لورا هول‌گیت سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که آمریکا آماده اجرای سریع توافق هسته ای است اما ایران مشتاق نیست.

تاکتیک مقصر نمایی ایران از سوی آمریکا: ایران مشتاق اجرای توافق هسته‌ای نیست

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه تاکتیک مقصر نمایی ایران تکرار کرد که این کشور آماده بازگشت متقابل به برجام است اما ایران برای از سرگیری اجرای این توافق مشتاق نیست.

لورا هول‌گیت سفیر ایالات متحده نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مدعی شد که به‌رغم گام‌های جبرانی ایران در برجام، «ما در تلاش‌های خود برای بازگشت به این توافق، که ابزاری حیاتی برای رسیدگی به نگرانی‌های دیرینه جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است، ثابت قدم مانده‌ایم ما آماده اجرای سریع توافق در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام هستیم. اما چیزی که کم داریم شریکی مشتاق در ایران است.»

بازگشت متقابل به اجرای برجام یک دستاورد مهم دیپلماسی بین‌المللی است

این دیپلمات آمریکایی بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی کشورش در نابودی برجام و تداوم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ادعا کرد: «اگر ایران بخواهد به ما بپیوندد، بازگشت متقابل به اجرای برجام یک دستاورد مهم دیپلماسی بین‌المللی و فرصت جدیدی برای اعتمادسازی به برنامه هسته‌ای ایران در آینده خواهد بود.»

این درحالیست که مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده به نقطه‌ای رسیده که اگر ایالات متحده آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد.

ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

اما دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه گذشته در نشست خبری تصریح کرد که مقامات دولت آمریکا باید رفتار سازنده‌ای را برای دستیبابی به توافق در پیش بگیرند.

وی افزود: ما بارها تاکید کرده‌ایم و مجددا تاکید می‌کنیم کشوری که به طور یک جانبه از توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی خارج شده و مانع دستیابی به یک توافق مبتنی بر منافع مشترک در روند توافق شده است و با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه و غیرمنطقی هزینه‌های زیادی را بر دولت و ملت ایران تحمیل کرده است، حق ندارد اکنون در مقام مدعی قرار بگیرد و ژست طلبکارانه به خود بگیرد.

کنعانی با بیان اینکه آمریکا باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند که یک عضو قابل اعتمادی است خاطر نشان کرد:‌ این دولت آمریکا که باید اثبات کند یک رژیم قانون گریز و بحران‌آفرین نیست، این آمریکا است که باید اثبات کند به هنجارهای بین‌المللی پایبند است و به نرم‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید