یک مجری سرشناس تلویزیون در آمریکا ادعا کرد که هند پس از پایان حکومت بریتانیا هیچ‌گونه شگفتی معماری تولید نکرده است.

اظهارات جنجالی مجری تلویزیون در آمریکا خشم مردم هند را برانگیخت
به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب،یک مجری سرشناس تلویزیون در آمریکا با گفتن این که بریتانیایی‌ها هند را متمدن کرده‌اند، خشم مردم هند را برانگیخته است.

تاکر کارلسون از شبکه فاکس نیوز ادعا کرد که هند پس از پایان حکومت بریتانیا هیچ‌گونه شگفتی معماری تولید نکرده است.

کارلسون این گفته را در جریان برنامه‌ای درباره ملکه الیزابت دوم که هفته گذشته در سن ۹۶ سالگی درگذشت، بیان کرد.

نظرات او توسط سیاستمداران، مفسران و کاربران شبکه‌های اجتماعی به عنوان نظراتی نژادپرستانه و ناآگاهانه مورد انتقاد قرار گرفته است.

این گفته‌ها در زمانی اظهار شده‌اند که مرگ ملکه بحثی حساس در مورد گذشته استعماری امپراتوری بریتانیا را زنده کرده است.

در روزهای اخیر، تعدادی از نویسندگان و دانشگاهیان برجسته در سراسر جهان، از جمله در هند، نهاد سلطنت بریتانیا را مورد انتقاد قرار داده‌اند که به گفته آن‌ها، هنوز برای تحقیر و بی‌رحمیِ امپراتوری حساب پس نداده است.

آقای کارلسون برای کم‌اهمیت جلوه دادن این استدلال در برنامه هفته گذشته خود مدعی شد امپراتوری بریتانیا چیزی «بیشتر از فقط نسل کشی» بوده است.

او در کلیپی که از آن زمان در توییتر سر و صدا به پا کرده است، گفت: «کشورهای قوی بر کشورهای ضعیف تسلط پیدا می‌کنند. این روند تغییر نکرده است.»

این مجری افزود که برخلاف ایالات متحده، انگلیسی‌ها «مسئولیت استعماری خود را جدی گرفتند» و با «نجابتی که با هیچ امپراتوری در تاریخ بشریت قابل مقایسه نیست» بر جهان حکومت کردند.

او گفت: «وقتی انگلیسی‌ها از هند خارج شدند، تمدنی کامل، زبان، نظام حقوقی، مدارس، کلیساها و ساختمان‌های عمومی را پشت سر باقی گذاشتند که همه آن‌ها هنوز هم استفاده می‌شوند.»

سپس این مجری سعی کرد با مثال زدن از «پایانه ویکتوریا» از موضع خود دفاع کند - یک سازه عظیم ویکتوریایی از سنگ‌ماسه زرد، گرانیت و بازالت آبی-خاکستری در شهر مومبای(بمبئی سابق) - که توسط بریتانیایی‌ها در سال ۱۸۸۷ ساخته شد و در سال ۲۰۱۶ به «پایانه چاتراپاتی شیواجی ماهاراج» تغییر نام داد.

آقای کارلسون گفت: «بعد از ۷۵ سال استقلال، آیا [هند] یک ساختمان به زیبایی ایستگاه قطار بمبئی که استعمارگران بریتانیا آن را ساخته بودند، ساخته است؟ نه متأسفانه نه، حتی یک ساختمان.»

اظهارات او خشم بسیاری را در هند برانگیخت، از جمله سیاستمداران ارشدی مانند ششی ثرور از حزب اصلی مخالف کنگره.

آقای ثرور با دو ایموجی خشمگین توییت کرد: « فکر می‌کنم توییتر وقتی نمی‌توانید با تسلط بر اعصابتان پاسخ دهید، باید گزینه‌ای برای (نشان دادن این خشم) داشته باشد.»

کاربر دیگری گفت که این ادعا را «خنده‌دار» می‌داند زیرا خیره‌کننده‌ترین ساختمان‌هایی را که در هند دیده است «بریتانیایی‌ها نساخته‌اند، بلکه خود هندی‌ها ساخته‌اند».

او افزود: «قبل از استعمار بود که آنها هنوز استطاعتش را داشتند ... استعمار هند را ویران کرد، آن را نساخت.»

مارتینا ناوراتیلووا، اسطوره تنیس نیز درباره این موضوع اظهار نظر کرد و گفت که «بی‌اطلاعی کامل» آقای کارلسون «از تاریخ بسیار حیرت آور» است.

او در توییتی نوشت: «نژادپرستی شما بیش از اندازه است و حماقت شما در این موضوع خاص در حد المپیک است!!!»

با این حال، روزنامه‌نگاری به نام بارکا دات گفت که درباره این جنجال اغراق شده است و آن را موردی از «وسواس بیهوده به شرق‌شناسی سفیدپوست‌ها» خواند.

او افزود: «از اینکه رسانه‌های هندی حاضرند این همه وقت صرف یک مجری آمریکایی کنند که اگر درباره کشورش نظری می‌دادی هیچ‌کس حتی باخبر نمی‌شد، متعجب شدم».

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید