رئیس جمهور پیش از عزیمت به آمریکا اظهار کرد که هیچ برنامه ای برای مذاکره یا ملاقات با آمریکایی‌ها ندارد.

 احتمال دیدار میان بایدن و رئیسی در نیویورک وجود دارد؟

به گزارش  سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ تهران را به مقصد ایالات متحده آمریکا ترک کرد. حالا کارشناسان معتقدند حضور رئیسی در نیویورک می‌تواند زمینه را برای مذاکره با طرف‌های غربی در راستای حل اختلافات در مذاکرات احیای برجام فراهم کند. البته اظهارات امروز رئیسی در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی هرگونه ملاقات با طرف‌ آمریکایی را از منتفی کرد. اما رئیس دولت سیزدهم مذاکره با سایر طرف‌های غربی را رد نکرد، همین امر نیز موجب تقویت خوشبینی‌ها جهت گشایش در پرونده اتمی شد.

روز گذشته محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی از همراهی علی باقری کنی با ابراهیم رئیسی در سفر به نیویورک خبر داد. انتشار این خبر باعث شد تا بازار گمانه‌زنی درباره دیدار احتمالی رئیس جمهوری اسلامی ایران با مقامات ارشد آمریکایی داغ شود. اما امروز ابراهیم رئیسی آب پاکی را روی دست همه ریخت و هرگونه ملاقات با سران دولت ایالات متحده را منتفی اعلام کرد.

حضور رئیس جمهور در نیویورک

ابراهیم رئیسی در شرایطی تهران را برای شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ترک کرد که سال گذشته به دلیل آنچه بیماری وی اعلام شد، از خیر این سفر مهم گذشته بود. به هر حال رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز برای نخستین بار عازم نیویورک شد و همین امر امیدها را برای حل اختلافات ایران با غرب تقویت کرد.

هرچند رئیسی صبح امروز پیش از عزیمت به آمریکا اظهار کرد: «هیچ برنامه ای برای مذاکره یا ملاقات با آمریکایی‌ها نداریم.»

اما مصاحبه وی با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا نکات امیدوارکننده‌ای داشت که احتمال حصول توافقاتی در راستای حل اختلافات برجامی را تقویت کرد. البته یکی دیگر از نشانه‌های مثبت برجامی، همراهی علی باقری با رئیسی در سفر به نیویورک است. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای روز گذشته از وجود فرصتی طلایی برای اروپایی‌ها سخن گفته بود.

مرندی تاکید دارد سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک در صورتی که مذاکره کننده ارشد ایران نیز در کنار وی است می تواند فرصتی مناسب جهت تلاش برای حل اختلافات فی مابین از سوی طرف اروپایی باشد. البته رئیسی هم در مصاحبه امروز خود به دیدارهایی از پیش تعیین شده اشاره کرد اما هنوز جزییاتی از برنامه ملاقات‌های رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نیویورک منتشر نشده است. اما کارشناسان معتقدند دیدار با مقامات اروپایی قاعدتا می‌تواند در صدر برنامه‌ ملاقات‌های رئیسی قرار بگیرد.

احتمال دیدار رئیسی و بایدن چقدر است؟

حال مشخص نیست که انگیزه اصلی ابراهیم رئیسی از انجام این سفر مهم چیست؟ آیا هدف دولت سیزدهم از حضور در اجلاس سالیانه سازمان ملل رفع موانع و مشکلات بر سر راه احیای برجام است یا خیر؟ به هر حال باید منتظر ماند و دید ملاقات‌های رئیسی در نیویورک به چه نحوی برنامه‌ریزی شده و آیا اتفاقی که در ۴۴ سال اخیر هیچگاه رخ نداده این بار رقم خواهد خورد یا اینکه بازهم پرونده اختلافات بین ایران و غرب مسکوت باقی می‌ماند؟

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید