جریمه صحبت با موبایل هنگام رانندگی بسته به سرعت راننده متغیر است.

جریمه صحبت با موبایل در حین رانندگی چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قانون جدید برای جریمه صحبت کردن با موبایل به هنگام رانندگی اعلام شد.

به نقل از برنا، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تاثیر سرعت بر کمیت جریمه صحبت با موبایل هنگام رانندگی گفت: گاهی اوقات سرعت خودرو می‌تواند منجر به صدور ۲ برگ جریمه برای خاطی شود.

علی‌اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: ۲۰ نوع تخلف رانندگی در کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارد که خاص است. نباید این‌گونه باشد که اگر راننده‌ای تخلف کرد بعد از پرداخت جریمه، آن تخلف از کارنامه راننده پاک شود، زیرا یک سری تخلفات حادثه‌ساز است و نباید از کارنامه راننده پاک شود.

شریفی افزود: در ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جدولی با محتوای ۲۰ نوع تخلف وجود دارد که می‌توان به سرعت، سبقت، لایی‌کشی، حرکات نمایشی، ورود ممنوع، عدم رعایت حق تقدم و صحبت با تلفن همراه حین رانندگی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: وقتی که یک راننده با تلفن همراه صحبت می‌کند قطعا باید جریمه شود ولی سرعت او می‌تواند در کمیت جریمه تاثیرگذار باشد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اگر سرعت خودرو بالای ۶۰ کیلومتر باشد ۲ جریمه برای آن راننده صادر می‌شود. اولین جریمه برای رانندگی زیر ۶۰ کیلومتر حین صحبت با تلفن‌همراه است که نمره منفی به راننده تعلق نمی‌گیرد. جریمه صادره برای این راننده متخلف ۱۰۰هزار تومان است.

علی‌اصغر شریفی ادامه دارد: اگر سرعت خودرو بالای ۶۰ کیلومتر باشد که معمولا در بزرگراه‌ها چنین وضعیتی است فردی که حین رانندگی با تلفن‌همراه صحبت می‌کند علاوه بر دریافت برگه جریمه ۱۰۰هزار تومانی، نمره منفی هم می‌گیرد که البته نمره منفی رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی یا تاکسی و خودروهای سنگین بیشتر از خودروهای شخصی است، اما رقم جریمه ریالی برای همگان یکسان است. چرا که صحبت با تلفن‌همراه حین رانندگی موجب حواس‌پرتی راننده می‌شود.

شریفی خاطرنشان کرد: اگر هوش‌وحواس راننده حین رانندگی ۶ دانگ باشد هنگام بروز تصادف، احتمالا می‌تواند از حادثه فرار کند ولی در مجموع صحبت با تلفن‌همراه می‌تواند حواس راننده را پرت کند.

وی درباره استفاده برخی از رانندگان از بلوتوث برای مکالمه با تلفن‌همراه افزود: طبق قانون استفاده از تلفن‌همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی مشمول جریمه است و بر همین اساس تفاوتی بین تلفن‌همراه، هندزفری و بلوتوث نیست.

هندزفری و بلوتوث هم مشمول جریمه می‌شوند

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ توضیح داد: وقتی تلفن‌همراه زنگ می‌خورد حواس راننده پرت شده و به سمت گوشی برای پاسخ می‌رود تا بررسی کند چه کسی زنگ زده است. در این بین راننده تلاش می‌کند قفل تلفن‌همراه را باز کند و تلفن را پاسخ دهد. همه این فرآیند چقدر زمان می‌برد؟ ۳ ثانیه؟ در این سه ثانیه اگر خودرو ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد خودرو به ازای هر ثانیه مسافتی حدود ۳۰ متر حرکت می‌کند که این ۳۰ متر در ۳ ثانیه می‌شود ۹۰ متر. عملا با پاسخ به یک زنگ تلفن‌همراه خودرو ۱۰۰ متر حرکت کرده و در این مدت خودرو از کنترل راننده خارج شده است.

علی‌اصغر شریفی گفت: اگر تلفن‌همراه را جواب دادیم و مشغول مکالمه هیجانی شدیم وضعیت کنترل خودرو بدتر است. هر چه مکالمه هیجانی‌تر باشد انگار راننده به خواب عمیق‌تری فرو رفته است. درست است که راننده جلوی خودرو و خیابان را می‌بیند و چراغ ترمز خودروی مقابل خود را می‌بیند، اما مسیرهایی که خودرو حرکت می‌کند بدون تمرکز راننده بوده و به یک‌باره شاید تصادف کند و بعد از وقع تصادف به بک‌باره به هوش می‌آید و می‌گوید حواسم نبود.

شریفی تصریح کرد: تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد راننده‌هایی که با تلفن‌همراه حین رانندگی مکالمه می‌کنند وقتی که گوشی را قطع می‌کنند تا چند ثانیه فکرشان درگیر آن صحبت است.

وی گفت: جریمه مکالمه با تلفن‌همراه حین رانندگی در آلمان یا اتحادیه اروپا بالای ۴۰۰ یورو است. خیلی سریع اعداد و ارقام جرایم رانندگی را تغییر می‌دهند؛ مانند ایران نیست که جرایم تا سه سال بدون تغییر باقی بماند زیرا پلیس و نظام قانون‌گذاری آنها می‌گویند آسیب‌های ناشی از حواس‌پرتی رانندگان بالا رفته و ارقام جرایم را بالاتر می‌برند تا بازدارندگی بیشتر شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید