گفته می‌شد خودروهای اقتصادی شرکت‌های خودروسازی وارد کشور می‌شوند اما این ۷۰ هزار خودرو هم نیازی از بازار کشور را رفع نمی‌کند.

خبر جدید درباره واردات خودرو / تا پایان سال خبری از ورود خودروهای خارجی نیست!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، واردات خودرو به کشور همچنان بلاتکلیف است و با ابهامات زیادی همراه شده. پیش از این گفته می‌شد که آئین‌نامه واردات تدوین شده است. اما انتقادات زیادی به این آئین‌نامه واردات شد.

حالا هم یک عضو کمیسیون امور داخلی مجلس می‌گوید که آئین‌نامه تدوین شده هیچکدام از اهداف مجلس را محقق نمی‌کند.

رشیدی کوچی می‌گوید: بر اساس این آئین‌نامه، قیمت خودرو بدون هیچ تغییری باقی می‌ماند و عموم مردم نیز نمی‌توانند به خودروی دلخواه خود دسترسی داشته باشند.(ایسنا)

حالا یک سوال مطرح می‌شود که ورود خودروهای خارجی، قیمت‌ها را در بازار کاهشی می‌کند به نقطه تعادلی می‌رساند؟

کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: نکته مهم در طرح واردات خودرو به کشور، بحث تامین ارز است. صادرات و واردات کالاها در کشور متاثر از نرخ ارز است. اگر طرح واردات خودرو به کشور نیز به مرحله اجرایی برسد، با توجه به اینکه خودروها با دلار آزاد وارد می‌شوند، قیمت تمام‌شده این خودروها پایین نخواهد بود.

او افزود: اگر خودروسازان به برنامه تولید خود، یعنی تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو برسند، تزریق حدود ۷۰ هزار خودروی خارجی به بازار تاثیر چندانی در قیمت‌ها نخواهد گذاشت.

واردات خودرو به کجا رسید؟

روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در نشست خبری سخنگوی وزارت صمت عنوان شد که واردات نزدیک است و شرکت‌های داخلی با خودروسازان کره‌ای در حال مذاکره هستند. آیا با این صحبت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که واردات نزدیک است؟

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: اما به نظر نمی‌رسد که تا پایان سال خودروهای خارجی وارد کشور شوند و این اخبار تنها نوعی آسپرین برای وضعیت فعلی بازار خودرو در کشور است. آئین‌نامه هم تا پایان سال اعتبار دارد و پیش‌بینی می‌شود که این چرخه بلاتکلیفی در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

محمدی نیک‌خواه گفت: اینکه اعلام می‌شود که شرکت‌های ایرانی در حال مذاکره با خودروسازان خارجی هستند، دلیل نمی‌شود که در بگوییم واردات نزدیک است. واردکنندگان باید برای واردات با خودروسازان مذاکره کنند و ممکن است این مذاکره دو سال نیز طول بکشد.

ابهامات ادامه دارد

اما چیزی که باید به آن توجه کرد، تناقض در صحبت‌های مسئولین است. برای مثال، امید قالیباف در دومین نشست خود اعلام کرد که شرکت‌های داخلی در حال مذاکره با خودروسازان کره‌ای هستند. این درحالی بود که بعد از آن اعلام کرد که هنوز افراد و شرکت‌های منتخب برای واردات خودرو اعلام نشده و واردکنندگان هنوز برای ارسال درخواست مجوز وقت دارند.

همچنین، پیش از این نیز در خصوص تعداد و نوع خودروهای وارداتی ابهامات وجود داشت که گفته می‌شد خودروهای اقتصادی شرکت‌های خودروسازی وارد کشور می‌شوند. اما این ۷۰ هزار خودرو هم نیازی از بازار کشور را رفع نمی‌کند. البته آن‌طور که طی نامه‌های محرمانه دیده شد، قرار است خودروهای تشریفاتی وارد شود که مختص ارگان‌هاست و برای عامه مردم خودرویی وارد نمی‌شود.

اما به هر حال آئین‌نامه واردات تاریخ انقضا دارد و وزارت صمت تنها شش ماه وقت دارد تا به وعده خود در خصوص تزریق خودروهای خارجی به بازار عمل کند و به چشم‌انتظاری و بلاتکلیفی بازار کشور برای ورود این خودروها پایان دهد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید