رییس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، درباره فعال کردن گزینه «لغو سفر برای مسافران بی‌حجاب» در اسنپ توضیحاتی داد.

گزینه «لغو سفر برای مسافران بی‌حجاب» در اسنپ فعال می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، رییس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی گفت: اتحادیه به کسب‌وکارهای مجازی بخش‌نامه‌ای مبنی بر حذف پیام همدردی‌شان با خانواده امینی ابلاغ نکرد؛ چراکه مطابق با قانون نظام صنفی همراهی با داغدار عملی مجرمانه تلقی نمی‌شود.

فرشاد وکیل‌زاده، در پاسخ به این پرسش که در خبرها آمده است که به کسب‌وکارهای مجازی ابلاغ شده است پیام‌های همدردی خود را بعد از فوت «مهسا امینی» از صفحات شبکه‌های اجتماعی خود حذف کنند آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: خیر چنین موضوعی صحت ندارد چراکه این برندها و شرکت‌ها مواضع شخصی خود را نسبت به اتفاق اعلام و به نوعی با پیام‌های خود سعی کردند با داغداران همراهی و همدردی کنند.

وی با اشاره به وظایف قانونی اتحادیه کشوری کسب‌وکارها مجازی، تصریح کرد: مطابق با قانون نظام صنفی، اگر کسب‌وکارها از قوانین صنفی عدول و اقدام به گران‌فروشی، کم فروشی و یا احتکار کنند اتحادیه می‌تواند مطابق با قانون با متخلفان برخورد کند؛ همچنین در تبصره ماده ۸۸ به حقوق خریداران در زمان عودت کالاها اشاره شده است که صاحبان برندها و کسب‌وکارهای مجازی باید نسبت به اجرای آن مقید باشند.

به گفته این فعال صنفی؛ اتحادیه به کسب‌وکارهای مجازی بخش‌نامه‌ای مبنی بر حذف پیام همدردی‌شان با خانواده امینی را ابلاغ نکرد؛ چراکه مطابق با قانون نظام صنفی همراهی با داغدار عملی مجرمانه تلقی نمی‌شود.

آیا اسنپ گزینه عدم رعایت حجاب از سوی مسافر را تایید کرده است؟

وکیل‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا اسنپ گزینه عدم رعایت حجاب از سوی مسافر را تایید کرده است؟ گفت: مراجع مختلف حاکمیتی از اتحادیه‌ها را فرا می‌خوانند و با آن‌ها در موضوعات مختلف به بحث و تبادل نظر می‌پردازند رویکرد اتحادیه این است در هر موضوعی که حاکمیت برای مشورت از آن‌ها دعوت می‌کند شرکت کند، چندی پیش ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک نهاد امنیتی از ما دعوت کرد تا دغدغه‌هایش در زمینه حجاب را با ما مطرح کند.

رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی ادامه داد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر از ۴ شرکت "دیجی کالا"، "اسنپ"، "از کی" و "اتحادیه" دعوت کرد که در جلسه حاضر شود در این جلسه "از کی" حاضر نشد. بعد از طرح سخنان ابتدایی ستاد امر به معروف آن‌ها دغدغه‌هایشان را در زمینه حجاب مطرح و از اسنپ تقاضا کردند که گزینه لغو سفر برای مسافران بی‌حجاب را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اسنپ با استدلال‌های، چون وجود دغدغه‌های فنی، محدودیت‌ها و مشکلات پیشروی این طرح اجرای این گزینه را به تعویق انداخت، افزود: اسنپ بر این باور است که نمی‌تواند در یک بازه زمانی مشخص این گزینه را بندهای خود اضافه کند و بعید می‌دانم که این گزینه در اسنپ فعال شده باشد.

این فعال صنفی در پایان بیان کرد: رویکرد اتحادیه با نهادهای حاکمیتی تعاملی است و ما همواره در جلسات با بخش‌های مختلف حاکمیتی حاضر می‌شویم؛ کسب‌وکارها مجازی از ستاد امر به معروف درخواست کردند مستندات و الزامات قانونی خود را در این زمینه اعلام که بنا به آن چارچوب عمل کنند؛ مقرر شد کارگروهی تشکیل شود که دغدغه‌های ستاد و کسب و کارها مجازی به شکل مرتب در آن مطرح و بررسی شوند کسب‌وکارها نیز با تشکیل این کارگروه موافقت کردند.

نمی‌توان برای کسب‌وکارها تعیین تکلیف کرد

همچنین در این رابطه رضا الفت نسب دبیر اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، با بیان اینکه کسب‌وکارها مواضع خود را با خانواده داغ‌دار اعلام کردند، گفت: شاید این موضوع مستقیم به برندها و کسب‌وکارها ابلاغ شده باشد تا آنجا که من اطلاع دارم چنین بخش‌نامه‌ای به اتحادیه داده نشده است.

وی با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر با یکی از اعضای اتحادیه جلسه داشته است، گفت: سایر هیات رییسه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از برگزاری این جلسه بی‌اطلاع بودند و ما در رسانه‌ها متوجه شدیم که قرار است گزینه حجاب برای اسنپ فعال شود.

الفت نسب تصریح کرد: هم‌اکنون اتحادیه در شرایط باثباتی نیست و کسب‌وکارها نسبت به اتفاق‌ها ایجاد شده اعتراضاتی دارند و اگر لازم است در این زمینه‌ها تصمیم‌گیری شود باید با حضور هم باشد.

دبیر اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در پایان بیان کرد: آقای رییس جمهور نیز بعد فوت خانم امینی با خانواده وی همدردی کرد؛ پس ابراز احساسات در این موضوع نیاز به مجوز از سوی هیچ نهادی ندارد و نمی‌توان برای کسب‌وکارها مشخص کرد که چه مواضعی در این زمینه داشته باشند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید