اینستاگرام از دقایقی پیش دچار اختلال شده و صفحات به‌روز نمی‌شود. با توجه به نقل قول هایی از سوی مقام های مسئول در خصوص این شبکه اجتماعی و ضرورت فیلتر شدن آن حالا شایعه فیلتر شدن اینستاگرام را در فضای مجازی داغ شده است.

اینستاگرام فیلتر شد؟ | علت کار نکردن اینستا چیست؟ + جزییات

به گزارش سلام نو، از ساعتی قبل و با خبر وزیر ارتباطات مبنی بر اعمال محدودیت شبکه های اجتماعی، اینستاگرام در برخی از مناطق ایران از دسترس خارج شده است.

به نظر میرسد مسائل امنیتی و بازگشت آرامش به کشور دلیل این تصمیم بوده است.

از عصر امروز، چهارشنبه ۳۰ شهریورماه گزارش‌هایی از کاربران مبنی بر اینکه دسترسی‌شان به اینستاگرام بدون فیلترشکن و با IP ایران ممکن نیست اعلام شده است. گمانه‌زنی‌ها در شرایط فعلی امکان فیلتر اینستاگرام را تقویت کرده است. همچنین بیشتر از ۲۰۰۰ کاربر تلگرام در دقایق اولیه اعلام این خبر در نظرسنجی دیجیاتو تایید کردند به اینستاگرام دسترسی ندارند.

به گزارش دیجیاتو، ظهر امروز وزیر ارتباطات هر گونه کاهش دسترسی به اینترنت و محدودیت در میزان دسترسی را تکذیب کرده بود. تا این لحظه اما به نظر می‌رسد پهنای باند اینستاگرام نه تنها کاهش پیدا کرده بلکه این شبکه اجتماعی فیلتر شده است.

کاربران ایرانی در حال حاضر بدون استفاده از فیلترشکن امکان استفاده از اینستاگرام را ندارند. دسترسی به این شبکه اجتماعی به طور مشهودی محدود شده است. این موضوع اما در حالی است که همچنان منابع رسمی این خبر را تکذیب یا تائید نکردند. اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی پرطرفدار و فیلتر نشده در ایران بود.

البته اینستاگرام طی ماه‌های اخیر بارها و بارها با افت پهنای باند مواجه بوده اما مسئولان مختلف تاکید کرده‌اند که هیچ گاه فیلتر نشده است. هرچند همچنان باید منتظر واکنش نهادهای مسئول نسبت به این اختلال بود.

فیلتر اینستاگرام ادامه دارد

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه چهارشنبه ششم مهر هیات دولت گفت: همانطور که قبلاً هم مراجع ذیصلاح گفتند، برخی پلتفرم‌های بعضاً آمریکایی بستری برای اغتشاشات شده بودند که محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شده است.

اینستاگرام فیلتر شد؟ | علت کار نکردن اینستا چیست؟ + جزییات

زارع‌پور افزود: تا وقتی این پلتفرم‌ها موجب آسیب به کشور شود، محدودیت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند و در صورت صلاحدید مراجع ذیصلاح، مجددا محدودیت آن‌ها برداشته می‌شود و مرجع رسیدگی به این مطلب وزارت ارتباطات نیست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این وزارتخانه مرجع تصمیم‌گیری فیلترینگ پلتفرم‌ها نیست گفت: تلاش می‌کنیم تا مردم برای ارتباط و کارهای عادی خود کمترین مشکل را داشته باشند.

وی افزود: ما در این ایام تلاش می‌کنیم تا مردم برای کارهای عادی خود کمترین مشکل را داشته باشند.

وزیر ارتباطات گفت: در ایام اخیر محتوایی که در تمام جهان انتشار آن‌ ممنوع است، در این پلتفرم‌ها منتشر شد که طبیعتاً محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شد.

وی بیان کرد: من به عنوان یک کارشناس توصیه می کند که مردم کسب و کار خودشان را بر محیطی که پایبند قانون جمهوری اسلامی ایران نیست، برنامه ریزی نکنند.

زارع پور خبر داد: از امروز همکاران ما در وزارت ارتباطات درحال تلاش هستند تا ان‌شاءالله زیرساخت پلتفرم‌های داخلی تقویت شود و مردم در استفاده از این پلتفرم‌ها کمترین مشکل را داشته باشند.

چه کسی دستور فیلتر اینستاگرام و واتساپ را داد؟

ظاهرا تصمیم فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ از سوی شورای امنیت کشور گرفته شده است. این در حالی است که در اوایل دیروز، اپراتورهای تلفن همراه و وزیر ارتباطات موضوع اعمال محدودیت در اینترنت و شبکه های اجتماعی را تکذیب کرده بودند. عیسی زارع پور گفته بود در برخی نقاط و برخی ساعات محدودیت‌های مقطعی وجود داشته که برطرف شده است و در حال حاضر شبکه ارتباطی هیچ مشکلی از نظر سرعت و کیفیت ندارد.

اینستاگرام فیلتر شد؟ | علت کار نکردن اینستا چیست؟ + جزییات

آیا می‌توان منتظر رفع فیلتر اینستاگرام بود؟

اما حالا این سوال به وجود آمده که اینستاگرام و واتساپ چه زمانی رفع فیلتر می‌شوند؟ با توجه به این که شورای امنیت به خاطر مسائل امنیتی تصمیم به فیلتر کردن اینستاگرام و واتساپ گرفته و همچنین با توجه به گفته‌های وزیر ارتباطات، این احتمال وجود دارد که فیلترینگ این شبکه های اجتماعی موقتی باشد. خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی از موقتی بودن مسدودسازی‌ها خبر داده بود. خبرگزاری برنا هم مدعی شد که مشکل قطعی اینترنت در آخر هفته جاری برطرف می‌شود، اما در خصوص این که محدودیت‌های اینستاگرام، واتساپ و برخی سرویس‌های دیگر چه زمانی مرتفع خواهد شد، توضیحی نداده است.

اینستاگرام و واتس‌اپ از کافه بازار و مایکت حذف شدند

پس از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران، این دو پلتفرم محبوب از فروشگاه اندرویدی مایکت و کافه بازار حذف شدند. چنین اقدامی شائبه فیلتر دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران را تقویت می‌کند.

اپلیکیشن اینستاگرام و واتس‌اپ از روی دو فروشگاه اندرویدی مطرح ایرانی حذف شدند. شنیده‌های دیجیاتو حاکی از این است که چنین اقدامی در راستای درخواست مقامات بالادستی صورت گرفته است.

اینستاگرام فیلتر شد؟ | علت کار نکردن اینستا چیست؟ + جزییات

در صورت مراجعه به کافه بازار، جستجوی اینستاگرام و واتس‌اپ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. در صفحه دانلود این دو اپ نیز نوشته شده است: «متاسفانه در حال حاضر امکان ارائه‌ این اپلیکیشن را نداریم. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید ممنونیم.»

مایکت نیز در صفحه دانلود این دو اپ ضمن حذف لینک دانلود به محدودیت‌های ایجاد شده اشاره کرده و نوشت: «متاسفانه این اپلیکیشن از حالت انتشار خارج شده است. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید، سپاس‌گزاریم.

کد خبرنگار: ۱۵
۱۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • فاطمه حسینی IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    6 22
    عالی میشه
  • ناشناس IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    1 9
    فوق العاده👌
  • زهرا IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 1
    بسیارهم عالی ،،کاردرستیه خیلی قبلتربایدانجام میشد،بعضیاجنبه استفاده درست ازاینترنت روندارن متاسفانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید