس اپ ترجیح دهند.

یک توصیه مهم برای کاربران جدید تلگرام

همانطور که گفته شد بازگشت کاربران ایرانی به تلگرام در شرایطی رخ می‌دهد که پیامرسان تلگرام در اردیبهشت ۱۳۹۷ فیلتر شده بود. پیش از این تاریخ، کاربران ایرانی تلگرام از مرز ۴۰ میلیون نفر هم گذشته بود و عملا تلگرام محبوب‌ترین پیامرسان برای ایرانی‌ها محسوب می‌شد. این محبوبیت باعث شد تا نسخه‌های غیررسمی برای تلگرام طراحی شوند که در طول ۴ سال اخیر کاربران را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

البته نسخه‌های غیررسمی در حال حاضر با اقبال اکثریت کاربران مواجه نیستند. اما کارشناسان توصیه می‌کنند جهت حراست از حریم خصوصی افراد، کاربران از هیچ نسخه‌ای غیر از نسخه رسمی استفاده نکنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۱۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    30 5
    خوشم میاد تحت هیچ شرایطی مردم از پیام رسان داخلی استفاده نمی کنن
  • Amin IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    8 0
    از خوبیاش اینه که سرور پروکسی داره و توی مواقعی مثل این روزا دسترسی بهش نسبتا راحته و احتیاجی به ف.ش نداره . امکانات زیادی هم داره . تنها بدی ای که داره اینه که اکانت دائمی نیست و اگه نهایتا یه سال آفلاین باشی اکانتت از دست میره .
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      1 0
      من چرا نمیتونم وصل شم
  • Hossein IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    9 0
    ۱۳ روز است نه اینترنت داریم تمام کسب‌ و کار با واتساپ و اینستاگرام است ۹۰٪ کار مردم با واتساپ و اینستاگرام است زمان دقیق اتصال اینترنت و راه اندازی دوباره اینستاگرام و واتساپ را مشخص کنید مثل یارانه نقدی یا سهام عدالت و حقوق بازنشستگان که هم‌ روز آن مشخص است و هم تاریخ و ساعت آن. ما الان ۱۲ روز است اینترنت نداریم کی واقعا اینترنت ها و واتساپ و اینستاگرام را فعال می کنید
  • بابک IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    9 4
    وقتی میگیم واتساپ در ایران پر طرفداره مثل اینه که میگیم پراید تو ایران پرطرفداره، آخه واتساپ چی داره؟
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 0
    واتساپ چیزی بنام هر دمبیل داره توازان خبر نداری
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 0
    رفتیم سروش وایتا وایگپ و... نصب کردیم کار نمیکنه میشه گفت هیچی نداره ما چیکار کنیم اینترنت از بیخ قطع شده فقط چند تا از سایتهای داخلی کار میکنه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید