استان خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های زیبای ایران است که ویژگی‌های زیبای بسیاری دارد. یکی از زیبایی‌های استان روستای عربخانه می‌باشد که یکی از اهداف گردشگری، گردشگران است.

عربخانه منطقه‌ای با چهارصد روستا در خراسان‌جنوبی

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای عربخانه یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان خراسان جنوبی است. این روستا به واسطه ی چندین ویژگی ناب حائز اهمیت قرار گرفته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. زبان رایج مردم روستا، زبان عربی است که تعجب همگان را در پی داشته است. محصولات کشاورزی روستا شامل میوه هایی متنوع به ویژه انار، زرد آلو و انگور می باشد. از هنر های دستی روستای عربخانه می توان به قالی بافی، گلیم و جاجیم اشاره کرد. مقبره های متبرک این روستا هم که هر ساله تعداد زیادی زائر دارد بطوریکه کرامت و بزرگی این امزاده ها برای اهل محل ستودنی است.

عربخانه منطقه‌ای با چهارصد روستا در خراسان‌جنوبی

زبان و فرهنگ

مردم این دهستان را اقوام عرب (نظریه اول) که از قبیله خزاعه و بنی لام هستند که دودمان آن تیره عبدالخان در خوزستان است و اقوام فارس تشکیل می ‌دهند. در ۱۹۵۰، در هجده روستای دهستان عربخانه و در دو روستا در دهستان‌ های مجاور نهارجانات و نهبندان هنوز عربی رایج بود. ‏هم ‌اکنون علاوه بر فارس‌ ها که سکنه بومی محل هستند، عرب ‌ها، بلوچ ‌ها، تاجیک ها و افغان‌ ها در ناحیه زندگی می‌ کنند که بیشتر آنها در طول نوار مرزی ایران با افغانستان مستقر شده ‌اند. مهمترین گروه قومی جنوب خراسان عربها هستند که سابقه سکونت آنها در ناحیه به صدر اسلام بازمی‌ گردد. هرچند گفته می ‌شود در دوران حکومت نادر نیز گروهی از عربها به ناحیه کوچانیده شده ‌اند. عربها در ناحیه از قدرت و تمکن ویژه ‌ای برخوردار بودند که تا دهه ‌های اخیر نیز ادامه داشت. دهستان دهک عربخانه مثل سایر نقاط کشور و استان خراسان جنوبی دارای مشاهیر و مفاخری بوده و هست. بزرگانی چون شیخ احمد،‌ شیخ صالح دهکی و همچنین شیخ شهاب که در همان دهک و اطراف آن مدفون هستند که باز هم به گفته اهالی از مهاجرانی بوده اند که از دست حاکمان جبار آن زمان به این منطقه پناهنده شده اند و بعد از وفات همان جا دفن شده اند.

عربخانه منطقه‌ای با چهارصد روستا در خراسان‌جنوبی

محصولات و صنایع دستی

پیشه اصلی مردم آن دیار، دامپروری و کشاورزی است که به جهت نداشتن الگوی درست و خشکسالی های پیاپی، سخت مورد تهدید قرار گرفته است. قالیبافی و گلیم و پلاس و جاجیم از شمار هنرهای دستی محل بوده و عمده محصولات کشاورزی منطقه غلات است و میوه های متنوعی چون انار، زردآلو، انگور و… نیز به دست می آید.

منطقه عربخانه از حیث منابع زیرزمینی دارای استعدادهای بالقوه و بالفعلی است که متاسفانه از این قابلیت ها تنها اندکی شناسایی شده و به بالفعل درآمده است. از جمله اینها، معدن مس قلعه زری و چندین معدن منیزیم است. ‏مهمترین گروه قومی جنوب خراسان عربها هستند که سابقه سکونت آنها در ناحیه به صدر اسلام باز می‌گردد.

عربخانه منطقه‌ای با چهارصد روستا در خراسان‌جنوبی

ویژگی‌های گردشگری

از آثار تاریخی دهک می توان به قلعه قیاس آباد، قلعه اسلام آباد ‌و قلعه کهنه دهک که مربوط به صدر اسلام بوده و اکنون تبدیل به ویرانه شده اشاره کرد. این روستا طوری که نوشته اند قبل از اسلام وجود داشته و آثار قبوری که در اطراف آن وجود دارد گواه این مدعاست. مقبره های امامزاده سید علی و سید الحسین و شیخ صالح که هر ساله زائران بسیاری دارند، نیز در این منطقه قرار دارند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید