پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با انتشار توییتی به دریافت تابعیت روسی از سوی رئیس جمهور روسیه واکنش نشان داد.

توییت اسنودن در واکنش به دریافت تابعیت روسیه

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «ادوارد اسنودن» به دریافت تابعیت روسی از سوی رئیس‌جمهور روسیه واکنش نشان داد و گفت شهروندی روسیه به خانواده او تقریباً یک دهه بعد از این که این پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا فایل‌های عملیات‌های جاسوسی ایالات متحده را افشا کرد و به مسکو متواری شد، ثبات می‌دهد.

اسنودن دوشنبه (۲۶ سپتامبر) در توییتی در اولین واکنش عمومی خود به فرمان پوتین در اعطای تابعیت به او نوشت: بعد از دو سال انتظار و حدود ۱۰ سال در تبعید کمی ثبات برای خانواده من تفاوت ایجاد خواهد کرد. برای آن‌ها و برای همه ما حریم خصوصی آرزومندم.

به گزارش «فاکس نیوز»، وی دو سال پیش گفته بود برای تابعیت دوگانه آمریکا و روسیه پس از دریافت اقامت دائم روسیه درخواست خواهد داد. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اقدام پوتین، موضع ایالات متحده مبنی بر این که اسنودن باید برای محاکمه به اتهام جاسوسی به آمریکا بازگردد را تکرار کرد.

پرایس گفت: با این واقعیت که او به نوعی تابعیت آمریکایی خود را تقبیح کرده آشنا هستم اما مطلع نیستم آن را رد کرده باشد.

به گفته وکیل سانودن در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه، لیندسی میلز همسر آمریکایی اسنودن که از او دو پسر دارد هم برای شهروندی روسیه درخواست خواهد داد.

اعطای تابعیت جدید به اسنودن در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن انجام شده است. جنگ اوکراین وارد هشتمین ماه خود شده و پوتین دستور بسیج نسبی برای اعزام ۳۰۰ هزار مرد روس به ارتش را صادر کرده است. پرایس دوشنبه گفت اسنودن می‌تواند مشمول سربازی و به اوکراین فرستاده شود، اما وکیل وی به رسانه‌های روس گفت این اتفاق نخواهد افتاد.

اسنودن سال ۲۰۱۳ افشا کرد که دولت وقت آمریکا به رهبری باراک اوباما مکالمات و پیام‌های شهروندان عادی این کشور را شنود می‌کند. وی پس از مدتی ناچار شد به روسیه پناهنده شود. فعالان آمریکایی در سال ۲۰۱۶ طوماری را تهیه کرده و در آن خواستار عفو اسنودن از سوی اوباما شدند. تعداد امضاهای این طومار تا سال ۲۰۱۷ به بیش از یک میلیون رسید و نهایتاً به کاخ سفید ارسال شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید