استان خوزستان یکی از استان‌های زیبای ایران است که زیبایی‌های فراوانی در دل دارد. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان تنگ مخدان می‌باشد که در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

مخدان ؛ تنگی در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا

سلام نو - سرویس گردشگری: تنگ مخدان در استان بوشهر و در جنوب روستایی به همین نام در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا واقع است. طول این تنگه در حدود ۳ کیلومتر است و در کف آن رود کوچکی که از ارتفاعات و چشمه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد جریان دارد.

تنگ مُخدان که شگفتی بوشهر لقب گرفته، در جنوب روستای مخدان (یا موخدان) قرار دارد. این تنگ در واقع بین کوه های خورموج واقع شده و در این منطقه کوه بیرمی تنگ های مختلفی تشکیل داده است که به جز تنگ مخدان، شش تنگ مهم دیگر به نام های تنگ تلخ آب بید، تنگ بنیون، تنگ روانی، تنگ گشی، تنگ یخ و تنگ آشی را شامل می گردد. همه این تنگ ها، زیبا و دیدنی هستند و در سفر به روستای مخدان بوشهر می توانید از آنها دیدن کنید.

مخدان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دیر استان بوشهر در جنوب ایران است. این روستا در دهستان حومه دیر قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۹ خانوار) ۳۷ نفر است. محصولات این روستا غلات و خرما است. شغل اکثر ساکنان این روستا دامداری است. سترسی به منطقه مخدان از طریق جاده ارتباطی شهرتان اهرم به روستای بنیون، روستای گشی، روستای یخ و سپس روستای مخدان امکانپذیر است.

مخدان ؛ تنگی در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا

موقعیت جغرافیایی

تنگ مخدان در موقعیت جغرافیایی N۲۸۴۴۳۲ E۵۱۲۹۵۱ در استان بوشهر واقع شده است. این تنگ در جنوب روستایی به همین نام و در ارتفاع چهارصد متری از سطح دریا قرار دارد. طول تنگه در حدود سه کیلومتر است و در کف آن رود کوچکی جریان دارد که از ارتفاعات و چشمه های اطراف سرچشمه می گیرد. آب تنگ مخدان در عمیق ترین قسمت حدود سه متر است و بقدری زلال است که تمام سنگ های کف آب به وضوح دیده می شوند.

خنکی و زلالی این آب خیلی از اهالی جنوب را به تنگ مخدان می کشاند تا تنی به آب بزنند. البته برای شنا کردن در تنگ مخدان باید هم شناگر خوبی بود و هم تجهیزات کوهنوردی و شنا به همراه داشت.

تنگ مخدان مملو از نخلستانهای خرما بوده و مناظر بدیعی را خلق کرده است. همچنین وجود آبشارهای کوچک و حوضچه طبیعی آب در انتهای این تنگ که با صخره ای بزرگ راه آن مسدود شده است بر جذابیتهای آن افزوده است.

این تنگ در میان کوه های خورموج قرار دارد. آب و هوای منطقه گرم و خشک است و اوایل بهار بهترین فصل بازدید از این تنگ است. هوای معتدل پاییز نیز در بوشهر می تواند شما را حسابی سر ذوق بیاورد.

مخدان ؛ تنگی در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا

مخدان کجا قرار دارد؟

مخدان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دیر استان بوشهر در جنوب ایران است. این روستا در دهستان حومه دیر قرار دارد و خود شهرستان دیر از شمال به شهرستان ‌های دشتی و تنگستان، از شرق به شهرستان ‌های گنگان و جم و از جنوب و غرب به آب ‌های خلیج فارس می رسد.

مخدان ؛ تنگی در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا

جمعیت تنگ

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۹ خانوار) ۳۷ نفر است. محصولات این روستا غلات و خرما است. شغل اکثر ساکنان این روستا دامداری است.

نحوه دسترسی

دسترسی به منطقه مخدان از طریق جاده ارتباطی شهرستان اهرم به روستای بنیون، روستای گشی، روستای یخ و سپس روستای مخدان امکانپذیر است.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران من IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    0 0
    اولا این روستا جزء تنگستان و کوههای بیرمی در خائیز تنگستان و روستا های نام برده شده جز روستا ی خائیز اهرم تنگستان می‌باشند..برای دسترسی به این روستا باید به شهر اهرم آمده از مسیر شیراز. فراشبند و بعدا به سمت روستا ی خائیز رفته و یک بلد محلی به همراه داشته باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید