۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
کد خبر: 55389386

بوشهر یکی از استان‌های زیبای ایران است که ویژگی‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. یکی از این زیبایی‌ها، روستای هاله می‌باشد که در عسلویه واقع شده است.

روستایی با سواحل صخره‌ای در بوشهر

سلام نو - سرویس گردشگری: روستای هاله، از زیباترین روستاهای ساحلی جنوب کشور است که در خلیج نایبند قرار دارد. سواحل این روستا، به صورت صخره‌ای است. وجود جنگل‌ های حرا، پوشش گیاهی مردابی، وجود درختان کهورگر و کُنار در کنار سواحل ماسه ‌ای جلوه‌ ای خاص به روستا داده که هر گردشگر را به بازدید از این روستا، ترغیب می ‌کند.

این روستا در ۸۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان کنگان و در ۹ کیلومتری بندر عسلویه واقع شده است. از شمال کوه، از جنوب راس نایبند، از مغرب عسلویه، و از سمت مشرق به بساتین محدود شده است. این روستا به خلیج نای بند نیز معروف می باشد. ارتفاع روستای هاله از سطح دریا ۹ متر است. هوای روستای هاله در تابستان گرم و شرجی و در زمستان و بهار مطبوع است. گونه هایی از بادام کوهی، گون و گیاهان مرتعی پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل داده اند.درختان کُنار، کهور، انجیر، استبرق نیز در این منطقه به وفور دیده می شوند.این روستا تابع دهستان نای بند است و ۶۴۱ نفر جمعیت آن می باشد.

روستایی با سواحل صخره‌ای در بوشهر

ویژگی معماری

معماری خانه ها و بافت این روستا الهام گرفته از معماری فوق العاده سواحل جنوبی ایران است. خشت، گل، آجر و چوب از جمله مصالح مورد استفاده قرار گرفته در ساخت خانه های این منطقه می باشند. سقف خانه های روستای هاله با تیرک های چوبی و کاهگل به شکل مسطح پوشیده شده است. معماری این بناها بسیار جالب و فوق العاده است. با این حال این روز ها در طراحی ساختمان های جدید از مصالح نوین ساختمان سازی مانند سایر نقاط ایران استفاده میشود.

آداب و رسوم روستا

مردم روستای هاله در اعیاد ملی نوروز، چهارشنبه سوری و اعیاد مذهبی و دیگر مراسمات رسمی، مناسبت ها را با آداب و رسوم مخصوص خود جشن می گیرند و اوقات شاد و لذت بخشی را می گذرانند. پوشش مردم روستای هاله لباس های محلی جنوبی می باشد. مردان در آنجا عبا و دستار به تن می کنند و زنان لباس های محلی و رایج زنانه را به تن می کنند. خوراک و غذا های مخصوص و متداول روستای هاله در خلیج نای بند شامل قلیه ماهی، میگو، ماهی پلو، هریس، رنگینک و حلوای خرما است.

روستایی با سواحل صخره‌ای در بوشهر

دیدنی‌های روستا

از دیدنیهای نزدیک روستا جنگلهای حرا و ساحل شفاف و آرام را می توان نام برد که تعدادی آلاچیق نیز در ساحل برای استفاده گرشگران وجود دارد همچنین از قایق سواری برای گشت در دریا و بین جنگلهای حرا می توانید لذت ببرید. قرار است یک موزه روستایی در منطقه هاله عسلویه ساخته شود. با فراهم شدن بستر های مورد نیاز، موزه روستایی هاله عسلویه در زمینی به مساحت پانصد متر یک بنا با معماری سنتی ایجاد می گردد. هم چنین در این منطقه یک کارگاه صنایع دستی و قهوخانه سنتی نیز در دست احداث می باشد.

موقعیت جغرافیایی

این روستا در فاصله تقریبا نه کیلومتری عسلویه قرار دارد و در جنوب خلیج نایبند واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید