استان مازندران جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. دیو چشمه یکی از حاذبه‌های زیبایی است که در این استان جای گرفته که عمقی حدود نیم‌ متر دارد.

دیوی که به جای آتش از دهانش آب می‌جوشد

سلام نو - سرویس گردشگری: دیو چشمه که از مقاصد طبیعی و جاذبه های گردشگری نوشهر به شمار می‌رود، نیم متر عمق، پنج متر طول و حدودا سه متر عرض دارد. کمی پایین‌تر از چشمه، پلکانی موزاییک‌کاری‌شده قرار گرفته است. این چشمه دیدنی را به دلیل آب بسیار فراوان و گوارا، از دیرباز دیو چشمه یا چشمه بزرگ نامیده‌اند. آب چشمه در فاصله تقریبی ۱۰۰ متر، از طریق یک نهر سنگ‌چین‌شده به سمت یک توربین هدایت می‌شود و با به حرکت درآوردن آن، صحنه‌ای جذاب و فراموش‌نشدنی را می‌آفریند. 

چشمه زیبا و جذاب در استان مازندران که به دیو چشمه یا چشمه بزرگ مشهور است توجه هر انسانی را به خود جذب می کند و می تواند یکی از مناطقی باشد که در سفر به آنجا در این ایام خالی از لطف نخواهد بود.

دیوی که به جای آتش از دهانش آب می‌جوشد

شهرستان نوشهر در استان مازندران از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوههای البرز، از شرق به شهرستان نور و از غرب به شهرستان چالوس متصل است. ارتفاع آن از سطح دریا ۲٫۹− متر است. نوشهر دارای دو بخش مرکزی و کجور است.

چشمه زیبا و جذابی در این منطقه از استان مازندران قرار دارد که به دیو چشمه یا چشمه بزرگ مشهور است. این چشمه بزرگ و زیبا را پس از طی ۲۴کیلومتر ، از ابتدای دو راهی چالوس(دوب آب) به کجور در حاشیه راست جاده ییلاقی بخش کجور میتوان دید.
 

دیوی که به جای آتش از دهانش آب می‌جوشد

چشمه‌ای با عمق نیم‌متر

عمق چشمه نیم متر،طول آن پنج متر و عرض چشمه حدود سه متر است و کمی پایین تر از چشمه ، سنگفرش‌های منقش و زیبا به صورت پلکانی موزائیک کاری شده که جلوه این چشمه را دو چندان کرده است.
دیوچشمه از طریق رودخانه عواز به رودخانه بزرگ چالوس می‌پیوندد و سرانجام به دریای خزر می‌ریزد. آب چشمه در فاصله حدود یکصد متری از طریق یک نهر سنگ چین شده به سمت توربینی هدایت و آن را به حرکت در می‌آورد که دیدن این صحنه خاطره آمیز و جذاب است. دیو چشمه نه تنها از نطر جاذبه‌های طبیعی بلکه آب آن نیز برای مصارف کشاورزی و مزارع پرورش ماهی مناسب است. میزان آبدهی این چشمه بین ۱۸۶ تا ۲۷۰ ‪لیتر در ثانیه است.

دیوی که به جای آتش از دهانش آب می‌جوشد

نحوه دسترسی

دیو چشمه این جلوه زیبای طبیعت، در دامنه کوههای سر به فلک کشیده البرز در جنوب شرقی نوشهر واقع در روستای آستانکرود بخش کجور این شهرستان، طبیعتگردان و گردشگران را به خود می خواند.

این چشمه در مسیر روستای کجور قرار دارد. برای رسیدن به آن پس از عبور از شهر چالوس وارد جاده کندوان شده و در کیلومتر ۲۵ کرج به چالوس به دوراهی کجور میرسید. پس از عبور از پل رودخانه چالوس و ورود به جاده آسفالته کجور که به طرف شرق کشیده شده وطی مسافت ۲۴ کیلومتر در کنار و جانب راست جاده منتهی به کجور، چشمه زیبا و پر آب دیو چشمه از میان فضایی مشجر خودنمائی می کند که از اماکن مهم جذب مسافر است .

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید