پژو پارس دوگانه‌سوز و پژو پارس TU۵ بییشترین اختلاف قیمت را بین محصولات ایران خودرو در بازار و کارخانه را تجربه می‌کنند.

تفاوت عجیب قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در کارخانه و بازار /  سمند EF7 دوگانه‌سوز رکورددار اختلاف قیمت

سمند EF7 دوگانه‌سوز رکورددار اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. در آخرین روزهای تابستان امسال قیمت سمند EF7 دوگانه‌سوز در بازار به ۴۲۰ میلیون تومان رسید درحالی که ارزش این محصول در کارخانه ۱۶۹ میلیون تومان است. بین تمام محصولات ایرانخودرو و سایپا، از این حیث پژو پارس دوگانه‌سوز و پژو پارس TU5 به‌ترتیب با حاشیه سود ۱۳۰ و ۱۱۰ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. درطرف مقابل شاهین و انواع مدل‌های خانواده کوییک که توسط سایپا عرضه می‌شوند، کمترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کنند. همین موضوع از کمبود تقاضا برای شاهین و انواع کوییک در بازار حکایت دارد و وزارت صمت را به حذف این محصولات از فرآیند قرعه‌کشی وادار کرده است.

قیمت روز محصولات ایرانخودرو

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، سمند EF7 دوگانه‌سوز بیشترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کند. قیمت سمند EF7 دوگانه‌سوز در نمایندگی‌های ایرانخودرو ۱۶۹ میلیون تومان است، اما در بازار آزاد برای همین محصول حدود ۴۲۰ میلیون تومان رد و بدل می‌شود و باید این اختلاف را تقریبا ۱۵۰ درصد بدانیم. ناگفته نماند که سمند EF7 دوگانه‌سوز امسال توسط ایران خودرو عرضه نشده و در سه مرحله ابتدایی فروش خودرو از طرق سامانه یکپارچه خبری از این محصول نبوده است. بعد از سمند EF7 دوگانه‌سوز، به‌ترتیب پژو پارس دوگانه‌سوز و پژو پارس TU۵ بییشترین اختلاف قیمت را بین محصولات ایران خودرو تجربه می‌کنند.

قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز که در بازار آزاد به مرز ۴۰۰ میلیون تومان رسیده، در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است. فاصله ۲۲۴ میلیون تومانی قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز بین کارخانه و بازار معادل ۱۳۰ درصد برآورد می‌شود. خرید پژو پارس TU۵ نیز در کارخانه و بازار به‌ترتیب ۱۷۶ و ۳۷۰ میلیون تومان هزینه دارد و این فاصله حدود ۱۱۰ درصد برآورد می‌شود. فراموش نکنیم که در آخرین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه، حدود ۳۴ درصد از متقاضیان سراغ پژو پارس TU۵ رفتند. خرید پژو ۲۰۶ تیپ دو از کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان آب می‌خورد و در بازار آزاد ارزش این محصول تقریبا دو برابر نرخ کارخانه است و حاشیه سود خرید و فروش این خودرو دقیقا ۱۰۰ درصد است. در طرف مقابل سمند سورن پلاس کمترین اختلاف قیمت را بین محصولات ایران خودرو تجربه می‌کند. این یکی را در کارخانه ۲۶۱ میلیون تومان می‌فروشند و خرید آن در بازار آزاد ۳۳۷ میلیون تومان هزینه دارد.

به‌این ترتیب فاصله ۷۶ میلیون تومانی قیمت سمند سورن پلاس بین کارخانه و بازار، معادل ۳۰ درصد است. رانا پلاس و تارا اتوماتیک نیز از این حیث در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. رانا پلاس ۸۵ میلیون تومان (۴۰ درصد) بین کارخانه و بازار تفاوت قیمت دارد و تارا اتوماتیک با همین حاشیه سود خرید و فروش می‌شود. این وسط حاشیه سود تارا دنده‌ای، پژو ۲۰۷ دنده‌ای و دنا تیپ یک بین ۵۰ تا ۹۵ درصد است که می‌توانید جزئیات قیمت این محصولات را در جدول زیر مشاهده کنید.

تفاوت قیمت خودروهای ایرانخودرو بین کارخانه و بازار

خودرو

کارخانه (میلیون تومان)

بازار (میلیون تومان)

اختلاف (میلیون تومان)

حاشیه سود

سمند EF7 دوگانه‌سوز

۱۶۹

۴۲۰

۲۵۱

۱۵۰ درصد

سمند LX

۱۶۰

۳۰۲

۱۴۲

۹۰ درصد

سمند سورن پلاس

۲۶۱

۳۳۷

۷۶

۳۰ درصد

دنا تیپ یک

۲۰۶

۴۰۲

۱۹۶

۹۵ درصد

دنا پلاس

۲۲۸

۴۲۷

۱۹۹

۹۰ درصد

دنا پلاس توربو

۳۴۵

۴۶۸

۱۲۳

۳۵ درصد

دنا پلاس توربو اتوماتیک

۳۹۸

۵۰۵

۱۰۷

۲۵ درصد

پژو پارس دوگانه‌سوز

۱۷۶

۴۰۰

۲۲۴

۱۳۰ درصد

پژو پارس XU7P

۱۶۵

۳۰۶

۱۴۱

۸۵ درصد

پژو پارس TU5

۱۷۶

۳۷۰

۱۹۴

۱۱۰ درصد

پژو 207 دنده‌ای

۲۱۵

۳۹۹

۱۸۴

۸۵ درصد

پژو 206 تیپ 2

۱۵۰

۳۰۰

۱۵۰

۱۰۰ درصد

سورن پلاس

۲۶۱

۳۳۷

۷۶

۳۰ درصد

رانا پلاس

۲۱۵

۳۰۰

۸۵

۴۰ درصد

تارا دنده‌ای

۲۹۳

۴۳۵

۱۴۲

۵۰ درصد

تارا اتوماتیک

۴۱۵

۵۸۵

۱۷۰

۴۰ درصد

اختلاف قیمت محصولات سایپا بین کارخانه و بازار

بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد، تیبا صندوقدار و ساینا دنده‌ای در محصولات سایپا بیشترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کنند. تیبا صندوقدار در کارخانه حدود ۱۲۰ میلیون تومان عرضه می‌شود و در بازار آزاد تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان ارزش دارد. فاصله ۸۰ میلیونی قیمت تیبا صندقدار بین کارخانه و بازار معادل ۶۰ درصد است و همین رقم اختلاف ارزش ساینا دنده‌ای را بین این دو بازار نشان می‌دهد. سایپا، ساینا دنده‌ای را ۱۲۴ میلیون تومان می‌فروشد و در بازار آزاد خرید این محصول نزدیک ۲۰۵ میلیون تومان هزینه دارد. البته گروه خودروسازی سایپا حداقل در دو مرحله اخیر فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه هیچکدام از محصولات تیبا صندوقدار و ساینا دنده‌ای را عرضه نکرده است.

بعد از این دو محصول تیبا ۲ یا همان تیبا هاچ‌بک رکورددار اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به‌شمار می‌رود. تیبا ۲ در کارخانه ۱۲۶ و در بازار آزاد حدود ۲۰۵ میلیون تومان فروخته می‌شود و این فاصله را باید معادل ۶۰ درصد درنظر بگیریم. در طرف مقابل شاهین و انواع کوییک کمترین اختلاف قیمت را بین این دو بازار تجربه می‌کنند. قیمت شاهین در کارخانه ۳۴۴ میلیون تومان است و خرید آن در بازار ۳۶۰ میلیون تومان هزینه دارد. بین انواع مدل‌های کوییک، محصول کوییک دنده‌ای ساده با اختلاف ۲۰ درصدی، بیشترین تفاوت قیمت را دارد. قمیت کوییک دنده‌ای در کارخانه ۱۶۸ میلیون تومان است و الان این محصول در بازار آزاد بیش از ۲۰۰ میلیون تومان مشتری ندارد. تقاضای کم برای این خودروهای باعث شد تا وزارت صمت آن‌ها را از فرآیند قرعه‌کشی خارج کند.

تفاوت قیمت خودروهای ایرانخودرو بین کارخانه و بازار

خودرو

کارخانه (میلیون تومان)

بازار (میلیون تومان)

اختلاف (میلیون تومان)

حاشیه سود

تیبا

۱۲۰

۲۰۰

۸۰

۶۵ درصد

تیبا 2

۱۲۶

۲۰۵

۷۹

۶۰ درصد

ساینا دنده‌ای

۱۲۴

۲۰۵

۸۱

۶۵ درصد

ساینا S

۱۶۹

۳۱۰

۴۱

۲۵ درصد

کوییک دنده‌ای

۱۶۸

۲۰۰

۳۲

۲۰ درصد

کوییک R

۱۷۸

۲۰۵

۲۷

۱۵ درصد

کوییک پلاس اتوماتیک

۲۷۷

۳۰۵

۲۸

۱۰ درصد

شاهین

۳۴۴

۳۶۰

۱۶

پنج درصد

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا قیطاسی IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    تیبا که دیگه کلا از رده خارج شده . ساینا هم همینطور و فقط یکی کوییک و ساینا اس باقی موندن!! فقط کسانی که از قبل پیش خرید کردند خودروهای خودشان را تحویل میگیرند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید