شاید باورش برای شما هم سخت باشد که کودکان کار در بالای شهر تهران روزانه بیش از یک میلیون درآمد دارند و این کودکان کار هر روز صبح در منطقه تجریش پخش شده و ساعات پایانی شب با کامیون به شرق تهران منتقل می‌شوند.

درآمد میلیونی روزانه کودکان کار در بالای شهر تهران + فیلم

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، براساس بند(ب) ماده ۹۵ لایحه برنامه ششم توسعه در سال ۱۳۹۵، دولت موظف به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار شده است، به گونه‌ای که آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه به ۲۵ درصد میزان کنونی کاهش یابد، اما آمار دقیقی از میزان کودکان کار نیست.

علاوه بر آن ماده ۷۹ قانون کار در ایران می‌گوید: کار کردن کودکان زیر ۱۵ سال مطلقا ممنوع است، به نحوی که طبق ماده ۴ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۸۱، هرگونه صدمه، اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان، نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع بوده و مجرم به سه ماه و یک روز تا ۶ ماه حبس یا تا ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

همچنین طبق ماده ۳ قانون حمایت از کودکان هرگونه خرید و فروش، بهره‌کشی و به کارگیری کودکان به منظور ارتکاب اعمال خلاف، ممنوع بوده و متخلف علاوه بر جبران خسارات وارده به ۶ ماه تا یک سال حبس و یا جزای نقدی از ده میلیون تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

در راستای اجرای قوانین فوق، مراکز پنج‌گانه سازمان بهزیستی تهران حدود هزار کودک کار را جمع‌آوری کرده و اورژانس اجتماعی هم وظیفه ساماندهی این قشر را برعهده دارد، اما همچنان شاهد حضور کودکان و نوجوانانی هستیم که احتمالا از جانب افراد سودجو مدیریت می‌شوند.

تعداد قابل توجهی از کودکان حدود ۷ الی ۱۰ ساله به‌طور روزانه در منطقه تجریش تهران حضور پیدا کرده و ساعات پایانی شب با کامیون به منطقه شرق تهران منتقل می‌شوند.

درآمد میلیونی کودکان کار در بالاشهر تهران

برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از گزارشگران ارتباط گرفتیم که وی در این رابطه اظهار کرد: در محدوده دیباجی تهران شاهد کودکان کار فراوانی هستیم که براساس شواهد موجود، روزانه بیش از یک میلیون تومان از تکدی‌گری و کار جزئی درآمد دارند و چندین بار دیدیم که شب‌ها با کامیون از اتوبان صدر به سمت بابایی و شرق تهران می‌روند.

این‌ گزارشگر به مزاحمت‌های این کودکان کار هم اشاره کرد و افزود: بعضی شنیده‌ها و دیده‌ها حاکی از آن است که برخی کودکان کار در سر چهارراه‌ها اقدام به سرقت گوشی و لوازم مهم از ماشین‌های گران‌قیمت می‌کنند، همچنین گاهی این بچه‌های زیر ۱۰ سال مزاحم بانوان هم می‌شوند.

براساس آنچه در خیابان‌های پایتخت مشهود است، تعداد نامشخصی از کودکان کار با درآمدهای میلیونی در شمال تهران توسط افراد سودجو در حال بهره‌کشی بوده و آسیب‌های اجتماعی فراوانی هم ایجاد کرده‌اند، که لازم است فرماندهی انتظامی و سازمان بهزیستی نسبت به وضعیت موجود آگاهی کامل داشته و با تخلفات جاری برخورد کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید