استان آذربایجان‌غربی یکی از زیباترین استان‌های ایران می‌باشد که زیبایی‌های فراوانی را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان روستای خورنچ می‌باشد که به دلیل داشتن سنگ‌های گرانیتی شهرت جهانی دارد.

روستایی با سنگ‌های گرانیتی در دل آذربایجان‌غربی

سلام نو - سرویس گردشگری: پیرانشهر در استان آذربایجان غربی واقع است و یکی از شهرهای مهم و تاریخی ایران به شمار می رود. این شهر به دلیل دارا بودن سنگ های گرانیتی نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان نیز دارای شهرت است.

ذخایر شناخته شده سنگ‌های گرانیت این شهر چهار میلیون تن برآورد می‌شود که به لحاظ تنوع رنگ و طرح استحکام در ایران و جهان منحصر بفرد است.

روستایی با سنگ‌های گرانیتی در دل آذربایجان‌غربی

خرنج در معنای لغوی (منطقه به رداوی) یعنی پر از سنگ که اسم و مسمی با هم مطابقت دارد. در واقع خرنج پر از سنگهای زینتی و افسانه ی می باشد. خرنج یکی از یکصد و چند روستای شهرستان پیرانشهر است که در شمال غرب ایرن واقع شده است. سنگهای افسانه ی این روستا که در پشت روستا (شمال روستا ) به طول چهار هزار متر وبه عرض چهار صد متر قرار دارند زینت بخش روستای خرنج است. درمیان این سنگهای زینتی نعمتها و میوه های متنوعی وجود دارد که عبارتند از : ۱ – انجیر در چهار رنگ و طعم متفاوت (زرد –قرمز- سیاه- آبی ) ۲- تمشک (قرمز وسیاه ) ۳- آلبالو (زرد – قرمز – سیاه ) و غیره وجود دارد و مهمتر از همه در مرتفع ترین نقطه سنگها آب صاف و زلالی وجود دارد که آب شرب تمام روستائیان از آن تهیه میشود و نقطه به نقطه این سنگها نام و نشان خاصی را به خود اختصاص داده اند که هر انسان و بیننده ای را متحیر می کند. لازم به ذکر است در پشت رشته کوههای مشروحه نقطه ای به نام (زندان ) است که دخمه ای است همسطح زمین با عمق نا معلوم که صدای آب و باد شنیده می شود که ورود به آن بسیار سخت و غیر ممکن است.

روستایی با سنگ‌های گرانیتی در دل آذربایجان‌غربی

روستای خورنج در پیرانشهر در فاصله ی ۲۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر بر سر راه مهاباد نیز قرار دارد. این روستا در مجاورت منطقه ای قرار دارد که با سنگ های عظیم الجثه ای احاطه شده است و این سنگ ها به طرز شگفت انگیزی بر روی هم انباشته شده اند.

در اطراف این روستا چندین تپه ی باستانی با تاریخ قبل از اسلام و یک کتیبه و همچنین آثار یک دژ محکم کوهستانی شناسایی شده اند که حکایت از تاریخ کهن و پرفراز و نشیب این منطقه دارد . بعضی از این آثار توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شده اند و بعضی دیگر در شرف ثبت شدن قرار دارند.

نکته ی جالبی که درباره سنگ های به جا مانده در روستای خورنج در پیرانشهر وجود دارد این است که هر کدام از سنگ هایی که در این منطقه وجود دارند اسم خاصی و همچنین داستان های مربوط به خودشان را دارا می باشند.

روستایی با سنگ‌های گرانیتی در دل آذربایجان‌غربی

موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی روستا

این روستا از توابع شهرستان پیرانشهر بوده و در ۳۰ کیلومتری شرق این شهرستان بر سر راه پیرانشهر به مهاباد واقع گردیده است .فا صله روستا تا راه آسفالته ۵/۲ کیلومتر و تا مرکز بخش ۱۲ کیلومتر و تا مرکز شهرستان ۳۷ کیلومتر میباشد. آب و هوای روستا از نوع معتدل کوهستانی با زمستانهای سرد و پر برف و تابستانهای معتدل و خنک میباشد. از لحاظ توپوگرافی ، این روستا در دامنه ای که از یک طرف مشرف به سنگهای بزرگ و افسانه ای معروف به (سنگهای خورنج ) میباشد واز طرف دیگر با یک شیب ملایم مشرف به دشت پسوه واقع گردیده و رودخانه ای به اسم محلی ( ز ) یا ( زاو ) که یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه باستانی زاب کوچک است از کنار این روستا میگذرد. از لحاظ زمین شناسی در این ناحیه سه نوع منطقه ی سنگی قابل تشخیص است که عبارتند از سنگهای گرانیتی و سنگهای دگرگونی و برخوردی و آبروفت و تراس. خاکهای این منطقه از لحاظ کشاورزی بسیار حاصلخیز ومرغوب بوده و از نوع رسوبی و آبرفتی با میزان هوموس نرمال میباشد وبه سه دسته تقسیم میشوند که عبارتند ازپستی و بلندی با عمق خاک و فرسایش و پستی و بلندی با حرکت آب در خاک و استپ علفی و گون زار.

روستایی با سنگ‌های گرانیتی در دل آذربایجان‌غربی

دیدنی‌های روستای خورنج در پیرانشهر

منطقه ای که این سنگ ها در روستای خورنج در پیرانشهر واقع شده است دارای آب های زلال و خوش طعمی هم می باشد که مردم محلی این منطقه و همینطور گردشگرانی که این به این روستا سفر می کنند می توانند از آن به بعنوان دارویی برای رفع سنگ کلیه و بیماری هایی مرتبط با کلیه نیز استفاده کنند.

روستایی با سنگ‌های گرانیتی در دل آذربایجان‌غربی

روستایی با سنگ های افسانه‌ای

مکانی غار گونه در محدوده ی اطراف روستای خورنج در پیرانشهر وجود دارد که نام آن کونه پیست است. مردم از این حفره جهت نگهداری پنیز نیز استفاده می کنند و این جالب است که در تمام این سال های از حفره ای که در این غار وجود دارد باد سرد و شدیدی نیز می وزد که حتی در مواردی هم دیده شده است که نیمه های تابستان نیز لاشه های حیواناتی یخ بسته اند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید