جاغرق از ترکیب دو کلمه جا به معنی مکان و غرق به معنی زیر آب بودن می‌باشد. این روستای ییلاقی یکی از جاذبه‌های زیبای استان خراسان رضوی به شمار می‌رود.

بینالود ؛ روستایی در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا

سلام نو - سرویس گردشگری: جاغَرْق روستایی ییلاقی در دهستان جاغرق بخش طرقبه شهرستان بینالود استان خراسان رضوی است. این روستا دارای آب و هوایی کوهستانی است و باغ‌ه ای میوه و دره ‌های سرسبز و پرآب دارد. در این منطقه اقامتگاه‌ ها و رستوران‌ هایی برای گردشگران ایجاد شده‌ است. از جاهای دیدنی روستا قبرستان تاریخی آن است که مربوط به اواخر دوره تیموریان تا دوره قاجار بوده و در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده‌ است.

این روستای بی نظیر؛ سبز، دنج، دیدنی و دل نواز است. باید در این روستای کهن سال قدم بزنید و از هوای زندگی بخش آن استشمام کنید و عطر طبیعتش را بچشید و آوای جریان آب در جوی بارها و رودخانه‌های فصلی را بشنوید تا به اصل آنچه در حال روایتش هستم برسید.

این روستای بی نظیر در دل دره‌های حاصل از کوه‌های بینالود واقع شده است. این روستا در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. در این روستا، یا شاید بهتر باشد بگویم در دل این درۀ بی نظیر سبز رودخانه‌های فصلی جریان دارند. به علاوه این روستا مجهز است به چندین قنات و آبشار و یک چشمه. اهالی مشهد و حتی دیگر گردشگران با حضور در این طبیعت بهشتی، با اجاره ویلا در جاغرق، تعطیلات خود را به خاطره‌ای شیرین و به یاد ماندنی تبدیل می‌کنند.

بینالود ؛ روستایی در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا

نماد طبیعی جاغرق

درست در مرکز جاغرق زیبا و سبز و دیدنی، یک درخت چنار قدیمی جا خوش کرده است. این چنار کهن سال ۲ متر قطر دارد و ۷۰۰ سال قدمت. در سفر به این منطقۀ ییلاقی روح نواز حتماً با این درخت عکس بگیرید. نمونۀ این درخت با این قدمت زود زود به دست نیاید.

علت نام‌گذاری

جاغرق از ترکیب دو کلمه جا به معنی مکان و غرق به معنی زیر آب بودن می باشد که در گذشته به دلیل آب فراوان در محل روستا به این نام معروف شده است. بعضی از اهالی روستا معتقدند که جام آب یکی از سلاطین در محل چشمه آبی در این مکان در آب غوطه ور شده است. در لغت نامه دهخدا نام این روستا به صورت “جاغرگ” یا “جغرگ” آورده شده که خود اهالی نیز به آن جغرگ می گویند.

بینالود ؛ روستایی در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا

موقعیت جغرافیایی

روستای ییلاقی جاغرق در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی مشهد و ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است. این منطقۀ ییلاقی به روستاهای عنبران، طرقدر، کردینه، تغاره و شاندیز محدود می شود. هر یک از این روستاهای نام برده شده، خود از مناطق ییلاقی بی نظیر مشهد محسوب می ‌شوند.

بینالود ؛ روستایی در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا

ویژگی آب و هوایی

جاغرق یک روستای چهارفصل است که زمستان های سرد و تابستان های خنک دارد. آب و هوای معتدل کوهستانی این روستا بسیار دل انگیز است.


اقتصاد و محصولات روستا

با توجه به وفور زمین های کشاوزی اهالی روستا عمدتا به کار باغداری مشغولند. البته به دلیل توریستی بودن و وجود تفرجگاه های زیبا در این منطقه اغلب مردم در کنار کار و زمین های کشاورزی و باغداری به مشاغل آزاد نیز روی آورده اند. عمده ترین محصولات باغی این منطقه گیلاس، سیب و توت می باشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید