استان لرستان یکی از زیباترین استان‌های ایران است. یکی از زیبایی‌های این استان دره خزینه می‌باشد که شباهت فراوانی به گرند کانیون که در آمریکا واقع شده است دارد.

دره خزینه آمریکایی جدید در ایران

سلام نو - سرویس گردشگری: مناطق غربی ایران، مملو از شگفتی‌های طبیعی و پدیده‌های بکر زمین‌شناختی است که هرکدام از آن‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری استان خود محسوب می‌شوند. دره خزینه یکی از جاذبه های گردشگری استان لرستان است که با گذشت سالیان طولانی، در اثر فرسایش به وجود آمده است و شباهت بسیار زیادی به «گرند کانیون» در آمریکا دارد. این دره دارای بلندترین پل معلق خاورمیانه است که مناظری بدیع را با هیجان و نشاط در هم می‌آمیزد.

دره خزینه لرستان یکی از دیدنی های طبیعی و منحصر به فرد ایران است که به منطقه گرند کانیون آمریکا بسیار شباهت دارد. این دره فوق العاده جالب که بین جاده پلدختر به اندیمشک در روستایی به همین نام واقع شده است در واقع یک اثر طبیعی است که از فرسایش خاک، طی میلیون‌ ها سال بطرز جالبی شکل گرفته است. از ویژگی‌ های این دره، عبور رود کرخه از درون آن است که جلوه خاصی به طبیعت خشن و جذاب آن داده است.

این دره زیبا، بلندترین پل معلق ایران را داشت که هم اکنون تخریب شده است.

دره خزینه آمریکایی جدید در ایران

نحوه دسترسی به دره خزینه

برای دسترسی به دره خزینه، ابتدا به شهرستان پل‌دختر رفته و از آنجا وارد جاده اندیمشک شوید. پس از سپری کردن مسافت ۴۷ کیلومتر وارد روستای دره خزینه شوید و از آنجا نیز پس از دو کیلومتر مسیر، به محل کارگاه سدسازی کرخه ۲ برسید. با عبور از این محل و پس از طی مسیر سه کیلومتری، به بالای پل معلق می‌رسید.

داستان بلندترین پل معلق ایران

یکی از جاذبه‌ های مهم این دره پلی به طول ۱۱۲ متر و ارتفاع ۸۵ متر و عرض دهانه ۸۰ متر بود که از آن با عنوان بلندترین پل معلق ایران و حتی خاورمیانه یاد می شد. قبل از آن، پل معلق مشکین ‌شهر استان اردبیل بلند ترین پل معلق ایران بود که پل معلق دره خزینه با ۵ متر ارتفاع بیشتر توانست در رده بالاتر قرار گیرد.

پل معلقِ دره خزینه در منطقه ‌ای دره‌ ای و صخره ‌ای، در سال ۸۲ توسط وزارت نیرو جهت رفت ‌و آمد گروه تحقیقاتی مطالعاتی کارکنان سد کرخه ۲ ساخته شده بود. یک طرف این پل به لرستان و طرف دیگر آن به استان ایلام وصل میشد و به این وسیله دو سوی دره نیز به هم متصل می گردید. این پل که با استفاده از چهار طناب کابلی و اتصال چوب ‌های روسی ساخته شده بود هم اکنون توسط افرادی ناشناس، از سمت ورودی دره استان ایلام در روستای ماژین تخریب شده است.

دره خزینه آمریکایی جدید در ایران

پل معلق دره خزینه

پل معلق دره خزینه از جاذبه‌های اصلی و دیدنی این دره محسوب می‌شد که بلندترین پل معلق ایران و خاورمیانه بود. طول این پل ۱۱۲ متر و ارتفاع و عرض دهانه آن به‌ترتیب ۸۵ و ۸۰ متر بود. پل معلق دره خزینه با اختلاف پنج متر ارتفاع، بلندترین پل معلق ایران به حساب می‌آمد. این پل بسیار زیبا و با استحکام بود که از به هم پیوستن چوب‌های روسی و چهار طناب کابلی به وجود آمده بود.

پل دره خزینه در منطقه دره‌ای و صخره‌ای و بالای رودخانه کرخه قرار داشت. متاسفانه این پل در سال ۱۳۹۷ توسط افرادی ناشناس تخریب شد.

دره خزینه آمریکایی جدید در ایران

دلیل ساخت پل معلق دره خزینه

قرار شده بود سد کرخه ۲، در جریان مطالعات و جانمایی اولیه روی رودخانه کرخه احداث شود؛ ولی در سال ۸۱ به‌علت شناسایی یک گسل در منطقه، ساخت‌وساز تعطیل شد.

به‌منظور تعیین محل جدید، مطالعات ثانویه زمین‌شناختی و ژئوتکنیک در محلی دیگر با فاصله تقریبی یک کیلومتر از محل قبلی شروع شد. برای اینکه تردد و حمل و نقل این گروه مطالعاتی راحت‌تر صورت گیرد، پل معلق دره خزینه روی رودخانه کرخه ساخته شده بود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید