۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱
کد خبر: 55389406

یکی از نقاط زیبا برای گردشگری در تهران، آبشار کمرد است که این آبشار در روستای کمرد واقع شده و به این نام معروف است.کبک، روباه خاکستری و عقاب عمده جانداران کمرد را تشکیل می دهند.

آبشاری با ارتفاع ۲۰ متر در تهران

سلام نو - سرویس گردشگری: منطقه جاجرود و روستاهای اطراف آن از قدیمی ترین و مهمترین مراکز سیاحت و تفرج در شرق تهران است. یکی از نقاط زیبا و دیدنی برای طبیعت گردی کوتاه در اطراف تهران، منطقه کمرد با آبشار، غارها، امامزاده و جاذبه های دیدنی فراوان است. این روستا در ۲۵ کیلومتری شهر تهران در مسیر جادهٔ آبعلی قرار دارد و دارای آب و هوای کوهستانی و معتدل است.

آبشار کمرد که در شمال روستا واقع شده است، دارای سنگ‌های زیبا و پوشش درختی انبوه چنار و نارون است که این پوشش درختی، سایه‌های بزرگی را در اطراف آبشار کمرد ایجاد کرده و مکان بسیار مناسبی را برای چادر زدن فراهم آورده است. این آبشار به دلیل ارتفاع تقریباً ۲۰ متری، به آبشار ۲۰ متری در میان مردم محلی زبانزد است. در دیواره آبشار کمرد یک غاری معروف به غار چهل دختر قرار دارد که از دیگر جاذبه‌های این روستا به شمار می‌آید. بسته به پرآب یا کم‌آب بودن سال، ممکن است آبشار کمرد در فصول پاییز و زمستان خشک باشد. بنابراین، سفر مارکت توصیه می‌کند که بازدید از آبشار کمرد را در فصل بهار و تابستان انجام دهید.

آبشاری با ارتفاع ۲۰ متر در تهران

حتی اگر آبشار کمرد خشک باشد، به دلیل شگفت‌انگیز بودن دره‌ها و غارهای زیبای اطراف آن، در تمام فصول سال دیدنی است. در پشت آبشار کمرد، یک غاری معروف به غار چهل دختر قرار دارد. نام‌گذاری این غار به «چهل دختر» به این دلیل است که مردم محلی این روستا معتقدند در سال‌های خیلی دور، چهل دختر به این غار رفتند و برنگشتند. این نام‌گذاری شبیه افسانه «بش‌قارداش» در بجنورد است. از موارد جالب روستای کمرد، وجود سنگ‌هایی است که بویی شبیه به نفت دارند. هرچند که دلیل متقاعدکننده‌ای برای وجود نفت در این منطقه نیست. همچنین طبیعت اطراف آبشار کمرد مناسب دوچرخه‌سواری در هوایی به دور از آلودگی است و تورهای طبیعت گردی زیادی این مکان را برای دوچرخه‌سواری انتخاب می‌کنند.

آبشاری با ارتفاع ۲۰ متر در تهران

درست در پشت آبریز آبشار غار چهل دختر قرار دارد. مردم منطقه معتقدند در سال های خیلی دور چهل دختر به داخل غار رفته و دیگر برنگشته اند و این غار به یاد آنها چهل دختر نام گرفته است. مساحت یکی از این غارهای اطراف منطفه کمرد به ۲۰ متر هم می رسد که مسیر دسترسی به آن جالب بوده و نوعی صخره نوردی کوتاه است. بعد از روستای کمرد و در حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی آرام در کنار یک دره زیبا به محلی می رسید که درختان بلند چنار و نارون آن را پوشانده اند و در انتهای آن یک صخره بزرگ و مرتفع، پوشیده از گیاه پرسیاوشان و خزه های خوشرنگ دیده می شود. غارهای کوچک و بزرگ و شکاف های عمیق بر دیواره آبشار فراوانند که در هنگام بی آبی نیز منظره آبشار را دیدنی می کنند. اگرچه این آبشار زیبا فقط در فصل بهارآب دارد ولی زیبایی طبیعت این منطقه مختص به یک فصل نیست و در تمام فصول سال دیدنی است. نکته جالب پیرامون این منطقه، وجود تکه های سنگی است که بویی شبیه به نفت می دهند که دلیل قانع کننده ای برای آن یافت نشده است.

در اطراف آبشار، فضا برای برپایی چادر وجود دارد. همچنین با هماهنگی با متولی امامزاده، می توانید شب را در حیاط و یا داخل امامزاده سپری نمایید. در این روستا نیز مانند دیگر روستاهای نزدیک به تهران، یافتن اتاق اجاره ای برای یک شب مشکل است.

آبشاری با ارتفاع ۲۰ متر در تهران

ویژگی اقلیمی

از نظر آب و هوایی کمرد در منطقه کوهستانی قرار گرفته و در اغلب اوقات هوایی خنک و بارانی دارد. کمرد دارای بهاری بسیار سرسبز و دیدنی با هوایی مطبوع و انبوهی از گل های وحشی و تابستانی نیمه گرم با شب های پر ستاره و خنک و باغ های پر از میوه و پاییزی زیبا و زمستانی سرد و برفی می باشد. این روستا در دامنه شرقی قله آراکوه به ارتفاع ۲۶۵۰ متر قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی

جاده تهران–فیروزکوه، بعد از جاجرود، روستای کمرد. کمرد در بیست کیلومتری جاده تهران-آبعلی در قسمت شمالی جاده و در پشت تپه های مشرف به آن واقع گردیده است و در سه کیلومتری پردیس قرار دارد.

آبشاری با ارتفاع ۲۰ متر در تهران

نحوه دسترسی

این آبشار زیبا که در فاصله بسیار نزدیکی از تهران قرار دارد باید ابتدا خود را از طریق جاده هراز به جاجرود برسانید. بعد از پل جاجرود و پشت سر گذاشتن پلیس راه و تمام شدن دیوارهای شهر، قبل از رسیدن به منطقه صنعتی خرمدشت، به منطقه کَمَرد می رسید که اگر خوب دقت کنید یک تابلوی آبی رنگ، حدود ۲۰ متری کناره جاده در سمت راست، با عبارت «منطقه کمرد، خوش آمدید» رسیدن به منطقه را اعلام می کند. حدود ۵۰ متر جلوتر نیز یک تابلوی زردرنگ می بینید که متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست بوده و نشانگر پارک ملی خُجیر است. چنانچه این تابلوها را ندیدید، اولین منطقه مسکونی بعد از جاجرود، کَمَرد نام دارد.

اگر با وسیله های بین راهی سفر می کنید، یادتان باشد نرسیده به پمپ بنزین کمرد، کنار پل عابر پیاده، قبل از دوربرگردان وسط جاده پیاده شوید. از پل که رد شدید، از طریق هر کدام از خیابان های سمت راست که به جهت شمال بروید، وارد خیابان اصلی منتهی به روستای کمرد می شوید. از لب جاده اصلی تا روستای کمرد، سه کیلومتر را دارید که پیاده طی کردن آن، کمتر از یک ساعت به طول می انجامد.

اگر وسیله شخصی دارید، بعد از همان پل عابر و قبل از پمپ بنزین کمرد از طریق یک دوربرگردان، به سمت تهران تغییر مسیر دهید. مراقب باشید اگر این دوربرگردان را رد کنید، باید تا دوربرگردان بعدی یعنی بعد از پل اتوبان تهران-پردیس برانید. بعد از اینکه دور زدید، وارد اولین خیابان عریض سمت راست خود شوید و در اولین تقاطع به سمت چپ بپیچید تا بعد از کمتر از سه کیلومتر در مسیری آسفالت؛ به ده کمرد برسید. به میدان گاهی اصلی روستا که رسیدید، خودروی خود را کنار ساختمان دهیاری و دفتر شورای اسلامی روستا پارک نمایید و داخل روستا نبرید. با این کار هم می توانید از کوچه های سنگ فرش و باریک روستا دیدن کنیدو سری هم به حسینیه زیبا با گنبد نقره ای رنگ، امامزاده طیب بن طاهر و درختان کهنسال چنار اطراف آن بزنید و مزاحمتی برای اهالی روستا نیز ایجاد نمی شود.

آبشاری با ارتفاع ۲۰ متر در تهران

مکان‌های دیدنی نزدیک به آبشار کمرد

در روستای کمرد، دو امامزاده به نام‌های طیب ابن طاهر که منتسب به امام سجاد است و در قدیم به‌عنوان منزل کدخدای ده مورد استفاده قرار می‌گرفت و دو برادران که در نزدیکی چشمه‌ای به همین نام است، قرار دارد. در روستای تاریخی کمرد، همچنان خانه‌های قدیمی و باصفایی دیده می‌شود که می‌توان در هنگام پیاده‌روی به سمت آبشار از دیدن آن‌ها لذت برد. غارهای زیبایی در این منطقه وجود دارد که از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به آبشار کمرد هستند. همچنین، قله آرا کوه که آب آبشار کمرد از آن سرچشمه می‌گیرد، در نزدیکی این آبشار قرار دارد. برای رسیدن به قله آرا کوه، می‌توانید از سمت راست آبشار به سمت بالا حرکت کرده و بعد از حرکت به سمت شمال، می‌توانید علاوه بر قله آرا کوه، قسمتی از روستاهای لواسان و سد لتیان را مشاهده کنید. در شمال شرقی روستای کمرد، طبیعت زیبایی در اطراف یک رودخانه فصلی وجود دارد که به لواسانات ختم می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید