قبیله مائوری نیوزیلند طی سه دهه گذشته برای دریافت عذرخواهی و غرامت از نظام سلطنتی این کشور به دلیل جنایت‌های استعماری تلاش‌های فراوانی کرد.

سی سال تلاش بومیان نیوزیلند برای گرفتن غرامت

 اعضای «نگاتی مانیاپوتو»، یک قبیله بومی نیوزیلند در ادامه تلاش‌های خود برای جبران خسارات ناشی از استعمارگری نظام سلطنتی این کشور با نمایندگان سلطنت جلسه ای برگزار کرد.

به گزارش سلام نو به نقل از میزان، جدال بومیان نیوزیلند برای دریافت عذرخواهی و غرامت از نظام سلطنتی این کشور دهه‌هاست که ادامه دارد.

جنایت‌هایی که بومیان نیوزیلند بابت آن‌ها خواستار عذرخواهی و پرداخت غرامت هستند شامل کشتارهای بی رویه بومیان است.

در سال ۱۸۴۰، «نگاتی مانیاپوتو» یک قبیله مستقل قوی بود که ارتباطات تجاری در حال گسترشی داشت اما در دهه‌های بعد، ساختارهای قبیله‌ای آن‌ با تصرف زمین‌های مصادره‌شده و به بیگاری رفتن اعضای قبیله توسط پادشاهی نیوزیلند، به شدت فرسوده شد.

نظام سلطنتی نیوزیلند اعتراف کرده که زنان و کودکان بومی را در طول جنگ‌های «وایکاتو» به‌طور بی‌رویه کشته و بدون هیچ دلیلی اموال آنان را غارت و ویران کرده است.

در بیانیه اعترافی نظام سلطنتی نیوزیلند آمده است: بومیان برای مدت طولانی از مراقبت‌های بهداشتی، مسکن و آموزش و همچنین فرصت‌های شغلی محروم بودند.

در عین حال گزارش‌های متعددی از شکایت جمعیت‌های بومی سراسر جهان منتشر شده است که در پی دریافت غرامت از استعمارگران هستند؛ از جمله در آمریکا، جامائیکا و دیگر بخش‌های کارائیب.

منبع: گاردین

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید