بسیاری از دهانشویه‌ها با از بین بردن باکتری و میکروب‌های دهان از بروز بیماری‌های پریودنتال مانند التهاب لثه جلوگیری می‌کنند. در واقع مواد فعال موجود در این دهان شویه‌ها در کاهش التهاب، تورم و خونریزی لثه هم مؤثر هستند.

از چه دهانشویه‌ای استفاده کنیم؟

سلامت دندان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه علاوه بر کمک به غذا خوردن و جویدن بهتر غذا، روی زیبایی چهره شما نیز تأثیر بسیاری می‌گذارد. به همین‌خاطر راه‌های زیادی برای حفظ سلامت آن‌ها وجود دارند. آیا تاکنون در رابطه با ضرورت مصرف و خواص دهانشویه برای دندان‌ها چیزی شنیده‌اید؟

پزشکان توصیه می‌کنند پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، بهتر است از دهانشویه استفاده کنید؛ زیرا این محلول به شستشوی بهتر باکتری‌ها و ذرات غذا از روی دندان‌ها کمک کرده و به‌عنوان یک محافظ در برابر انواع بیماری‌های دهان و دندان مانند زخم لثه شناخته می‌شود.

امروزه انواع مختلفی از این محصولات در بازار وجود دارند که شما را هنگام خرید دهانشویه مناسب سردرگم می‌کنند؛ بنابراین بهترین کار این است که قبل از خرید، از پزشک خود مشورت بگیرید.

آیا تفاوتی میان دهانشویه‌ها وجود دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با تفاوت دهانشویه ها صحبت کنیم، ابتدا جهت آشنایی بیشتر یک توضیح مختصر در رابطه با این محصول می‌دهیم. دهانشویه مایعی است که به‌ منظور حفظ بهداشت دهان دندان و با از بین بردن باکتری‌های مضر، مانع از پوسیدگی دندان و تجمع جرم میان آن‌ها می‌شود. همچنین از بروز هرگونه بیماری دهان دندان جلوگیری و به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند. به طور کلی دهانشویه‌ها در دو دسته بهداشتی و درمانی قرار می‌گیرند که در ادامه در مورد هریک از آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

  • دهانشویه‌های غیردرمانی

بسیاری از افراد همیشه از بوی بد دهان خود شکایت می‌کنند و به دنبال یک راه‌حل مؤثر هستند. بوی بد دهان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برای فهمیدن این موضوع باید به پزشک مراجعه کنید؛ اما استفاده از دهانشویه‌های آرایشی و بهداشتی می‌توانند برای مدتی شما را از شر این مشکل خلاص کنند. این محصولات با کاهش باکتری‌های مضر و ذرات غذا از روی دندان‌ها، به رفع بوی بد دهان و خوش بو کردن آن البته برای مدت کوتاهی کمک می‌کنند. در واقع دهانشویه‌های آرایشی هیچ نقشی در جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بیماری‌های مربوط به دهان و دندان ندارند.

  • دهانشویه‌های درمانی

دهانشویه‌های درمانی با محافظت از دهان و دندان در جلوگیری از پوسیدگی دندان، انواع بیماری‌های لثه و... نقش مؤثری دارند.

  1. دهانشویه فلورایدی

فلوراید ماده غلیظی است که در آب آشامیدنی، برخی از مواد غذایی، خمیر دندان‌ها و دهانشویه‌ها یافت می‌شود و در حفظ سلامت دندان و افزایش استحکام آن‌ها نقش مؤثری دارد. از خواص دهانشویه حاوی فلوراید می‌توان به مواردی چون تقویت مینای دندان، پیشگیری از تشکیل پلاک و حفره، توقف پوسیدگی و جلوگیری از پوسیده شدن دندان‌ها اشاره کرد.

استفاده از این نوع دهانشویه‌ها برای کودکان از سنین بالای ۸ سال و بزرگسالان مناسب است؛ اما از آنجایی که مصرف بیش از حد این محصول باعث ایجاد لکه برروی دندان‌ها می‌شود، باید به‌منظور شستشوی روزانه از محلول‌های حاوی ۰۵/۰ سدیم فلوراید و برای شستشوی هفتگی از محلول‌های حاوی ۲/۰ سدیم فلوراید استفاده کنید.

  1. دهانشویه ضدعفونی کننده

دهانشویه‌های ضدعفونی کننده در دو نوع محلول‌های حاوی الکل و محلول‌های حاوی کلرهگزیدین هستند. از خواص دهانشویه حاوی الکل می‌توان به جلوگیری از رشد باکتری‌ها، درمان التهاب، جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان اشاره کرد.

دهانشویه‌های حاوی کلرهگزیدین با کاهش رشد باکتری‌ها در دهان، در درمان بیماری‌هایی که موجب خونریزی لثه، تورم و قرمزی آن‌ها می‌شوند، نقش مؤثری دارد. همچنین پزشک این محلول را برای افرادی که جراحی لثه انجام می‌دهند، به‌منظور جلوگیری از رشد میکروب‌ها تجویز می‌کند.

دهانشویه‌های ضدعفونی کننده جنبه درمانی دارند؛ بنابراین مصرف بیش‌ازحد آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد لکه روی دندان‌ها و خشکی دهان شود.

  1. دهانشویه ضد پلاک

از تجمع باکتری‌ها روی دندان‌ها، لایه‌ای به نام پلاک به وجود می‌آید که به مرور زمان باعث ایجاد حفره و پوسیدگی آن‌ها می‌شود. دهانشویه‌های ‌ضدپلاک حاوی موادی چون آنتی بیوتیک‌ها، ستیل پیریدینیوم کلراید، هیدروکلراید دلموپینول آمین الکل و چربی‌های ضروری مانند منتول همراه با متیل سالیسیلات هستند که از چسبیدن باکتری‌ها روی دندان جلوگیری می‌کنند. همچنین در جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان تأثیر می‌گذارند.

البته انواع دیگری از دهانشویه‌ها وجود دارند که برای دندان‌های حساس، دندان‌های ایمپلنت شده و یا سفید کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید برای خرید انواع دهانشویه علاوه بر داروخانه‌ها به سایت‌های رسمی فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی مراجعه کنید.

از چه دهانشویه‌ای استفاده کنیم؟

مهم‌ترین مزایای استفاده از دهانشویه

مزایا و خواص دهانشویه چیست؟ استفاده منظم از دهانشویه برای بهبود سلامت دهان توصیه می‌شود؛ بنابراین از مهم‌ترین مزایای استفاده از این محلول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی‌ آن‌ها

بسیاری از دهانشویه‌ها حاوی موادی چون فلوراید هستند که با از بین بردن باکتری‌های مضر می‌توانند به کاهش و جلوگیری از پوسیدگی کمک کنند، همچنین در تقویت مینای دندان نقش مؤثری دارند.

  • جلوگیری از بیماری لثه

بسیاری از دهانشویه‌ها با از بین بردن باکتری و میکروب‌های دهان از بروز بیماری‌های پریودنتال مانند التهاب لثه جلوگیری می‌کنند. در واقع مواد فعال موجود در این دهان شویه‌ها در کاهش التهاب، تورم و خونریزی لثه هم مؤثر هستند.

  • سفید کردن دندان‌ها

دهانشویه‌های خاصی وجود دارند که می‌توانند لبخندی زیباتر و سفیدتر به شما هدیه بدهند. این محلول‌ها معمولا حاوی مواد فعالی چون پراکسید هیدروژن هستند که لکه‌ها را از بین می‎برند و به مرور زمان دندان‌ها را سفید می‌کنند.

  • تسکین زخم‌های دهان

دهانشویه‌ها با سم‌زدایی نواحی زخم شده یا آفت‌زده در دهان و لثه‌ها، از رشد باکتری‌هایی که در تحریک زخم‌ها نقش دارند، جلوگیری می‌کنند.

  • کاهش حساسیت دندان‌ها

از خواص دهانشویه دندان‌های حساس می‌توان به بی‌حس کردن انتهای عصب، تقویت مینای دندان و کاهش خطر پوسیدگی دندان اشاره کرد.

  • جلوگیری از ایجاد پلاک

بسیاری از دهانشویه‌ها این توانایی را دارند که از رشد پلاک روی دندان‌ها، لثه‌ها و داخل آن جلوگیری کنند، بنابراین مانع از پوسیدگی دندان‌ها خواهند شد.

  • خوشبو شدن دهان

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از دهانشویه‌ها این باشد که با از بین بردن باکتری‌هایی که با بوی بد دهان مرتبط هستند، احساس خنکی و تازگی نفس به وجود می‌آورند.

در پایان

در این مقاله با خواص دهانشویه و انواع آن آشنا شدید. دهانشویه محلولی است که به حفظ سلامت دهان و دندان کمک بسیاری می‌کند و در جلوگیری از خطر پوسیدگی دندان نقش مؤثری دارد. شما می‌توانید این محصول را از فروشگاه‌های معتبر چون ماروکالا فروش عمده انواع محصولات بهداشتی و مراقبتی تهیه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید