ضیافت شام سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های در حالی در سمرقند برگزار شد که رییس جمهور ایران در این مراسم حضور نیافت.

 علت غیبت رئیس جمهور ایران در ضیافت شام سران سازمان شانگهای چه بود؟
به گزارش سلام نو، خبرگزاری دولت (ایرنا) نوشت: ضیافت شام سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شامگاه پنجشنبه در حالی در سمرقند برگزار شد که رییسی رییس جمهور ایران در این مراسم حضور نیافت.

 از منابع مطلع اطلاع یافتیم که علت حضور نداشتن رییس جمهور ایران در این ضیافت، تاکید بر پروتکل های جمهوری اسلامی ایران در مراسم شام بوده است؛ از این رو رییسی پس از شرکت در آیین غرس نهال یادبود اجلاس، عازم مسجد اهل بیت (ع) شهر سمرقند شد تا ضمن ادای فرضیه نماز، در جمع نمازگزاران مردم مسلمان این شهر نیز حضور یابد.

با این حال برخی رسانه ها عکسی از روسای جمهور حاضر در این اجلاس منتشر کرده اند که نشان می دهد رییسی در کنار همتایان خود دور یک میز پذیرایی حضور دارد که بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد این تصویر مربوط به پیش از برگزاری مراسم غرس نهال توسط سران کشورها است.

در این ارتباط مهدی خانعلی زاده از خبرنگاران حاضر در اجلاس شانگهای نیز در نوشتاری در فضای مجازی این باره توضیح داد: سران شرکت کننده در اجلاس شانگهای برای حضور در مراسم درختکاری چند دقیقه قبل از مراسم در سالنی کنار هم جمع شدند تا مراسم شروع شود. آقای رییسی به دلیل برنامه های متعدد آخرین نفری است که به جمع ملحق می شود و به محض رسیدن با دعوت رییس جمهور ازبکستان به محل درختکاری می‌روند.

به گفته خانعلی زاده، «بعد از پایان درختکاری همه روسا به سمت سالن ضیافت رسمی شام می روند به جز یک نفر؛ سید ابراهیم رییسی که به جای ضیافت برای نماز و گفت و گو با مردم مسلمان سمرقند به مسجد اهل بیت(ع) می رود. البته این عدم عضور یک علت دیگر هم داشت، تاکید بر پروتکل های جمهوری اسلامی ایران در مراسم شام».

رییسی که به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود به سمرقند سفر کرده است، در نخستین روز سفر و پس از استقبال رسمی دیدارهای دو جانبه با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان داشت که به امضای ۱۷ سند همکاری میان دو کشور انجامید. اسناد عضویت ایران در سازمان شانگهای نیز در روز نخست به امضای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه رسید.

در روز دوم این سفر نیز رییسی با روسای جمهور روسیه، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای دیدار و گفت و گو کرد و توسعه روابط همسایگی و منطقه ای را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برشمرد. دیدار با تجار ایرانی در ازبکستان، حضور در جمع نمازگزاران مسجد سمرقند، غرس نهال یادبود از دیگر برنامه‌ های رییسی در روز دوم سفر بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید