قیمت گاز در اروپا با وجود کاهش در هفته‌های اخیر، همچنان بیش از هفت برابر میانگین قیمت برای این موقع از سال است .

سقوط قیمت گاز اروپا /  اقتصادهای اروپایی در آستانه رکود قرار داد؟

قیمت پایه گاز اروپا روز دوشنبه حداکثر ۸.۳ درصد کاهش یافت و به مسیر کاهشی که هفته گذشته داشت، ادامه داد. آلمان، انگلیس و کشورهای اروپایی دیگر قصد دارند میلیاردها یورو برای قطع وابستگی به واردات از روسیه، حمایت از شرکت‌های نیرو و تعیین سقف قیمت برای کاستن از فشار افزایش قیمت نیرو بر مصرف کنندگان و کسب و کارها، هزینه کنند.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، مذاکرات درباره پیشنهادهای کمیسیون اروپا برای کمک به کاهش تاثیر کمبود نیرو، همچنان ادامه دارد و باید مورد موافقت همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار بگیرد. این طرح شامل تهیه ۱۴۰ میلیارد یورو از طریق مالیات بر درآمد شرکتهای نیرو و همچنین محدودیت‌های اجباری در زمان پیک تقاضا برای نیرو و افزایش نقدینگی است.

آلمان به دنبال کنترل پالایشگاه‌های نفت

تصمیم روز جمعه آلمان برای به دست گرفتن کنترل پالایشگاه‌های نفت متعلق به روس‌نفت، نخستین گام در تدابیری است که ممکن است برلین را وادار کند کنترل بخش بزرگی از صنعت نیرو را به دست بگیرد. به گفته منابع آگاه، دولت آلمان سرگرم مذاکره برای ملی کردن بزرگترین واردکنندگان گاز شامل یونی‌پر و وی ان جی است.

دولت انگلیس هم طرحی را در دست بررسی دارد که ممکن است در راستای بسته حمایتی ۴۰ میلیارد پوندی لیز تراس، نخست وزیر این کشور، نرخ تعرفه نیرو برای بسیاری از کسب و کارها نصف شود. فرانسه قصد دارد افزایش قیمت نیرو برای خانوارها را سال آینده به ۱۵ درصد محدود کند. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه گفت: چنین اقدامی برای دولت ۱۶ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳ هزینه خواهد داشت.

با نزدیک شدن به فصل گرمایش، کارآمدی این تدابیر به محک گذاشته خواهد شد و معامله‌گران به سطح مخازن گاز متمرکز شده‌اند. ذخایر اروپایی حدود ۸۶ درصد پر شده‌اند که اندکی بالاتر از میانگین پنج ساله است و در آلمان ۹۰ درصد پر شده است.

قیمت گاز با وجود کاهش در هفته‌های اخیر، همچنان بیش از هفت برابر میانگین قیمت برای این موقع از سال است که تورم را سرعت بخشیده و اقتصادهای اروپایی را در آستانه رکود قرار داده است. انتظار می‌رود تقاضا با آغاز فصل گرمایش، به تدریج افزایش پیدا کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز هلند برای ماه آتی که قیمت پایه بازار اروپاست، روز دوشنبه ساعت ۸ و ۵۳ دقیقه به وقت آمستردام، ۶.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۷۵ یورو مگاوات ساعت رسید که پایین‌ترین قیمت از ۲۵ ژوئیه بود. بازار انگلیس به مناسب تعطیلات، بسته بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید