بنابر اعلام یک مقام ارشد ارمنستان، خشونت و درگیری دو روزه میان دو کشور سابق شوروی بر سر اراضی قره‌باغ، با تلاش‌های دیپلماتیک روسیه آتش‌بس شده است.

آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان برقرار شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات جمهوری آذربایجان درباره این آتش‌بس به منظور متوقف کردن مرگبارترین تنش میان این دو کشور از سال ۲۰۲۰ سکوت اختیار کرده‌اند.

روسیه نیروی دیپلماتیک برجسته در این منطقه است و ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح در آنجا دارد. مسکو میانجی قراردادی بود که به جنگ ۲۰۲۰ پایان داد؛ جنگی که جنگ دوم قره‌باغ نام گرفت و در آن صدها تن کشته شدند.

خبرگزاری‌های روسی به نقل از آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان گزارش دادند: به لطف مشارکت جامعه بین‌المللی، توافقی در مورد آتش‌بس حاصل شده است.

در این اطلاعیه آمده است که آتش‌بس از چند ساعت پیش اجرا شده است. وزارت دفاع ارمنستان پیشتر اعلام کرده بود که تیراندازی در مناطق مرزی متوقف شده است.

هر کدام از طرفین، یکدیگر را مقصر این درگیری‌های تازه قلمداد می‌کنند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان پیشتر به پارلمان کشورش گفته بود که از زمان آغاز خشونت‌ها در این هفته، ۱۰۵ نظامی ارمنی کشته شده‌اند. جمهوری آذربایجان هم در روز اول درگیری‌ها از کشته شدن ۵۰ نظامی خود خبر داد. رویترز قادر به تایید آمار طرفین نیست.

آتش‌بس به خاطر تلاش‌های دیپلماتیک روسیه

گریگوری کاراسین، یکی از اعضای ارشد مجلس علیای روسیه به خبرگزاری ریا گفت که آتش‌بس عمدتاً از طریق تلاش‌های دیپلماتیک روسیه برقرار شد.

او گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با پاشینیان صحبت کرده است. پوتین پس از آغاز خشونت‌ها درخواست آرامش کرد و دیگر کشورها هم از هر دو طرف خواستند تا خویشتنداری کنند.

پاشینیان در سخنرانی خود در پارلمان گفته بود که کشورش از سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری مسکو درخواست کرده است تا به بازسازی تمامیت ارضی‌اش کمک کند. خبرگزاری روسی تاس به نقل از او گزارش داد: اگر بگوییم آذربایجان به ارمنستان تعدی کرده است، به این معنی است که آنها توانسته‌اند بر برخی از سرزمین‌ها تسلط پیدا کنند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان ده‌ها سال است که بر سر قره‌باغ، منطقه‌ای کوهستانی که به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته شده و در عین حال جمعیت زیادی ارمنی را در خود جای داده، با هم درگیر هستند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید