استان خراسان‌رضوی علاوه بر وجود حرم مطهر امام رضا (ع) جاذبه‌های گردشگری بسیاری در خود دارد. یکی دیگر از جاذبه‌های این استان غار کلر قوچان می‌باشد که معماری صخره‌ای دارد.

غاری با معماری صخره‌ای در قوچان

سلام نو - سرویس گردشگری: غار کلر یکی از مناطق زیبای اطراف قوچان است که نام آن از روستایی سرسبز در کنار رودخانه ‌های پرآب و درختان انبوه به همین نام گرفته شده است. این غار به دلیل پیشینه تاریخی و معماری بی ‌نظیر، از بهترین آثار تاریخی-طبیعی قوچان به شمار می ‌رود. این اثر تاریخی در ۱۳۸۱/۰۵/۰۸ به شماره ۵۹۴۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

غاری با معماری صخره‌ای در قوچان

صخره‌ای بر ارتفاعات

این اثر صخره ای در چشم انداز یکی از ارتفاعات مشرف بر روستای کلر در ۲۵ کیلومتری شرق قوچان به صورت حفره هایی وسیع ایجاد شده است.

فضای داخلی این معماری صخره ای به طول ۱۲ متر و مشتمل بر دیواره سرتاسری به صورت شرقی – غربی است که در هر سوی آن پنج اتاق کوچک و بزرگ به ارتفاع ۱۸۰ سانتی متر ایجاد شده است.در مجموع ۱۶ حلقه چاه با عمق های متفاوت در کف این فضاها وجود دارد.

غاری با معماری صخره‌ای در قوچان

غاری با معماری صخره‌ای در قوچان در مجموع ۱۶ حلقه چاه با عمق های متفاوت در کف این فضاها وجود دارد. گرچه برخی صاحبنظران معماری صخره ای کلر را پناهگاهی از دوران ایلخانی می دانند، اما احتمال دارد این مکان محل عبادت فرقه ای از پیروان تصوف به نام شکفیه باشد که به سبب مسائل مذهبی و سیاسی آن روزگار در میان شکاف کوه ها به صورت دسته جمعی زندگی می کردند.

اگر چه برخی از صاحب نظران معماری صخره ای کلر را پناهگاهی از دوران ایلخانی می دانند، اما احتمال دارد این مکان به عنوان محل عبادت فرقه ای از پیروان تصوف به نام شکفیه باشد که به سبب مسائل مذهبی و سیاسی آن روزگار در میان شکاف کوه ها به صورت دسته جمعی زندگی می کردند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید