۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 55388980

هیچ درمان مؤثر واحدی برای زگیل های تناسلی کشف نشده است. هر چند که تعدادی گزینه ی درمانی وجود دارد؛ با این حال، هیچ کدام از آن ها به صورت ۱۰۰ درصدی برای از بین بردن زگیل ها و جلوگیری از عود کردن آن ها در همه ی بیماران، مؤثر نیست.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده هایی به رنگ پوست یا خاکستری رنگ هستند که در ناحیه ی تناسلی و مقعد مردان و زنان یافت می شوند.

نشانه ها و علائم زگیل تناسلی (HPV) چیست؟

اگر چه زگیل تناسلی بدون درد است اما ممکن است به دلیل محل، اندازه یا خارش، آزاردهنده باشد. ما در ادامه تعدادی از نشانه های زگیل تناسلی را آورده ایم. با این حال برای مشاهده تصاویر این بیماری می توانید به مقاله ۱۴عکس بیماری هایی که با زگیل تناسلی در مردان اشتباه می شوند مراجعه کنید.

  • اندازه ی آن ممکن است از کمتر از ۱ میلی متر تا چندین سانتی متر مربع (برای وقتی که چند زگیل به هم بپیوندند)، متغیر باشد.
  • زنان و مردان مبتلا به زگیل تناسلی، اغلب از برجستگی های بدون درد، خارش و ترشحات ناشی از آن، شکایت دارند.
  • زمانی که زگیل، دهانه ی مجرای ادرار (منفذی که ادرار از طریق آن خارج می شود) را درگیر کند، مشکل اولیه ی آن به ندرت ممکن است شامل خونریزی یا انسداد ادراری باشد.
  • وجود زگیل در بیش از یک ناحیه، امری متداول است.
  • ممکن است سابقه ی بیماری های مقاربتی (STD) قبلی یا هم زمان با این بیماری وجود داشته باشد.

چه چیزی باعث به وجود آمدن زگیل تناسلی (HPV) می شود؟

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع HPV شناسایی شده است و امکان دارد حدود ۴۰ نوع از آن ناحیه ی تناسلی را درگیر کنند. اکثر زگیل های تناسلی ناشی از دو نوع خاص ویروس (HPV- ۶ و ۱۱) هستند که نوع های «کم خطر» محسوب می شوند؛ این بدان معناست که پتانسیل کمتری برای ایجاد سرطان دارند.

 انواع دیگر HPV، علت های شناخته شده ی تغییرات پیش سرطانی و سرطان دهانه ی رحم در زنان هستند. HPV-۱۶ که یکی از انواع «پر خطر» است، علت ۵۰ درصد از سرطان های دهانه ی رحم می باشد. HPV نوع ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹ و ۶۸ از دیگر انواع شناخته شده ی نوع «پر خطر» این ویروس هستند.

انواع پرخطر HPV به عنوان نوع های انکوژنیک (ژن های تومورزا) این ویروس نیز شناخته می شوند. اعتقاد بر این است که HPV عامل ۱۰۰ درصدی موارد سرطان دهانه ی رحم است. زگیل های معمولی مشابه زگیل تناسلی نیستند و توسط نوع های دیگری از HPV ایجاد می شوند که پوست را درگیر می کنند.

زگیل تناسلی چیست؟

ذرات ویروسی می توانند در حین رابطه ی جنسی، از طریق خراش های میکروسکوپی به پوست و سطوح مخاطی در ناحیه ی تناسلی نفوذ کنند.  از زمانی که ویروس HPV سلول ها را مورد تهاجم قرار می دهد، ممکن است یک دوره ی چند ماهه تا چند ساله ی نهفتگی (خاموش)، بدون هیچ نشانه ای از عفونت رخ دهد.

به طور کلی، این ویروس در بدن حدود دو سوم از افرادی که با شریک مبتلا به زگیل تناسلی خود رابطه ی جنسی برقرار کرده اند، طی سه ماه رشد خواهد کرد. زگیل های تناسلی به طور غیر مستقیم با مصرف قرص های ضد بارداری ارتباط دارند؛ علت این موضوع افزایش تماس جنسی بدون استفاده از محافظ، داشتن چند شریک جنسی و برقراری رابطه ی جنسی در سنین پایین است.

آیا واکسنی برای پیشگیری از زگیل تناسلی وجود دارد؟

  • واکسن HPV (گارداسیل) در سال ۲۰۰۶ توسط FDA تأیید شده است و در حال حاضر، به مردان و زنان ۹ تا ۲۶ سال توصیه می شود. این واکسن ثابت کرده است که در پیشگیری از عفونت ۴ نوع متداول HPV (۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸) برای زنانی که قبلاً در معرض این ویروس قرار نگرفته اند، ایمن و بسیار مؤثر بوده است.

 با این وجود، در افرادی که قبلاً به HPV مبتلا شده اند تأثیر کمتری دارد و از همه ی نوع های عفونت HPV محافظت نمی کند. امروزه مطالعاتی جهت بررسی تأثیر و ایمنی واکسن HPV در زنان مسن در دست تحقیق است.

  • گارداسیل ۹ علاوه بر چهار نوع ویروسی که گارداسیل اصلی از آن ها محافظت می کند، در برابر ویروس های نوع ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ (در مجموع ۹ نوع ویروس) نیز فعال است. همچنین برای هر دو جنسیت مرد و زن در سنین ۹ تا ۲۶ ساله تأیید شده است.
  • واکسن دیگری به منظور مقابله با HPV نوع ۱۶ و ۱۸، به نام سراویکس توسط FDA برای زنان ۱۰ تا ۲۵ ساله تأیید شده است، اما در سال ۲۰۱۶ از بازار ایالات متحده حذف شد.

زگیل تناسلی چیست؟

  • پیشگیری از گسترش HPV به این علت که درمان ۱۰۰ درصد مؤثری ندارد، بسیار مهم است؛ چرا که این ویروس عامل به وجود آمدن زگیل های تناسلی و بعضی از سرطان ها است. زمانی که حین رابطه ی جنسی از کاندوم استفاده شود و فرد مبتلا تا پایان درمان خود از فعالیت جنسی اجتناب کند، انتقال زگیل تناسلی کاهش خواهد یافت.

روش درمان زگیل تناسلی (HPV) چیست؟

هیچ درمان مؤثر واحدی برای زگیل های تناسلی کشف نشده است. هر چند که تعدادی گزینه ی درمانی وجود دارد؛ با این حال، هیچ کدام از آن ها به صورت ۱۰۰ درصدی برای از بین بردن زگیل ها و جلوگیری از عود کردن آن ها در همه ی بیماران، مؤثر نیست.

 همچنین درمان عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی، پس از بروز آن امکان پذیر نخواهد بود. ممکن است زگیل تناسلی در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد طی یک دوره ی ۳ تا ۴ ماهه خود به خود از بین برود. در اینجا سه ​​روش مؤثر برای درمان زگیل های تناسلی آورده شده است.

  • کرایوتراپی: در این روش با استفاده از نیتروژن مایع یا یک «کرایو پروب»، زگیل را منجمد و فریز می کنند. کرایوتراپی بهترین روش درمانی برای از بین بردن زگیل محسوب می شود، زیرا با عوارض جانبی کم، بازدهی بالایی داشته است.
  • لیزر درمانی: این درمان برای زگیل های بزرگ و وسیع یا عود کننده به کار برده می شود و ممکن است به بی حسی محلی، موضعی یا عمومی نیاز داشته باشد.

 لیزر، ضایعات ناشی از HPV را به صورت فیزیکی از بین می برد. معایب این روش عبارتند از هزینه ی بالای آن، بیشتر بودن زمان بهبودی، خراشیدگی و وجود ذرات ناشی از دود لیزر در هوا که به صورت بالقوه، ویروسی عفونی هستند.

  • الکترودسیکاسیون: در این روش از جریان الکتریکی برای از بین بردن زگیل استفاده می شود و می تواند در مطب و با بی حسی موضعی انجام گیرد. این نکته قابل ذکر است که دود حاصل از آن نیز ممکن است عفونی باشد.

برای مشاوره با متخصص ارولوژی و یا ویزیت آنلاین میتوانید به وب سایت دکتر محمد جباری مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید