روسیه تلاش می‌کند یک مجموعه جدید زیر چتر شانگهای ایجاد کند این سبب می‌شود که تبادلات به شکلی انجام شود که دلار کنار گذاشته شود.

هدف هیات روسی برای سفر به ایران چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، امروز ۶۵ شرکت از روسیه در قالب هیات ۱۰۰ نفره به ایران آمدند. این شرکت‌ها برای سه روز در ایران حضور دارند و در این مدت فعالان اقتصادی ایران می‌توانند رایزنی‌های لازم برای همکاری با شرکت‌های روسی را انجام دهند.

هیات روسی وارد ایران می‌شود

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در گفتگو با مهر اعلام کرد که ۷۵۰ جلسه تجاری با شرکت‌های روسی شکل می‌گیرد. حوزه فعالیت شرکت‌های روسی شامل صنایع غذایی و کشاورزی (غلات)، شیرینی و شکلات، آبزیان، تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع غذایی و کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، شیشه و بلور، صنایع فلزی، سیستم‌های مخابراتی و رادیویی، انرژی و بازیافت است.

گرچه بسیاری از فعالان اقتصادی از حضور هیات روسی در ایران ابراز خرسندی می‌کنند، اما هستند فعالانی که نقاط ضعف مراودات اقتصادی ایران را برمی‌شمرند و انتقاداتی به همکاری روسیه با ایران وارد می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین این انتقادات ضعف لجستیکی و زیرساخت‌هایی است که برای تجارت با روسیه لازم است. برخی نیز این اتفاق را به برجام ارتباط می‌دهند و معتقدند نزدیکی سیاسی ایران به روسیه باعث تضعیف توافق برجام خواهد شد. گویا ایران بین برجام و روسیه، این کشور را برگزیده باشد.

فقدان زیرساخت لجستیک برای همکاری ایران و روسیه

در کنار انتقادات سوالاتی نیز مطرح است. اینکه روسیه چقدر می‌تواند در حوزه انرژی به ایران کمک کند؟ آیا روسیه برای دور زدن تحریم کشور مراودات اقتصادی خود با ایران را افزایش می‌دهد؟ در این صورت چرا کشور ایران را که خود تحریم است انتخاب کرده است؟

سومین مشکل افزایش مبادلات سیاسی با روسیه عدم اعتماد برخی از فعالان اقتصادی به روسیه است. برخی روسیه را کشوری می‌شناسند که به وعده‌هایش عمل نمی‌کند یا حق ایران را در مبادلات نمی‌دهد. به طور مثال به‌تازگی رئیس‌ جمهوری روسیه می‌خواهد ۱۱۰۰ کیلومتر لوله گاز را به پاکستان برساند و لوله‌ها را از کشورهای قزاقستان، ازبکستان و افغانستان عبور بدهد. این قرارداد نهایی شد، در حالی که ایران انتظار می‌کشید در این مسیر باشد.

مسعود دانشمند، فعال بخش خصوصی درباره ورود هیات روسی به ایران به تجارت‌نیوز گفت: ارزش صادرات و واردات ایران با روسیه از ابتدا تا به امروز به بیش از سالانه دو میلیارد دلار نرسید. امروز می‌خواهند حجم معاملات را بالا ببرند، اما معلوم نیست که روسیه چه برای عرضه به ایران دارد؟ یا برعکس ما چه چیزی برای ارائه به روس‌ها داریم. این تبادلات چگونه انجام خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: زیرساخت‌های لجستیک برای افزایش معاملات ایران و روسیه وجود ندارد. به طور مثال ۵۰۰ هزار تن جو قرار است از بندر اوکتائو به بندر فریدونکنار منتقل شود؛ اما تا سه ماه دیگر کشتی برای این کار وجود ندارد. ما باید کشتی به خزر بیاوریم. این کار باید از کانال روس‌ها انجام شود که آن‌ها اجازه نمی‌دهند.

روسیه ایران را دور می‌زند؟

دانشمند درباره انتخاب بین برجام و روسیه توسط ایران توضیح داد: روس‌ها ایران را جا می‌گذارند. به طور مثال در ایجاد خط لوله گاز به پاکستان ایران را نادیده گرفتند. ایران در اجلاس شانگهای صندلی دارد، اما کسی به ایران پیشنهاد همکاری نداد. همچنین چند سال است که خط لوله صلح ایران در مرز پاکستان بیکار مانده است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که «آیا روسیه از ایران برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند یا خیر؟» تشریح کرد: روسیه برای منافع خود از تمام امکانات استفاده و تلاش می‌کند این مناسبات را با روسیه و چین نیز برقرار کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نزدیکی ایران به روسیه ارتباطی با برجام ندارد. ایران مناسبات عمیقی با روسیه دارد و این حرف امروز یا دیروز نیست. روسیه تلاش می‌کند یک مجموعه جدید زیر چتر شانگهای ایجاد کند. این سبب می‌شود که تبادلات به شکلی انجام شود که دلار کنار گذاشته شود.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری روسیه در حاشیه نشست شانگهای در شهر سمرقند ازبکستان، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، دیدار کرد. گفته می‌شود که پوتین در دیدارش با رئیسین درباره برجام صحبت کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید